Justine Triet-nek az Egy zuhanás anatómiája a negyedik játékfilmje, valamennyinek a főhősei összetett női figurák. A thriller – amelyet eddig több mint másfél millióan láttak a francia mozikban – elnyerte a legjobb forgatókönyvnek járó elismerést a 81. Golden Globe díjátadón, és öt kategóriában – köztük a legjobb rendezésért és a legjobb színésznői alakításért – jelölték a március 10-én kiosztandó Oscar-díjak versenyében is.
A film főszereplője, Sandra Hüller a díj átvételekor köszönetet mondott Franciaországnak és a francia filmakadémia tagjainak, akik „karjaikba zárták”.
„Nem számítottam erre, még kevésbé németként. Már a forgatáskor is, az idegen nyelv, a származás soha nem akadály, hanem lehetőség volt. Ez boldoggá tesz. Azt kívánom és kérem, hogy mindig mindenhol így legyen” – mondta a német színésznő.
A párizsi Olympia koncertteremben rendezett 49. César-díjátadó másik nagy győztese a Thomas Cailley rendezésében készült Mutánsok című fantasztikus film, amely 12 jelölés után öt kategóriában nyerte el a César-díjat:
a legjobb filmzenéért (Andrea Laszlo De Simone), a legjobb jelmeztervezésért (Ariane Daurat), a legjobb fényképezésért (David Cailley), a legjobb vizuális effektekért (Cyrille Bonjean, Bruno Sommier és Jean-Louis Autret) és a legjobb hangmérnöki munkáért (Fabrice Osinski, Raphaël Sohier, Matthieu Fichet és Niels Barletta).
A legjobb színésznek járó César-díjat a francia–belga Arieh Worthalter vehette át A Goldman-ügy című tárgyalótermi dráma főszerepéért.
Az alkotás Pierre Goldman szélsőbaloldali aktivista 1975-ös meggyilkolása miatti perről szól, amely megosztotta Franciaországot. A filmet Cédric Cahn rendezte.
A legjobb női mellékszereplő díját Adele Exarchopoulos vehette át, a Franciaországban 2014 óta működő helyreállító igazságszolgáltatás rendszerét bemutató Az arcuk mindig előttem lesz című filmdrámában nyújtott alakításáért.
A filmet saját forgatókönyve alapján Jeanne Herry rendezte.
A legígéretesebb színésznőnek járó Césart Ella Rumpfnak ítélte a filmakadémia, a cannes-i fesztiválon bemutatott Le Théoreme de Marguerite című film főszerepében nyújtott játékáért.
Az alkotás rendezője Anna Novion. A legígéretesebb színész díját Raphaël Quenard kapta, a Jean-Baptiste Durand rendezésében készült Chien de la casse című filmben nyújtott alakításáért. Ez a mű érdemelte ki a legjobb első filmnek járó szobrot is.
A legjobb dokumentumfilm a Négy nővér című tunéziai–francia alkotás lett, Kaouther Ben Hania rendezésében.
A megrázó film egy egyszerű tunéziai nőről, Olfa Hamrouniról szól, akinek mind a négy lánya radikalizálódott 2016-ban, s a két idősebb csatlakozott az Iszlám Állam dzsihadista szervezethez. Az iszlamizmust megtagadó két fiatalabb lány önmagát alakítja a dokumentumfilm és fikció keverékéből létrejött műben, míg nővéreiket színésznők játsszák.
A legjobb külföldi filmnek járó díjat a kanadai Monia Chokri vehette át a cannes-i fesztiválon bemutatott A szerelem természete című romantikus filmvígjátékáért.
Az életműért járó tiszteletbeli César-díjat idén a 13 Oscar-díjra jelölt Oppenheimer című film rendezője, Christopher Nolan vehette át.
A szobrot Marion Cotillard Oscar-díjas színésznő adta át a brit rendezőnek. A francia filmsztár többször is dolgozott Christopher Nolannal az Eredet és A sötét lovag – Felemelkedés című filmekben.
Tiszteletbeli César-díjat adományozott a filmakadémia Agnes Jaoui színésznő, forgatókönyvíró, rendezőnek is, aki hat szoborral a legtöbbet díjazott női filmes.
Borítókép: A francia Oscarként emlegetett César-díj (fotó: Etienne Laurent/MTI/EPA)