A művészek egyébként is igencsak érzékeny lelkivilágát sokszor sokkolták a különböző intézkedések, döntések, amiket – hacsak nem öntötték rendelet vagy törvény formájába – ma már gyakorlatilag kinyomozhatatlan módon hoztak meg. Nem lehetett tudni ugyanis, hogy ki talált ki egy-egy aktuális döntést, „fentről” jött egy telefon, vagy az adott kiskakas talált ki valamit, mert úgy érezte, erre még van jogosítványa. Ez utóbbiból volt persze sokkal kevesebb, ami lehetett öncenzúra, hogy a felsőbb vezetésnek megfeleljenek, vagy a legritkább esetben valamiféle építő jellegű elképzelés. Ha azonban egy intézmény vezetője öncenzúrát gyakorolt, az a művészeken csapódott le, hiszen óhatatlanul őket érintette hátrányosan, nekik kellett lemondaniuk valamelyik produkciójukról. Szokták mondani ellenérvként erre, hogy a kádári időkben betiltott dalokat a rendszerváltás után sem adták ki szakmányban, következésképp nem is volt olyan sok belőlük, de ez csak részigazság. Egyrészt számtalan dalt kellett átírni – tehát működött a cenzúra –, és csak ezután jelenhettek meg már a Kádár-rendszerben is, közülük pedig nem egy sláger lett. Elegendő, ha csak arra utalunk, hogy 1971-ben a Táncdal- és Sanzonbizottság kilencvenöt ülésén a nekik benyújtott ezerhétszázhuszonöt dalból mindössze háromszázharmincegyet (!) engedélyeztek, és további százötvenet ítéltek átdolgozásra, az összes többit visszadobták (ennek egy része persze lehetett színvonaltalan munka, de élhetünk a gyanúperrel, hogy jelentős részükkel szemben a cenzoroknak ideológiai, vagy stílusbeli fenntartásaik voltak). Másrészt voltak kifejezetten parkolópályára tett személyiségek, akiket ha megfeszültek, akkor sem engedett nagylemezhez a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV), pedig tehetségük folytán ezt megérdemelték volna (ide tartozott a teljesség igénye nélkül Poór Péter és Bakacsi Béla, de a táncdalfesztiválok több más, sikeres szereplője is). Nem utolsósorban pedig azon is érdemes elgondolkodni, hogy hány – egyébként tehetséges – zenész hagyott fel a muzsikálással azt látván, hogy esetenként milyen szigorú szűrőkön kell átesniük a dalaiknak. Ezenkívül a már befutottak is idomultak a rendszerhez, hiszen ők is alkalmaztak öncenzúrát saját szerzeményeiken, mert nagyjából sejtették, milyen elvárásoknak kell megfelelniük. Közülük páran cselekhez folyamodtak, és sokszor direkt írtak egy-egy lemezre a rendszer logikája szerint kifejezetten betiltható dalokat, hogy a „surranópályán” másik számokat célegyenesbe juttathassanak, és nagylemezre vehessenek. Ehhez az eszközhöz folyamodott Bródy János és Hobo is, az Omegából Benkő László pedig inkább azt az utat választotta, hogy a sanzonbizottság vezetőjével, Romhányi Józseffel előzetesen a lakásán egyeztetett, nehogy váratlan meglepetés érje őket. Ezek voltak tehát a variációk ugyanarra a témára, s így is tudott működni a slendrián diktatúra. Ha kellőképpen csiszoltak és intelligensek voltak a zenészek, szót tudtak érteni a cenzorokkal, és révbe juttathattak olyan dalokat, amelyeknek alapesetben esélyük sem lett volna.