Juan Brenner tizennyolc évesen vett kamerát a kezébe, rá egy esztendőre New Yorkba utazott. Egy számára teljesen ismeretlen világvárosba, ráadásul mindössze néhány szót tudott angolul. Végül tizenkét évig maradt.

New York megrágja és kiköpi az embert, amit bevándorlóként még nehezebb megélni. Sajnos a bulizás elkapott: túl sok volt, túl fiatal voltam, és őrült buli- és drogfüggővé váltam. Így huszonnégy évesen jelentem meg először a Vogue-ban
– árulta el a Metal Magazine riporterének.
A fotóművész Genezis címet viselő sorozata a Guatemalai Felföld néven ismert, nagyon különleges terület összetett jelenségeinek megértését segíti. A XVI. században spanyol hódítók érkeztek a maja földre, akik legyőzték és szétzúzták a helyi társadalmi rendet, gyarmati sorba kényszerítve az őslakosokat. Minderről a fotográfus sok emléket gyűjtött egybe, ezek pedig kutatása kulcsfontosságú összetevőivé váltak.
A kurátor, Opitz Tomas fontosnak tartja, hogy a látogatók tudják: a felföldön megállt az idő, az ottani élet nincs összhangban a világ társadalmi-gazdasági és technológiai központja által diktált haladási normával, és annak ellenére, hogy az 1960-tól 1996-ig tartó polgárháború – az Egyesült Államok „kiképzőkkel” avatkozott be a véres harcokba – utáni guatemalai felföldi maja generáció civilizációs fordulóponthoz érkezett. Juan Brennert elsősorban az érdekli, hogy e nemzedék miként alakítja ki a kulturális javak új csoportját, amelyet átitat a helyi hagyomány, valamint az univerzálisabb narratívák és esztétika. A felföldi fiatalok az első olyan korosztály Guatemalában, amelyik hatékonyan folytat párbeszédet kortársaival szerte a világon.
Létezik egy életerő, ami magából a területből fakad, s amit mindig is birtokoltak az itt élők, amely fokozatosan nyeri vissza vonzerejét a gyarmati idők agresszív civilizálást követően. A Genezissel az átalakulás folyamatát, a felföldi társadalmi struktúra elmozdulását, változásait, és a térségben kialakuló új generáció felnőtté válását kívánja dokumentálni a művész.
Munkája tanulmány az évszázados kolonizálás és elnyomás örökségéről, miközben számonkéri az igazságtalanságokat és a kulturális eltörlést. Juan Brenner a fényképezés segítségével ragadja meg a fiatalok önazonosságát és a környezet képlékenységét. Felvételei a kulturális keveredés összetettségét ábrázolják, és ami még megrendítőbb, azt, ahogyan a hatalom, a hierarchikus struktúrák és az egyenlőtlenség tovább folytatódik.
– Jelenleg a guatemalai fiatal generációkkal azonosulok – mondta az alkotó a British Journal of Photography interjújában. – A felvidéki fiatalok az első nemzedék, amely hatékonyan folytat érthető párbeszédet kortársaival világszerte. Van egy (új) életerő, ami magából a területből fakad, párosulva azzal a pompával, amely mindig is jellemezte az itt lakókat. Nagyon szép, ami történik, de azon kevesek egyike vagyok az országban, aki ezt így érzi. Az emberek rettegnek a kulturális rituálék elvesztésétől, pedig gyermekeik új hatásoknak vannak kitéve. Ennek dokumentálása a Genezis egyik fő pillére.
Juan Brenner 1977-ben született Guatemalavárosban, ahol jelenleg is él és dolgozik. Miután több mint egy évtizedig divatfotográfusként dolgozott New Yorkban, Brenner visszatért szülőhazájába. Első monográfiáját, a Tonatiuht, a 2019-es Paris Photón az Aperture Foundation First PhotoBook Awardra jelölték. Ugyanezzel a projekttel elnyerte a LensCulture 2019 Emerging Talent Awardot. Munkái olyan kiadványokban jelentek meg, mint az Aperture, British Journal of Photography, Le Monde, VICE, C-41, Aint Bad, Fisheye vagy a Dazed and Confused. A guatemalavárosi Proyectos Ultravioleta alapító tagja.
Borítókép: A képek arról tanúskodnak, hogy ma is él a maja civilizáció öröksége (Fotók: Juan Brenner)