Megtartja elhalasztott koncertjét a Studio 5

A Táncjáték című előadáson azt szeretnék megmutatni, hogy a balett, a tánc és a zene kapcsolata a XXI. században is él.

Magyar Nemzet
2020. 11. 09. 7:10
null
Fotó: Oláh Gergő
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fiatal zeneszerzőkből álló Studio 5 – Bella Máté, Virág András Gábor, Kutrik Bence, Solti Árpád, valamint a csoporthoz idén csatlakozó Szentpáli Roland – célja a lehető legtermészetesebb kapcsolódás megteremtése a nagyközönség és a kortárs zene között, ezt szolgálják évről évre a Zeneakadémia Solti termében tartott tematikus hangversenyeik is. A ma 19 órakor kezdődő esemény egy tavaszról elhalasztott koncert, amelyre a március 28-ra váltott jegyek és bérletek érvényesek.

A zeneszerzőcsoport célja elérésére most a táncot választotta, amelynek ritmikussága, szavak nélküli eszköztára sok mindenben hasonlít a zeneművek szerkezetére és kifejezőerejére.

Mostani tematikus estjükön, a Táncjáték című előadáson azt szeretnék megmutatni, hogy a balett, a tánc és a zene kapcsolata a XXI. században legalább annyira élő, mint a francia udvari balett és az opera XVIII. századi összefonódása vagy épp Sztravinszkij és a Gyagilev-társulat XX. század eleji együttműködése idején.

A program magyarországi ősbemutatóihoz ennek szellemében Kulcsár Noémi Harangozó Gyula-díjas táncművész készít koreográfiákat a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatóinak közreműködésével.

Bella Máténak, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zeneszerzés Tanszék Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas oktatójának elhangzó kompozíciója, A pillangó álma két tételből áll; a művet Szabó Lőrinc Dzsuang-Dszi álma című verse inspirálta.

Az egyetem Zeneelméleti Tanszékén oktató Virágh András Gábor szerzeménye a Triptichon. A cím utal a három táblából szerkesztett, összecsukható szárnyas oltárokra, ugyanis a kamaradarab három, egymással kontrasztban álló zenei részre épül, amelyek között a kapcsolatot egy átívelő csellómotívum biztosítja.

Fotó: Oláh Gergő

Szentpáli Rolandot, az egyetem Artisjus-díjas tubaművész oktatóját a Melton 200 című alkotása komponálásakor a beszédszerű zenei anyagok foglalkoztatták, a tételekben folyamatosan különféle gesztusok, motívumok változnak.

Solti Árpád a Seven SitCom Episodes (Hét szituációs komédia-epizód) című kompozíciójában zenén kívüli, hétköznapi tárgyakkal is dolgozott, megidézve saját gyerekkorának emlékeit, amikor a zongorán és a zongorával „furcsa hangokat” produkált.

Kutrik Bence szerzeménye, a The Mandelbrot Riddle a fraktálképek ihletésére született. Annak zenei leképezése, hogy ezek bármilyen apró részletét kinagyítva az eredeti ábrát kapjuk vissza, így akár a végtelenségig haladhatunk mindig egyre mélyebbre, mégis ugyanoda jutunk.

A művek megszólaltatásában közreműködik: Agárdi Eszter, Géczy Teodóra, Háry Péter (cselló), Cseh Dalma, Lescsinszky Áron, Kiss Péter, Szőcs Henrik (zongora), Berki Sándor (kürt), Szűcs Péter (klarinét, basszusklarinét), Kanyó Dávid (fuvola), Seleljo Erzsébet (szaxofon), Szentpáli Roland (tuba), Lajhó Gyula (ütőhangszerek), vezényel Juhász Bence. Az est moderátora Csepelyi Adrienn lesz.

A koncert élőben, ingyenesen online is elérhető lesz (remélhetőleg a Zeneakadémiától megszokott kiváló kép- és hangminőségben).

A Studio 5-nek 2017 februárjában volt a bemutatkozó koncertje a Zeneakadémián, azóta több szerzői estet is tartottak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.