A western – köszöni szépen – még mindig megvan

A Tom Hanks nevével fémjelzett westernt forgalmazója eredetileg a mozik vásznára szánta, ám a vírushelyzet miatt végül a Netflix hozta el Magyarországra. A kapitány küldetése lassú tempójú, szemlélődő darab, westernnel keresztezett road movie, amely elsősorban egy idősödő férfi – egy vándorló hírolvasó – és egy árvaságra jutott kislány kapcsolatáról szól.

2021. 02. 14. 7:30
null
valakinek el kell kísérnie a kislányt a rokonaihoz Fotó: Netflix
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor Clint Eastwood ’92-ben elkészítette a Nincs bocsánatot, a legtöbb kritikus úgy vélte, a műfaj hattyúdalát adta elő, a western ugyanis halott. Nos, az ítészek akkorát tévedtek, vagy – a műfajhoz illőbb szófordulatot használva – olyannyira mellélőttek ezzel, hogy azóta is majd’ minden évben készül egy-egy tisztességesen összerakott darab a zsánerben, melyek közül kettő – a Django elszabadul és A visszatérő – ugyanúgy lasszóvégre kapott és a nyeregtáskájába süllyesztett néhány Oscart, mint annak idején Eastwood alkotása.

A legújabb, A kapitány küldetése című darab 1870-be, Texasba kalauzolja a nézőt. Az állam korábban a déliek oldalán harcolt a polgárháborúban, így most el kell tűrnie, hogy a győztes fél hadserege, az északi unionisták híres-hírhedt kékkabátosai tartsák fent a rendet a területén. Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) egykori kapitány is e vidéket járja, ugyanis abból él, hogy városról városra utazva felolvas alkalmi közönségének a helyi újságokból. (A fim eredeti címe – News of the World, vagyis A világ hírei – is erre utal.)

Egyik útja alkalmával egy erdőben egy tízévesforma, szőke kislányra bukkan (Helena Zengel). A helyszínen előkerült dokumentumokból kiderül, hogy Johanna Leonbergernek hívják, a családját évekkel ezelőtt lemészárolták, és azóta maguk közül valóként nevelték a kajovák. A katonák azonban három héttel ezelőtt összecsaptak az indiánokkal, és valamennyit megölték. A lány tehát kétszeresen is elárvult. A papírok szerint messze délen, Castroville közelében él néhány rokona – valakinek tehát el kellene vinnie oda. De ki legyen az?

Valakinek el kell kísérnie a kétszeresen is elárvult kislányt a rokonaihoz
Fotó: Netflix

A kapitány megkísérli másra testálni a dolgot, ám néhány próbálkozás után be kell látnia: ez a feladat rá vár. Egy rozzant szekérre kapva felkerekednek hát, hogy együtt tegyék meg a hetekig tartó, több mint négyszáz mérföldes utat. Első látásra össze nem illő párost alkotnak, hiszen nemcsak életkorukat, de kulturális hátterüket tekintve is különböznek: az idős férfi déli veterán, a fiatal lány pedig inkább indián, mintsem német bevándorlók leszármazottja...

Noha a filmből jól kijön, hogy az amerikaiak a polgárháború lezárulta utáni években is erősen megosztottak voltak – Texas államban nem csak az északiak és a déliek, de az indiánok és a telepesek, a civilek és a katonák, a pénzes alakok és az egyszerű kisemberek között is komoly ellentétek feszültek –, a készítők érezhetően kerülik, hogy alaposabban kibontsák a történelmi vagy politikai vonatkozásokat.

Ehelyett megelégednek a kapitány szájába adott közhellyel – „A jelenlegi helyzettel együtt kell élnünk. […] Mindannyian szenvedünk. Nehéz idők járnak.” –, és inkább az egykori katona és a kislány útjára, valamint kettejük közti viszony változásának a bemutatására összpontosítanak. Mert az együtt töltött idő, a közösen átvészelt megpróbáltatások bizony átalakítja a kapcsolatukat – még úgy is, hogy a nézőnek hamarosan nyilvánvalóvá válik: a férfinak nem csupán emberbaráti okai vannak, hogy ellátogasson Castroville-be, de magánéletiek is…

Lassú menetű, nyugodt tempójú, szemlélődő alkotással van tehát dolgunk, amely ritkán vált vágtára, vagy szagoltat lőporfüstöt a szereplőivel. Ehelyett Johannával együtt csodálkozhatunk rá a fehér ember málhájának egyes darabjaira – igen, a kávé önmagában keserű, a cukor pedig édes! –, a táj szépségeire, az emberi kicsinyesség és gyarlóság különféle megnyilatkozásaira. Mindehhez szomorkás, lebegős zene és gyönyörű képek társulnak.

Lassú menetű, nyugodt tempójú, szemlélődő alkotás – a western rajongói viszont semmiképp sem fognak csalódni
Fotó: Netflix

Dariusz Wolski operatőri munkája a film egyik kiemelkedő teljesítménye: a lengyel mester kamerája előtt a városok közönséges sárfészkek lesznek, a településeken kívüli vidék, a csaknem érintetlen természet viszont szemet kényeztető, lelket simogató csoda. A másik kellemes meglepetés a Johannát alakító, német gyerekszínész, az érdekesen szép Helena Zengel: igencsak meggyőzően jeleníti meg a hol felnőttesen vad, hol gyermekien játékos, hol koraérett, hol ártatlanul naiv teremtést. Mellette mind a főszereplő, Tom Hanks, mind a rendező, Paul Greengrass a rutinjából élő, tisztességes, ám kissé megfásult iparosnak tűnik csupán.

A hírek, amelyeket addig csak felolvasott, most igazából vele esnek meg
Fotó: Netflix

És hogy a film hibáiról is szóljunk: csaknem kétórás játékideje túlságosan hosszú ahhoz, hogy végig fenntartsa az érdeklődést, már csak azért is, mert végkifejlete a kibontakozás kezdetétől egyértelmű – tehát erősen kiszámítható. Mindezzel együtt érdekes háttérképet fest egy megosztott, ám életerős nemzetről, a felemelkedése előtti időben. Ami pedig az előteret illeti: érzékletesen – bár olykor kissé szájbarágósan – sikerül a néző tudtára adnia, hogy még a megannyi bizonytalanságtól terhes, a korábbi értékek relativizálódásával járó időkben is van valami, ami biztos, és megmaradt értéknek (ez pedig a család, mi más is lenne).

Emellett remekül bemutatja, milyen az, amikor egy külső szemlélő hirtelen az események középpontjába kerül – vagyis a hírek, amelyeket addig csak felolvasott, most igazából vele esnek meg –, úgyhogy végső soron a hírvivőszerep működéséről és a történetek erejéről szóló példázatként is felfogható.

A western rajongói tehát semmiképp sem fognak csalódni benne, a többiek pedig egyszer nézhető darabnak ítélik majd. Így vagy úgy, de a műfaj – köszöni szépen – megvan.

(A kapitány küldetése/News of the World. Feliratos amerikai western/dráma. Rendezte: Paul Greengrass. Játékidő: 118 perc. Az internetes bemutató dátuma: 2021. február 10. Elérhető a Netflix kínálatában.)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.