A Lidércektől a lírai operáig

Giacomo Puccini ünneplésére dupla alkalom is adódik mostanában, hiszen az elmúlt év végén születésének százhatvanadik, míg ez év őszén halálának kilencvenötödik évfordulójára emlékezünk.

Breuer Csilla
2019. 05. 18. 11:22
KISS Gabriella; SZABÓ Máté
Molnár Levente, Létay Kiss Gabriella és Marcello Giordani az Erkel színpadán Fotó: MTI/Sóos Lajos
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. század egyik legnépszerűbb operaszerzője, Giacomo Puccini ünneplésére dupla alkalom is adódik mostanában, hiszen az elmúlt év végén születésének százhatvanadik, míg ez év őszén halálának kilencvenötödik évfordulójára emlékezünk. A Puccini Itáliája című tematikus évadában koncertszerű Pucci­ni-operák, balett- és szimfonikus esteket követően februártól április végéig a Magyar Állami Operaház tíz városba vitte el verista operagáláját.

A tematikus évad zárásaként életre hívott PucciniFeszt most három hét alatt, a világon egyedülálló módon, az olasz mester nemcsak minden operáját, hanem más, fontos művét is bemutatja. Mától június 10-ig az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban négy premier, köztük egy ősbemutató, koncertszerű előadás, vetítések és dalest is lesz. A zárógálára sztárvendég érkezik: Gregory Kunde amerikai tenor ad Puccini-áriaestet.

A programsorozat ma este az Erkel Színházban a Manon Lescaut új rendezésével indul, és május 25-ig öt alkalommal lesz látható kettős szereposztásban Szabó Máté grandiózus színpadi változata. A főszerepeket Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kyung, Marcello Giordani és Boncsér Gergely, Szegedi Csaba és Molnár Levente, valamint Palerdi András és Rácz István éneklik olasz nyelven (a négyfelvonásos operát magyar és angol felirattal teszik érthetőbbé a közönségnek), vezényel Kocsár Balázs.

Molnár Levente, Létay Kiss Gabriella és Marcello Giordani az Erkel színpadán
Fotó: MTI/Sóos Lajos

Puccini operái túlnyomórészt tragikus befejezésűek, nincs ez másként ritkábban játszott, könnyedebb műfajú, kései darabjában, A fecskében sem. Ezt a „lírai operát” a Kolozsvári Magyar Operával együttműködésben szintén az Erkel Színházban láthatjuk május 26-án és 27-én, Anger Ferenc rendezésében. Míg A fecske ritkán játszott kései, az Edgar Puccini alig játszott korai darabjai közé tartozik.

Magyarországon most először lesz látható jú­nius 1-jén és 6-án az Eiffel Műhelyházban, Tulassay Ádám rendezésében. (A címszereplő szerelmi önsorsrontását feldolgozó mű gyászindulója Puccini temetésén is felcsendült.) A szerző első operája, a Lidércek koncertszerű változatban hallható majd május 20-án az Erkel Színházban, más korai művekkel együtt.

Ugyancsak ezen a helyszínen az énekkari művészek Puccini és kora címmel május 26-án délelőtt verista ária- és dalmatinét adnak Puccini és kortársai alkotásaiból, míg az Eiffel Műhelyházban június 4-én Puccini alkalmi műveiből szólaltatnak meg egy válogatást Boncsér Gergely, Fodor Beatrix, Máthé Beáta és Megyesi Schwartz Lúcia, Zsoldos Bálint zongorakíséretével.

Az Erkel Színház Bernáth büféjében délutánonként regisztrációhoz kötött ingyenes előadásokon videó- és lemezbejátszások segítségével tizenhét darabot ismerhet meg a közönség a Kreatív zenehallgatás program által, ezek között a verizmus ismert, de méltatlanul elfeledett olasz zeneszerzőitől is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.