Bár nem városnézésre érkeztem a dél-alföldi nagyvárosba, a rusztikus stílusú Széchenyi tér buszállomás, az erődszerű hófehér zsinagóga vagy a hazai szecesszió legszebb épületei (Cifrapalota, Városháza) kissé gondolkodóba ejtettek, mégis hogy lehet az, hogy miközben olyan világvárosokban is jártam már, mint Szöul vagy Párizs, a Budapesttől bő egyórányira fekvő Kecskemétre eddig nem vitt az utam? Mindez egészen abszurdnak tetszik, ám most kénytelen vagyok a városhoz szóló szerelmes levél helyett visszakanyarodni érkezésem apropójához, és ehhez kapcsolódva csupán annyit megjegyezni, hogy sosem tudhatjuk, hol bukkanhatunk különleges teljesítményekre, olyan rejtett kincsekre, amihez a világ túl nagy és túl gyors, hogy kellő figyelemben részesítse őket.
A KAFF egyik vonzereje éppen az, hogy ilyen intim kapcsolatot tesz lehetővé a vetített filmekkel, olyan animációs alkotások ejthetik rabul a szívünket, amik máskülönben észrevétlenek maradnának előttünk.
Az idei KAFF-on a különböző animációs seregszemlék (Annecy, Cinanima, FAN, ITFS, CICAF) és a 111 éves magyar animáció legjobbjai mellett az északi animáció került a középpontba, és ezek között láthattunk olyan egyedi csemegéket, mint amilyen például a finn Nun or never! (rendezte: Heta Jäälinoja), vagy a svéd Something To Remember (rendezte: Niki Lindroth von Bahr).
17. Kecskeméti animációsfilm-fesztivál
Ami mégis különösen megragadott az idei KAFF-on, az a magyar–lengyel Ducki Tomek rövidfilmje, ami a háború hétköznapi borzalmát szemlélteti egy kislány szemén keresztül, aki szentül hiszi, hogy csak épségben kell maradnia ahhoz, hogy ismét láthassa az egész családját, hiszen az édesanyja ezekkel az intelmekkel búcsúzott el tőle. A Joanna Papuzinska könyve alapján készült Asiunia olyan animációs alkotás, amelyen a legkeményebb szívű néző sem marad érzéketlen, mivel
a választott (gyerek)nézőpont és a szélsőséges helyzet egyszerűen nem engedi meg a szépelgést vagy az őszintétlenséget.
A mesében benne van az élet kettőssége, minden gyönyörével, fájdalmával.