Bátor , Ákos 2024. február 27.
logo
Az alkotás Székesfehérváron látható először

Újabb Munkácsy-festménnyel bővült Pákh Imre gyűjteménye

Magyar Nemzet
Forrás: MTI
2023.12.08. 15:30
Újabb Munkácsy-festménnyel bővült Pákh Imre gyűjteménye

Újabb Munkácsy Mihály-festménnyel bővült Pákh Imre magyar–amerikai műgyűjtő gyűjteménye, a képet először Székesfehérváron láthatja a nagyközönség. A Szerelmi dal című festménnyel tovább gyarapodott a csaknem harmincmilliárd forint értékű gyűjtemény, amelyet Pákh Imre az évtizedek alatt hozott létre. Azt nem lehet tudni, hogy hol és mekkora összegért vásárolta a műgyűjtő az alkotást.

A Munkácsy Alapítványt 2005-ben hívták életre, Székesfehérvár a 47. állomása a kiállítás-sorozatnak. Fásy Ádám, a Munkácsy Alapítvány elnöke kiemelte, ez a tizennyolc év is bizonyította, hogy ha odaviszik a kultúrát az emberek közelébe, akkor arra odafigyelnek, mert szeretik a művészetet és szeretik Munkácsyt. Örömteli hír, hogy a Szent István Király Múzeumban köszönthették a kiállítássorozat ötmilliomodik látogatóját, ami szintén jelzi a festőgéniusz népszerűségét.

Pokrovenszki Krisztián, a múzeum főigazgatója megjegyezte, hogy Pákh Imre gyűjteményének legelső darabja, a szintén 1888-ban festett Balladamellé került a most frissen megvásárolt alkotás. Mint mondta, közös a két festményben, hogy mindkettő középpontjában egy női alak látható nagypolgári környezetben, hangszerrel a kezében. 

A székesfehérvári Munkácsy-kiállítást szeptember 15-e óta 18 ezren látták.

Munkácsy Mihály az 1880-as évek második felében, leginkább 1886 és 1888 között festette kosztümös zsánerjelentekből álló képsorozatát. Ezeknek jellegzetességei közé tartozik, hogy a női alakok lírai jelenetek főszereplőiként, hímzőráma fölé hajolva vagy valamilyen hangszeren játszva, valamennyi képen azonos környezetben jelennek meg.

A Szerelmi dal című mű megegyezik a sorozat többi darabjával, különösen az 1888-ban készült Ballada ismert változataival. Mindegyiken egy mandolinon játszó fiatal nő látható, ezúttal egy fiatalabb férfi társaságában, akit szokatlanul közelről ábrázolt a festő, amint a távolba tekintő, álmodozva dalolgató nőt hallgatja. A két alak közeli kivágása a sorozat többi darabjától eltérő, intimebb, egyben érzelmi feszültséggel teli hangulatot kölcsönöz a képnek.

 

Borítókép: Munkácsy Mihály Szerelmi dal című festménye a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban (Fotó: MTI/Bodnár Boglárka)

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.