David Pujol rendező 2018-ban már készített egy Dalí-fimet – A halhatatlanság nyomában –, ez a mostani alkotása valójában annak az előzményfilmje, amely (a Gala–Salvador Dalí Alapítvány támogatásával és szakmai közreműködésével) eddig ismeretlen archív dokumentumok és felvételek, valamint korábbi interjúrészletek felhasználásával vezet végig a szürrealizmus nagymestere életének első negyedszázadán.
Viszont mielőtt az alapfilmről szólnék, hadd említsem meg az igazi kuriózumnak számító Destino (Végzet) című animációs rövidfilmet, amellyel a vetítés kezdődik, hisz ezért önmagában is érdemes lenne beülni a moziba. A halandó lány és Kronosz, az idő istene közötti beteljesületlen szerelemről szóló, tradicionális animációval készült (2004-ben Oscar-jelölt) hatperces alkotás Dalí és Walt Disney együttműködéséből született, ám befejezésére 2003-ig kellett várni.
Az 1945-ben, a világháború miatt félbeszakadt munkálatokat végül Walt Disney unokaöccsének kezdeményezésére fejezték be a Disney Studio animátorai. A Dalí művészetére oly jellemző szürrealista környezetben, egy hamisítatlan Disney-nőalak által végigtáncolt történet tartalmilag és látványában is hátborzongatóan gyönyörű.
A művészettörténeti dokumentumfilm az álló- és mozgóképek váltakozásával, a bevágott interjú- és művészettörténészek kiegészítő beszélgetéseiből kiemelt részletekkel pörgősen és érdekfeszítően vezet végig Dalí gyermek- és ifjúkorán, feltárva személyiségének jellemzőit, stílusának alakulását. A néző szeme előtt megy végbe a folyamat és kap választ a felmerülő miértekre. Aki figyelmesen és empátiával követi végig születésének és gyermekkorának körülményeit, az ifjú Dalít ért magánéleti és művészeti hatásokat, az más szemmel tekint ezentúl rá, és tudja vagy pontosabban érzi: mindennek pont így kellett történnie. Azt a hatalmas terhet, hogy halott bátyja nevét kapta, és emlékét kellett hordoznia egy életen át („Bátyám talán énem első verziója”), ráadásként anyját kamaszkorában elvesztette, nem viselhette el másként, minthogy egy fantáziadús, már-már paranoid világot teremtett magának, pontosabban magában, ezt pedig művekbe öntve sikerült kivédenie a veszélyt, hogy megőrül. Számára tényleg a festészet volt a legfontosabb a világon. Ahogy alkotói stílusa a klasszikusból egyre inkább az avantgárdba hajlik, úgy jön rá arra is, hogy a külvilág ellen egyfajta álarccal védheti meg magát, és kialakul a mindenki által ismert Salvador Dalí, akinek tehetségéhez kétség nem fér. Ahogy a filmben egy adott pillanatban elhangzik:
A fura katalán remek festő.
A filmet az Uránia Nemzeti Filmszínház mellett országszerte számos helyszínen vetítik, többek között Debrecenben, Szolnokon, Szombathelyen, Pécsett, Miskolcon és Székesfehérváron is bemutatják.
Borítókép: Salvador Dalí (Pannonia Entertainment)