Francis Ford Coppola az Amerikai Filmintézet legmagasabb kitüntetését vette át

Számos hollywoodi legenda társaságában szombaton a Los Angeles-i Dolby Színházban rendezett ünnepségen átvette az Amerikai Filmintézet életműdíját Francis Ford Coppola. Az eseményen Steven Spielberg, George Lucas, Al Pacino, Robert De Niro és Morgan Freeman tisztelgett Coppola előtt.

2025. 04. 28. 8:56
Frances Ford Coppola az életműdíjjal, Steven Spielberg és George Lucas társaságában Fotó: Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Mintha hazatértem volna”

Francis Ford Coppola az ötvenedik filmes alkotó, aki megkapta a filmintézet életműdíját. Forrás: UPI

Hollywoodi legendák gyűltek össze szombat este, hogy megünnepeljék Francis Ford Coppolát, aki megkapta a rangos AFI Life Achievement Awardot, az Amerikai Filmintézet által adományozott legmagasabb kitüntetést.

Coppola köszönetet mondott kollégáinak és családjának, hangsúlyozva, hogy az elismerés számára olyan, mintha hazatért volna. 

Most már értem, hogy az otthonom nem egy hely, hanem önök – barátok, kollégák, tanárok, játszótársak, családtagok, szomszédok –, mindazok a gyönyörű arcok, akik visszafogadnak engem

– mondta. 

 

Spielberg: A Keresztapa a valaha készült legnagyobb amerikai film

Steven Spielberg szerint a Keresztapa a valaha készült legnagyobb amerikai film. Rettenthetetlennek nevezte Coppolát. Elmondta: – Egyrészt harcolsz a független művészekért, mindig kiállsz az ügyeikért, emellett nem ismersz félelmet, és nyitott vagy az ötletekre, véleményekre.

Emlékezett arra, hogy az Apokalipszis most egy korai, ötórás vágását nézte meg más filmesekkel. – Amikor a film véget ért, megkért minket, hogy mondjuk el, mit láttunk, mit éreztünk. Mindannyiunkat behívtál, és egyenként elmondtuk, hol vesztünk el és hol találtunk vissza, én pedig áhítattal ültem ott, és megértettem, hogy a szuperképességed valójában a nyitottságod.

Spielberg így folytatta: – A Keresztapa számomra a valaha készült legnagyobb amerikai film. Sok művész meghajolhat és meg is hajol a munkája előtt egy lapon, egy vásznon, egy képernyőn, de a mi tapsunk neked, Francis, egy másfajta közönségtől származik. Amikor fiatalok vagyunk, a szüleinket akarjuk büszkévé tenni, aztán a barátainkat, aztán a kollégáinkat, végül pedig a kortársainkat, de Ön, uram, páratlan. Mint mondta, Coppola újradefiniálta az amerikai filmkánont, és ezzel a történetmesélők egy generációját inspirálta, akik büszkévé akarják tenni őt a munkáikkal.

Coppola az ötvenedik filmes alkotó, aki megkapta a filmintézet életműdíját. Az elsőt 1973-ban John Fordnak nyújtották át. – Francis Ford Coppola páratlan művész, az amerikai film kánonjának meghatározó alkotásait hozta létre, és filmesek generációit inspirálta, akik ma továbbviszik művészetét és független szellemiségét – méltatta a filmrendezőt Kathleen Kennedy producer, az AFI kuratóriumának elnöke.


Coppola útja a világhírig

Huszonhárom évesen saját forgatókönyvéből néhány nap alatt elkészítette első filmjét (Dementia 13), ott ismerte meg a későbbi feleségét, Eleanort. 1968-ban megfilmesítette a Szivárványvölgy című Broadway-musicalt Fred Astaire-rel és Petula Clarkkal a főszerepben, egy évvel később Az esőemberek című filmje nagydíjat nyert a San Sebastián-i filmfesztiválon. 1969-ben George Lucas társaságában produkciós céget alapított, az ő bábáskodásával született Lucas első két játékfilmje, a THX 1138 és az American Graffiti (Lucas később róla mintázta Han Solót a Csillagok háborújában). 

Első Oscar-díját 1970-ben A tábornok című háborús filmdráma forgatókönyvéért kapta.

1972-ben mutatták be A Keresztapát, amelynek forgatókönyvét is ő írta Mario Puzo tabukat megtörő, az amerikai olasz maffia életét bemutató bestselleréből. A Corleone család története három Oscar-díjat nyert el, ő a forgatókönyvért járót vehette át. 

