Az Oscar-győzteseket általában a korábbi filmfesztiválok, a közönség számára kevésbé látható Oscar-kampányok, és az amerikai filmes céhek döntései alapján lehet sokszor jó eséllyel előre kitalálni (tavaly például senkit sem lepett meg az Oppenheimer, Christopher Nolan, vagy éppen Robert Downey Jr. diadala), de idén valamivel szorosabb verseny alakult ki a jelöltek között. Esélylatolgató cikksorozatunk első részében két legfontosabb kategóriát vizsgáltuk meg.

LEGJOBB FILM
Anora • A brutalista • Sehol se otthon • Konklávé • Dűne: Második rész • Emilia Pérez • Én még itt vagyok • Nickel Boys • A szer • Wicked
Az Anora kezdett a való világban is egy igazi Hamupipőke-sztorinak tűnni, miután sokak meglepetésére a rendezők (DGA - Directors Guild of America) és a direktorok (PGA - Producers Guild of America) céhe is Sean Baker filmjét találta a legjobbnak. A DGA fennállásának 37 éve alatt 28 alkalommal találta el a végső győztest, a PGA 77 év alatt pedig mindössze 8 alkalommal lőtt mellé, erről itt írtunk korábban. Az Anora emellett magáénak tudhatja az idei Cannes-i fődíjat, az Arany Pálmát is.
De a héten következett az újabb fordulat, miután az amerikai színészek céhe (Screen Actors Guild of America) a Konklávénak ítélte a legjobb szereposztásért járó elismerést.
Ez azért fontos, mert a színészek képzik a legnagyobb szavazóbázist az Akadémián belül. Az utolsó film, amely PGA- és DGA-győztes lett, de nem nyert Oscar-díjat, az 1917 volt, ami 2020-ban a SAG-győztes Parazita ellen veszített. A Konklávé esélyeit növeli, hogy az angol filmakadémia is a pápás filmnek ítélte a legjobb film díját.
A BAFTA-n az Anorát a legjobb női főszereplő mellet a legjobb szereposztásért díjazták még, pontosabban a producereket, köztük Sean Baker rendezőt is (a legjobb rendező Brady Corbet, A brutalista direktora lett).
Ezek után egyre kevésbé valószínű, hogy a Golden Globe-on taroló A brutalista az Oscar-versenyt is meg tudja nyerni, viszont amikor ilyen erős a verseny, az Oscar-döntnökök gyakran osztják szét a fontosabb díjakat a filmesek között. Így könnyen megeshet az is, hogy a legjobb rendezés vagy forgatókönyv díjával vigasztalódik az, aki lecsúszik a legjobb filmért járó szoborról.
Az eddig még nem említett filmek közül a francia Emilia Pérez keltette a legnagyobb feltűnést, igaz inkább a körülötte kialakuló botrány miatt. Jacques Audiardnak azonban így sincs miért bánkódnia, mert a magát nővé operáló drogdíler éjsötét története többek között nyert már Cannesban (a zsűri nagydíja) az Európai Filmdíjátadón (legjobb film, rendezés, forgatókönyv) a Golden Globe-on (legjobb musical) és a BAFTA-n is (legjobb külföldi film), és az Oscaron is jobb esélyei vannak ebben az utóbbi kategóriában (most nem számolva a színészi és technikai kategóriákkal).
LEGJOBB RENDEZŐ
Sean Baker (Anora) • Brady Corbet (A brutalista) • James Mangold (Sehol se otthon) • Jacques Audiard (Emilia Pérez) • Coralie Fargeat (A szer)
Sean Baker vagy Brady Corbet? A korábban taglaltak miatt az Anora rendezője az esélyesebb, mégis előfordulhat, hogy Corbetet díjazzák, mintegy kárpótlásul. De Baker mellett szól az is, hogy a Konklávé rendezője, Edward Berger nem kapott jelölést. A legjobb film és a legjobb rendező győzelme gyakran kéz a kézben járnak egymással, de idén jó esély van rá, hogy megosztják a díjakat.
Idén kimagaslóan nagy a szerzői filmek aránya, tehát amikor a rendező felel a forgatókönyvért is (vagy legalábbis részben).
James Mangold, Jacques Audiard, Ramell Ross, Sean Baker, Brady Corbet, Coralie Fargeat, és Tim Fehlbaum is kapott jelölést a legjobb adaptált, illetve eredeti forgatókönyv kategóriában.
Az Anora annyira szerzői mozi, hogy a rendezőjét még a legjobb vágás kategóriában is jelölték, így Sean Baker egyben Jancsó Dávid kihívója is.
Ha az Anora mindhárom fontos díjat (legjobb film, rendező, forgatókönyv) behúzza, az már-már a mennybemenetellel lenne egyenértékű, a másik véglet, hogy olyan filmek nyernek ebben a két kategóriában, amik a film vagy rendező mezőnyben labdába se rúghattak. Az adaptált könyvek között ilyen a Sing Sing, az eredeti forgatókönyvek között pedig Jesse Eisenberg munkája, a Rokonszenvedés.
Legjobb adaptált forgatókönyv: Sehol se otthon (James Mangold és Jay Cocks) • Konlávé (Peter Straughan) • Emilia Pérez (Jacques Audiard) • Nickel Boys (Ramell Ross és Joslyn Barnes) • Sing Sing (Clint Bentley és Greg Kwedar)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Anora (Sean Baker) •A brutalista (Brady Corbet és Mona Fastvold) • Rokonszenvedés (Jesse Eisenberg) • Szeptember 5 (Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David) • A szer (Coralie Fargeat)
A színészi díjak legnagyobb esélyeseiről, illetve várható győzteseiről holnapi cikkünkben írunk.