A művészeti nevelés nemzeti erőforrás

Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke és Farkas Ádám elnökségi tag elismerő okleveleket adott át a művészetoktatásban kimagasló teljesítményt elért művész tanároknak, művészetpedagógiai kutatóknak, továbbá közösségeknek és intézményeknek hétfőn az MMA Andrássy úti irodaházában. A művészetoktatás területén nyújtott kimagasló teljesítményéért összesen három pedagógus, valamint két alkotóműhely kapott elismerést.

2022. 12. 07. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MMA elnöke hangsúlyozta: külön öröm számára, hogy külhoni díjazott is van ebben az évben, ráadásul az öt tevékenységi kör szimbolikusan a teljes társadalmat lefedi. Vashegyi György szerint az óvodától az egyetemig, kortól, nemtől és szociális helyzettől függetlenül szükségünk van művészeti oktatásra. 

Napjaink pedagógiájának egyik legnagyobb kihívása éppen abban áll, hogy nem láthatjuk előre, milyen tudásra is kellene felkészíteni gyermekeinket. Nem lehet tudni, hogy tíz-tizenöt év múlva milyen ismeretanyagra lesz majd szükségük a munkavállalóknak. Egyetlen dolgot lehet bizonyosan állítani: bármilyen területről is legyen szó, kreativitásra, kommunikációra és kooperációra szükség van és szükség lesz. A művészeti nevelés révén pedig éppen e három terület: az ötlet, a kapcsolatteremtés és az együttműködés fejleszthető a legnagyobb mértékben. A művészeti nevelés ráadásul a kognitív képességekre is jótékony hatással van.


Pedagógus kategóriában Acél Zsolt piarista szerzetes, gimnáziumi tanár; művész tanár kategóriában Péterffy András Balázs Béla-díjas filmrendező, operatőr, producer, egyetemi tanár; művészetpedagógiai kutató kategóriában Széll Rita kutatótanár, egyetemi oktató; közösség díjkategóriában a Psalmus Humanus Művészetpedagógai Egyesület és a sepsiszentgyörgyi Guzsalyas Alapítvány részesült elismerő oklevélben.
A laudációkban elhangzott: Acél Zsolt a fiatalok nyelvén korszerűen és a mindennapi életbe ágyazva közvetíti a spiritualitást. A piarista rend berkeiben nevelkedő kecskeméti, váci és budapesti gimnáziumi tanítványok nagyra becsülik őt tudásáért, oktatói rátermettségéért, emberségéért és humoráért. Péterffy András számos díjjal elismert dokumentumfilmes pályafutása mellett fél évszázada elhivatott művelője a filmművészet oktatásának. Nemcsak a filmek készítésében, de a dokumentumfilmes nemzedékek nevelésében is kimagasló teljesítményt nyújt. Tanítványok százai viszik tovább élményszerű oktatásának tapasztalatait. Széll Rita kutatási témája a 15. század közepétől a 18. század első harmadáig terjedő időszak európai udvari és színpadi táncainak rekonstrukciója. A pedagógus feladatának tekinti a táncanyag színpadra állítását, oktatásba történő bevonását, miközben kutatásai kiterjednek a zene és a tánc kapcsolatának hatásvizsgálatára is. Közösség díjkategóriában szerzett elismerést a K. Udvari Katalin zenetanár által húsz éve alapított Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület, amelynek célja Kodály Zoltán zenepedagógiai örökségének megőrzése és a hazai közoktatásban való gyakorlati alkalmazása. A Guzsalyas Alapítvány elismerő oklevelét Benkő Éva elnök vette át, aki munkatársaival egész évben várja az alkotni vágyó gyermekeket, fiatalokat és felnőtteket Sepsiszentgyörgyön a Guzsalyas kézműves-tevékenységeire, tanfolyamaira, heti rendszerességgel megtartott táncházaiba, valamint a nagy ünnepkörök és jeles napok eseményeire. Az alapítvány hiánypótló tevékenységével létfontosságú szellemi alapot ad az Erdélyben felnövekvő generációk nemzeti önazonosságához.
 

Vashegyi György kiemelte, hogy a művészet nem piaci termék, nem is tekinthetünk rá csupán „szabadidős tevékenységként”. A művészeti nevelés nemzeti erőforrás, amely a társadalmi közjó egyik fontos eleme.

 Csíkszentmihályi Mihály pszichológus, a flow-elmélet megalkotójának szavai szerint: 

A valóságban az élet minősége nem függ közvetlenül attól, hogy mink van, vagy mit gondolnak rólunk mások. Ha van valaminek egyáltalán szerepe ebben, akkor annak, hogy mi hogyan érezzük magunkat és mit gondolunk arról, ami történik velünk. Hogy az életünket jobbá tegyük, az élményeinket kell jobbá tenni.

A Magyar Művészeti Akadémia 2016 óta adományoz elismerő oklevelet a művészetoktatásban kimagasló teljesítményt elért pedagógusok, művésztanárok, művészetpedagógiai kutatók, továbbá közösségek, intézmények részére. Az elmúlt évek díjazottjai között volt többek között Török Jolán és Timár Böske táncművész, Nyisztor Tinka pedagógus, az Óbudai Népzene Iskola, a Kós Károly Egyesülés, a Visegrádi Építésztábor, Fábián Éva és Kertész Lajos művésztanár, a Földessy Margit Színjáték- és Drámastúdió, illetve a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Film, Fotó, Média Tanszéke. Az elismerésből évente legfeljebb öt adományozható, és az oklevél mellé pénzjutalom is jár.

Borítókép: Vashegyi György és Farkas Ádám oklevelet ad át Aczél Zsolt piarista tanárnak (Fotó: Teknős Miklós)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.