A rendezvénysorozat részeként január 14-én vasárnap, a fesztivál ütőhangszeres napján a Magyar Zene Házában a feltörekvő fiatal magyar ütőhangszeresek mellett külföldi fellépőket is hallhat majd a közönség. A három koncertet kínáló programnak éppúgy célja a magyar ütőhangszeres tradíció fenntartása, mint az itthon kevésbé ismert, progresszív irányzatok prezentálása.
Különleges digitális hangzás csendül majd fel
A tematikus napot megnyitó, sokszínű hangélményt kínáló koncert hallgatóit Janca Dániel kalauzolja majd a hangszeres szólóirodalom legfrissebb alkotásai között. A 16 órakor kezdődő koncert különlegessége, hogy a szólista játékához a teljes koncert során egy digitális hangzások által képzett zenei világ társul.
A koncert során felcsendülő különféle hangszerelések tovább gazdagítják a ütőhangszerek és az elektronika már önmagában is számos lehetőséget rejtő kombinációját A dallamhangszerek és hangolatlan ütőhangszerek, valamint a testzenés és koreográfiával rendelkező kompozíciók egyaránt fontos szerephez jutnak majd a koncerten, amelyet még személyesebbé varázsol Janca Dániel beavató prezentációja. Csakúgy, mint az édesapjával, Janca Ákos zeneszerzővel közösen komponált elektroakusztikus darab előadása is.
Janca Dániel ütőhangszeres és dobos, klasszikus és jazz-zenei irányzatok sokoldalú képviselője. Szólókoncertjeinek programjai a barokk zenék adaptációitól a koreografált testdoboláson át az improvizált elektroakusztikus zenéig ívelnek. Janca Dániel koncertezett a világ két vezető ütőhangszeres fesztiválján – legújabb elektroakusztikus szólóműsorát a Taiwan International Percussion Convention-ön (TIPC) mutatta be, együttesben pedig fellépett az amerikai Percussive Arts Society International Convention-ön (PASIC), Michael Burritt vezetésével.
Az est további része is számos zenei csemegét tartogat
Az esemény a Trio Dakoda koncertjével folytatódik 19 órától. A zenekar új perspektívában mutatja be a magyar közönség számára a már ismert ütőhangszeres kamarazenei irányzatokat. Az ütőhangszeres zenében legrégebbre visszanyúló kultúrák általi inspirálódás épp olyan jelentős az együttes számára, mint a kollektív kompozíciós munka, együtt zenélés, közös zeneszerzés és zeneszerzőkkel való szoros együttműködés.
A koncerten fontos szerepet kapnak afrikai és indiai tradicionális zenékre épülő kortárs magyar kompozíciók, melyek nagy részben a zeneszerzők és az együttes közös munkája során nyerték el végső formájukat. A műsor második felében az ütőhangszerek és a zenés színház kapcsolata is előtérbe kerül a koncert zárószámán, Mauricio Kagel Rrrrrrr... című klasszikusán keresztül.
Az Amadinda Percussion Project (APP) növendékei közül kikerült fiatal magyar tehetségek, Burcsik Dávid, Hencz Kornél és Láposi Dániel Dakoda nevű formációjukkal színpadra lépve elementáris hangzásokkal, érzékeny kamarazenéléssel és pezsgő virtuozitással egyaránt várják a hallgatóságot. A zeneakadémista évek alatt megalakult trió célja egy olyan fiatal ütőegyüttes létrehozása volt, amely közös identitáson és zenei hagyományon alapulva újrafogalmazza a magyar ütőhangszeres tradíció formuláit a XXI. századi közönségnek. 2021-es megalakulásuk óta több alkalommal felléptek a Zeneakadémia színpadain, részt vettek a 2022-es luxembourgi ütőhangszeres kamaraversenyen, az APP keretében pedig a Percussive Arts Society International Convention-ön (USA) is. A idei évadban a Magyar Zene Háza mellett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is hallhatja majd őket a közönség.
A záróakkord megkoronázza majd a páratlan élményt kínáló programot
Az este Mikołaj Rytowski lengyel származású ütőhangszeres és Robin Michel svájci média dizájner duójának audiovizuális koncertjével zárul. Három művészeti területet fonódik majd össze: az ütőhangszeres improvizáció és az élő-elektronika masszív hangzása szolgál az élőben létrejövő videóprezentáció alapjául.
A 20.30-kor kezdődő, nagyjából 45 perces előadás a két muzsikus szoros együttműködése során létrejött képzeletbeli hangi és képi világba kalauzolja el a közönséget. Mikołaj Rytowski egy kreatív hangszeres és előadóművész, akinek formális képzettsége az ütőhangszereken alapul. Tevékenysége azonban eltér az ütőhangszerek hagyományos értelmezésétől, innovatívan foglalkozik az instrumentumokkal, organikusan építve ki hangszeres gyakorlatát elképzelései köré. Robin Michel érdeklődési köre a zenei célokra irányuló számítógépes programok és interfészek fejlesztése, valamint az improvizatív és a generatív zene. Michel különböző zenekari formációk és zenei projektek tagja, emellett szabadúszóként rövidfilmek zenei kíséretén, hangkeverésen dolgozik, valamint különböző művészeti projektek és kiállítások technikai fejlesztésén és hangtervezésén dolgozik.
A rendezvénnyel kapcsolatos további információ a Magyar Zene Háza honlapján, illetve az Átlátszóhang.hu internetes oldalon olvasható.
Borítókép: A Magyar Zene Háza ad majd otthont a különleges zenei programnak (Fotó: Ripost/Markovics Gábor)