Az Oscar-győzteseket általában a korábbi filmfesztiválok, a közönség számára kevésbé látható Oscar-kampányok és az amerikai filmes céhek döntései alapján lehet sokszor jó eséllyel előre kitalálni (tavaly például senkit sem lepett meg az Oppenheimer, Christopher Nolan, vagy éppen Robert Downey Jr. diadala), de idén valamivel szorosabb verseny alakult ki a jelöltek között. Esélylatolgató cikksorozatunk első részében a két legfontosabb kategóriát vizsgáltuk meg.

LEGJOBB FILM
Anora • A brutalista • Sehol se otthon • Konklávé • Dűne: Második rész • Emilia Pérez • Én még itt vagyok • Nickel Boys • A szer • Wicked
Az Anora kezdett a való világban is egy igazi Hamupipőke-sztorinak tűnni, miután sokak meglepetésére a rendezők (DGA - Directors Guild of America) és a direktorok (PGA - Producers Guild of America) céhe is Sean Baker filmjét találta a legjobbnak. A DGA fennállásának 37 éve alatt 28 alkalommal találta el a végső győztest, a PGA 77 év alatt pedig mindössze 8 alkalommal lőtt mellé, erről itt írtunk korábban. Az Anora emellett magáénak tudhatja az idei Cannes-i fődíjat, az Arany Pálmát is.
De a héten következett az újabb fordulat, miután az amerikai színészek céhe (Screen Actors Guild of America) a Konklávénak ítélte a legjobb szereposztásért járó elismerést.
Ez azért fontos, mert a színészek képzik a legnagyobb szavazóbázist az Akadémián belül. Az utolsó film, amely PGA- és DGA-győztes lett, de nem nyert Oscar-díjat, az 1917 volt, ami 2020-ban a SAG-győztes Parazita ellen veszített. A Konklávé esélyeit növeli, hogy az angol filmakadémia is a pápás filmnek ítélte a legjobb film díját.
A BAFTA-n az Anorát a legjobb női főszereplő mellet a legjobb szereposztásért díjazták még, pontosabban a producereket, köztük Sean Baker rendezőt is (a legjobb rendező Brady Corbet, A brutalista direktora lett).
Ezek után egyre kevésbé valószínű, hogy a Golden Globe-on taroló A brutalista az Oscar-versenyt is meg tudja nyerni, viszont amikor ilyen erős a verseny, az Oscar-döntnökök gyakran osztják szét a fontosabb díjakat a filmesek között. Így könnyen megeshet az is, hogy a legjobb rendezés vagy forgatókönyv díjával vigasztalódik az, aki lecsúszik a legjobb filmért járó szoborról.