A filmnek két folytatása készült (1974, 1990), a hat Oscar-díjat begyűjtő második részért Coppola a legjobb filmnek, rendezőnek és forgatókönyvnek járó díjat is átvehette (ez előtte csak Billy Wildernek sikerült a Legénylakással).

A sorozat harmadik részével is versenyben volt az aranyszobrocskáért két, a film pedig hét kategóriában, köztük a legjobb filmek közt. A trilógia a 29 Oscar-jelölésből kilencet váltott díjra. A befejező részt 2020-ben újravágta, megváltoztatta a film kezdetét és végét, és számos jelenetet átrendezett.

Ő jegyezte az F. Scott Fitzgerald regénye alapján forgatott A nagy Gatsby forgatókönyvét. 1974-es Magánbeszélgetés című filmje, amelynek főszereplője egy paranoiás, hivatásos lehallgatóügynök, Arany Pálma-díjat kapott Cannes-ban, és három Oscar-jelölést is begyűjtött. 

Öt évvel később vágott bele az Apokalipszis most elkészítésébe, Joseph Conrad A sötétség mélyén című kisregényét a vietnámi háborúra adaptálva. 

A kaotikus, minden idő- és költségkeretet túllépő forgatás során a stábnak a parádés szereposztás (Marlon Brando, Dennis Hopper, Martin Sheen, Robert Duvall) ellenére sok nehézséggel kellett megküzdenie. A háborús téboly és az abszurditás megjelenítésében nehezen túlszárnyalható alkotást három Oscar-jelöléssel honorálták. A filmklasszikus 2019-ben ismét a mozikba került, új rendezői vágással, digitálisan restaurált képi és hangváltozatban. Érdekesség, hogy az eredeti szereplők közt ott volt Laurence Fishburne is, akinek a pályafutása majd húszévesen ezzel a filmmel kezdődött.

A nyolcvanas években készített filmjeiben (A kívülállók, Rablóhal) olyan sztárokat indított útnak, mint Tom Cruise, Matt Dillon, Emilio Estevez, Nicolas Cage.

A Gengszterek klubját történelmi visszaemlékezésnek szánta a jazzkorszak Harleméről. Későbbi munkái közül jelentősebb Bram Stoker Drakulájának, valamint John Grisham Az esőcsináló című regényének filmvászonra vitele. 2007-ben tíz év hallgatás után jelentkezett a filozofikus és személyes Youth Without Youth című filmmel. Ezután fekete-fehér lírai alkotást forgatott egy olasz testvérpárról (Tetro), a Twixt című művészi horrorfilmje 2011-ben került a mozikba.

Igazi olaszként mindig igyekezett családtagjainak is lehetőséget adni.

Két fia és lánya A Keresztapa-trilógia több részében is szerepelt; Sofia, aki először csecsemőként tűnt fel a vásznon, mindhárom részben „játszott”, később az Elveszett jelentés forgatókönyvéért maga is Oscar-díjas lett. A második rész zenéjéért apja, Carmine Coppola Oscar-díjat, színésznő húga, Talia Shire pedig Oscar-jelölést kapott. Unokaöccse, Nicolas Cage a Las Vegas, végállomás legjobb főszereplőjeként nyerte el az aranyszobrot.

Coppolát három Golden Globe-, egy BAFTA- és több életműdíja mellett a filmszakma legkiválóbb producereit elismerő Irving G. Thalberg-emlékdíjjal, a japán Praemium Imperiale és a spanyol Asztúria Hercegnője díjával is kitüntették.

Az utóbbi időben jobbára már csak produceri munkát végez, ilyen minőségben működött közre Jack Kerouac Úton című regényének megfilmesítésében és lánya több rendezésében (Elveszett jelentés, Marie Antoinette, Lopom a sztárom). Nagy hódolója Ingmar Bergman és Kuroszava Akira művészetének, a japán rendezővel whiskyreklámot is készített. 

A film világától távol eső területeken is tevékeny: irodalmi magazint alapított, több országban is régi épületeket ment meg, amelyekben az átalakítást követően elegáns szállodák nyílnak, és szőlőbirtoka van egyebek mellett Olaszországban.

Legutóbb Megalopolis címmel a jövőben játszódó filmet forgatott, amelyet rendezőként és forgatókönyvíróként is jegyez. A témát több mint húsz évig érlelte magában, s a megvalósítása érdekében borbirodalmának egy részétől is megvált.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.