– A Müpa szervezésében április 5. és 14. között immáron negyedik alkalommal várta az érdeklődőket a Bartók Tavasz színes programkínálata. Miben érhető tetten a fejlődés az elmúlt évekhez képest?
– Érdemes feleleveníteni az első Bartók Tavaszt, amit a koronavírus-járvány miatt nem tudtunk hagyományos formában megtartani, emiatt az online térbe áthelyezve a programokat, streameltük az előadásokat. Tehát a rossz alaphelyzetet átfordítottuk valami jóra: az internetnek köszönhetően sokkal több emberhez eljutott a fesztivál, és az online közvetítésnek köszönhetően azok a világsztár vendégművészek is velünk lehettek, akik a járvány miatt nem tudtak Budapestre utazni. Így közvetítettünk például a Royal Albert Hallból is. Ezáltal viszont Európa-szerte felfigyeltek a fesztiválra, ami érződött az elmúlt három év programján is.

– Mi jellemzi a Bartók Tavasz eseményeit? Mi a közös a programokban?
– Fesztiválként azt a missziót tűztük ki magunknak, hogy Bartók Béla szellemiségét és szellemi örökségét továbbadjuk a jelenkornak és a jövő generációinak. Ez egy összművészeti fesztivál: nemcsak Bartók művei kerülnek fókuszba, hanem olyan alkotások is, amelyeket az ő művészete inspirált.
Ez pedig egy rendkívül változatos palettát eredményez: a táncművészettől, a jazzen át egészen a képzőművészetig. Eddig is együttműködtünk koprodukciós partnerekkel – például intézményekkel, külföldi fesztiválokkal –, de folyamatosan keressük az újabb lehetőségeket, hiszen maga a fesztivál is egyfajta együttműködés a budapesti intézmények közt.
A Bartók Tavasz egy városfesztivál: idén már tizenhat helyszínen volt jelen a programsorozat több mint nyolcvan eseménnyel. Fontos kiemelni, hogy a Bartók Tavasz programszervezése során nem visszatérő előadókra építünk, hanem inkább az újdonságokra, azaz az új produkciók bemutatására koncentrálunk. Bartók szellemisége egyben azt is jelenti, hogy újrafogalmazzuk a kulturális örökségünket. Erre nagyszerű példa a térség legnagyobb világzenei programsorozata, a Budapest Ritmo, amelyet idén már kilencedik alkalommal szerveztünk meg. Fontos küldetésünk továbbá olyan művek bemutatása, amelyekre akár világszinten is felfigyelnek. Ilyen volt Tan Dun Buddha Passion című nagyszabású műve, amit Magyarországon először itt nálunk láthattak és hallhattak a nézők, ráadásul egy izgalmas vetítés kíséretében. A Szépművészeti Múzeummal pedig híres magyar fotográfusok műveit bemutató kiállításon működtünk együtt. A Kertész, Moholy-Nagy, Capa... Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) című tárlat megvalósításában ráadásul számos amerikai múzeum is partnerünk volt.
Tehát mindig keressük azokat a kapcsolódásokat, amelyekre hatott Bartók művészete. Ez pedig nemcsak a zene világa, hanem a tánc és a képzőművészet is.
– Mennyire tervezik, hogy helyszínként aktívabban bevonják a többi magyar várost is?
– A vidéki városok bevonására már tettünk kísérletet a 2022-es, második Bartók Tavasz alkalmával, és az nagyon jól működött. Ezt szeretnénk folytatni, de költségvetési okok miatt idén és sajnos tavaly sem volt lehetőségünk nyitni a vidék felé. Ugyanakkor továbbra is kiemelt helyen szerepel a jövőbeli terveink közt, hogy az ország több pontján elérhetőek legyenek a programok. Fontos, hogy ilyen minőségű produkciókat ne csak a főváros közönsége láthasson, és az is lényeges, hogy a hazánkba érkező vendégművészek ne csak Budapestet, hanem az egész ország turisztikai nevezetességeit meg tudják ismerni.