Az összesen 15 alkotást, vígjátékokat, fesztiválfilmeket, romantikus játékfilmeket, drámákat és restaurált klasszikust is tartalmazó program az Uránia Nemzeti Filmszínház mellett az Art+ Cinemában és a Francia Intézetben várja az érdeklődőket. A fesztivál bemutatja mások mellett Isabelle Huppert, Monica Bellucci, Omar Sy, Charlotte Gainsbourg és Francois Ozon friss filmjeit – mondta a rendezvénysorozat budapesti sajtótájékoztatóján a Francia Intézet kulturális attaséja. Florent Héridel hozzátette: a fesztivál bemutatja mások mellett Isabelle Huppert, Monica Bellucci, Omar Sy, Charlotte Gainsbourg és Francois Ozon friss filmjeit. A filmnapok nemcsak Franciaországban, hanem más frankofón országokban – például Marokkóban és Tunéziában – készült filmeket is műsorra tűz, vetítik továbbá Szász Attila Örök tél című filmdrámáját is francia felirattal.
Jubileumi év az idei, hiszen húsz esztendeje, 2001-ben mutatták be az Amélie csodálatos életét. Ha esetleg valakinek kimaradt volna, itt az alkalom, hogy megtekintse vagy akár sokadszorra nézze meg ezt a kultuszfilmet. Múlt hétfőn hunyt el Jean-Paul Belmondo, aki a francia új hullám olyan ikonikus filmjeinek főszereplője volt, mint a Kifulladásig vagy a Bolond Pierrot, a színművészre a Riói kaland című filmjével emlékeznek a Francia Intézetben. Florent Héridel szerint Magyarországon az 1960-as évektől kibontakozó francia új hullám nyomán sokan azt gondolják, hogy Franciaországban csak úgynevezett művészfilmek készülnek. Ez természetesen nem igaz, noha az új hullám örökségét sok francia filmes felvállalja ma is, és olyan nagy színészlegendák is aktívak még, mint Catherine Deneuve, Isabelle Huppert vagy Gérard Depardieu.
Ízelítő a filmekből
Isabelle Huppert a főszereplője A főnökasszony (La Daronne) című nyitófilmnek is, amelyben egy olyan rendőrségi tolmácsot alakít, aki idővel maga veszi át a helyi drogkereskedelmet. Francois Ozon ’85 nyara (Eté 85) című drámája keserédes történet a felnőtté válásról, A gyerekkor földje (Petit Pays) pedig a burundi polgárháború és a ruandai népirtás idején játszódik, a francia–magyar Varga Veronika szereplésével, aki személyesen is részt vesz a film budapesti bemutatóján. Szintén Magyarországra látogat a Latcho Drom és a Gadjo Dilo című filmjeiről ismert Tony Gatlif, aki a Camargue vidékén forgatta Tom Medina című filmdrámáját. A Omar Sy főszereplésével forgatott, Police című mozit például egyfajta „rendőrségi Bergman-filmként” tartják számon, a Monica Balluccit is felvonultató A férfi, aki vásárra vitte a bőrét (L’homme qui avait vendu sa peau) pedig stílusában Mundruczó Kornélt, témájában Szabó Istvánt idézi – jegyezte meg az attasé. A programban az Amélie csodálatos élete mellett egy korábbi, Magyarországon szinte ismeretlen filmklasszikus is szerepel: Georges Franju 1959-es Szemek arc nélkül (Les yeux sans visage) című thrillere Edith Scob, Alida Valli és Pierre Brasseur főszereplésével. Az év vígjátékának is aposztrofált Jó a szamár is című komédiában Antoinette végre szeretne kicsit elvonulni a világtól a szeretőjével, ám Vladimir inkább a családjával indul hegyi túrára. Antoinette nem adja fel ilyen könnyen, ő is nekivág a hegyeknek. Szamárháton. A szerelmi háromszöget még tovább bonyolítják a Szerelmeink szereplői: Az ember egy ismeretlennek gyakran könnyebben kitárulkozik, mint akár a születendő gyermeke apjának. Így van ezzel Daphné is, aki François távollétében a férfi unokatestvérével folytat egyre bensőségesebb beszélgetéseket. A filmek részletes programja ITT található.
Borítókép: jelenet a Jó a szamár is című filmből. Fotó: Chapka Film/Julien Panié