A kaszkadőrmutatvány minden tekintetben Tom Cruise pályafutásának legveszélyesebb vállalkozása volt – ami sokatmondó tény, ha figyelembe vesszük, hogy korábban is szó szerint nyaktörő látványosságokkal szegezte székbe a közönséget.
Egy szál kötélen lógva körbelengte a világ legmagasabb épületét (a dubaji Burdzs Kalifát a Fantom protokollban), repülés közben egy Airbus A400 M oldalába kapaszkodott (a Titkos nemzetben), és kiugrott egy Boeing C–17 Globemaster III-asból 7,6 kilométeres magasságban, majd mindössze 610 méteren nyitotta ki az ejtőernyőjét, s ezzel ő lett az első, aki egy filmben (Utóhatás) HALO manővert hajtott végre (High Altitude Low Opening – elsősorban katonák által alkalmazott manőver, amelynek során nagy magasságból indított ugrás után, hosszú szabadesést követően kis magasságban nyitják ki az ernyőt, embert vagy rakományt juttatva pontosan célba).
Rögtön az első forgatási napon felvették a jelenetet
A jelenetet már a forgatás legelső napján felvették, a színész így nyilatkozott:
– Tudnunk kellett, hogy folytatni fogjuk a forgatást vagy sem. Hát akkor tudjuk meg, amint lehet! Tudjuk meg már az első napon, hogy mehet tovább a dolog vagy nagyon komolyan át kell írni a forgatókönyvet – nyilatkozta Cruise.
Hiszen például az előző rész forgatásán egy másik, kaszkadőr nélkül felvett jelenet közben megsérült a bokája, ami miatt sokat csúszott a forgatás, ami ezeknél a több száz millió dolláros produkcióknál jelentős anyagi károkat is okoz.
Az meg pláne, ha a színész belehal a felvételbe.
A hetedik rész forgatása előtt egy évig gyakorolt Angliában, és mire a kamerák forogni kezdtek, már 500 szabadesést és 13 000 motoros ugrást tudott a háta mögött, hogy felkészüljön pályafutása legveszélyesebb kaszkadőrmutatványára.
Ami a szóban forgó jelenetet illeti, minden mozzanatot szó szerint molekuláris pontossággal gyakoroltak be. Cruise mindig tökélyre törekszik, és erre a sebességmérője a legjobb példa. Pontosabban az, hogy nincs is neki ilyen.
– El kellett érnem egy bizonyos sebességet annál a pontnál, ahol leugratok a rámpáról, de nem lehetett sebességmérő a motoron, mert olyan keskeny volt a rámpa, hogy ha lenéztem volna rá, lepotyogok. Így abból kellett megsaccolnom a sebességet, hogy milyen a hangja a motornak meg mennyire vibrál, és milyen gyorsan zúgnak el a levegő molekulái a fülem mellett. Ezt a kompetenciaszintet kellett elérnem – mondta Cruise.