A médiaháború a kilencvenes évek elején nemcsak a parlamentben, hanem az újságírók között is zajlott. Az új helyzethez alkalmazkodó törvény megalkotása kudarcba fulladt. Kulin Ferenc, az Országgyűlés kulturális bizottságának akkori elnöke azt mondja: ennek nem elvi, hanem kimondottan politikai, gazdasági érdekekhez fűződő oka volt.
Hanthy Kinga
2019. 07. 20. 9:48
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Úgy tűnt, a magyar reformértelmiség együtt indul el a rendszerváltoztatás útján, aztán a békéből hamar háború lett. Szembejött a valóság? Kudarcot vallottak a műkedvelő politikusok?
– Magam, ha nem is körön belülről, de azért nem is kívülről kerültem a politikába. Az 1983-ban betiltott Mozgó Világ főszerkesztőjeként már szereztem tapasztalatokat. Antall József 1974-ben figyelmeztetett: ha pozíciót vállalok, abból politika lesz. Igaza volt. Az MDF megnyerte az 1990-es szabad választást, én pedig a kulturális bizottság élére kerültem.
– Ahol kiderült, hogy a kultúra szabadságát minden párt másként értelmezi?
– Azt terveztük, hogy először lezárjuk a médiatörvényt, azután foglalkozunk a kulturális élet más területeivel. Egyetlen komoly sikert könyvelhettünk el: a hatályban lévő jogszabályokat meg nem sértve útjára indulhatott a Duna Televízió. Ám 1992. december 30-án világossá vált, hogy a médiatörvényből semmi nem lesz. A két és fél évig formálgatott, tárgyalt tervezet megbukott, nulla szavazatot kapott.
– Mi a magyarázat?
– Több dimenziót kell látnunk, hogy az okát elemezhessük. Már maga az MDF és Antall József koalíciója sem volt szilárd. Az 1987-ben született mozgalomban minden nagyon gyorsan történt: 1988-ban párttá alakult, majd 1989-ben, amikor Antall Józsefet választottuk meg az elnökévé, az eredeti céljaitól eltérő irányba indult. A lakiteleki program, amely a „népi baloldallal” (Pozsgay Imre, Kósa Ferenc) szoros együttműködésben született, még a semlegességet és a „harmadik utat” hirdette meg. Aztán egyik pillanatról a másikra megváltozott a világpolitikai helyzet, a szovjet blokk szétesett. Antall három pontja tehát így hangzott: nincs semlegesség, nincs harmadik út, és – miután Pozsgayék az MSZMP utódpártjához csatlakoztak – nem lehet szó a „népi ballal” való összefogásról sem. És bár a párt vezető testületei elfogadták Antall József programját, a tagság nagyobb részét az eredeti alapelvek vonzották a mozgalomhoz. Lakiteleken 1987-ben körülbelül százan jöttünk össze, két év múlva az MDF már országos párt volt sok ezer új emberrel. A radikális fordulat mindenkit másként érintett, és ez a belső tagolódás majd a médiaháborúban is megmutatkozik. Az eredeti társaság, élén Csurka Istvánnal azt akarta, hogy adminisztratív eszközökkel oldjuk meg a médiakérdést, legyen nagytakarítás, de ezt a kerekasztal-tárgyalásokon elfogadott szabályok nem tették lehetővé. Ott ugyanis azt rögzítették, hogy a problémákat jogállami módon rendezzük, s, hogy a leendő kormány tiszteletben tartja a feles és a kétharmados törvényekről szóló megegyezést. A médiatörvény a kétharmadosok közé tartozott, tehát eredendően alá volt aknázva. A kerekasztalnál megállapodás született arról is, hogy a médiatörvény megszületéséig minden a régiben marad. Ez a szocialistáknak és az SZDSZ-nek kedvezett.
– Akiknek a tévések és a rádiósok között többségben voltak a követői.
– Kilencvenre a médiahatalom egy részének átmentése már megtörtént, 1992-re a nyomtatott sajtó 97 százalékát eladták, azok négy-öt éves szerződésekkel az ellenzékhez közel álló külföldi tulajdonosok kezébe kerültek. Erre a területre ugyanis a korábbi sajtótörvény maradt érvényben. Az elektronikus sajtót pedig csak a Magyar Televízió és a Magyar Rádió csatornái jelentették, melyeket továbbra is a régi hatalom emberei irányítottak. Pozsgay Imrének még volt annyi befolyása a választások előtt, hogy Nemeskürty Istvánt kineveztette tévéelnökké, de ő néhány hónap után lemondott.
– Milyen összetételű volt az ellenzék?
– Már látszott, hogy hamarosan megszületik a hatalmukat átmentő „reformkommunisták” és az SZDSZ szövetsége, és mindenki keresi, miként tud majd érvényesülni az új viszonyok között. Egymással és a nyugati hitelezőkkel összeépült két csapat volt. Jól példázza ezt a médiatörvény esete. A kulturális bizottság MSZP-s csoportját a bizottságban Kósa Ferenc vezette, akivel jól és hatékonyan tudtunk együtt dolgozni. A médiatörvény 1991 nyarán kész is volt, s ha az Országgyűlésben megszavazzák a szocialisták, velük megvan a kétharmad. Tehát nem lett volna szükségünk az SZDSZ 24 százalékára. Úgy nézett ki, hogy a szocialistáknak nincs ez ellen kifogásuk. Csakhogy az SZDSZ új bizottsági ülést kért, ahol az MSZP bejelentette, hogy Kósa Ferenc helyett Gellért-Kis Gáborra bízza a szocialisták álláspontjának képviseletét. Az újdonsült médiapolitikus rögtön bejelentette, hogy a törvénytervezetet nem tekintik véglegesnek, és a továbbiakban együtt fognak szavazni az SZDSZ-szel. Vagyis a későbbi balliberális koalíció már ekkor megszületett.
– Elvi vagy személyi akadályai voltak a megegyezésnek?
– Az antalli és a csurkai taktika az MDF-en belül sem volt összeegyeztethető, az én feladatom volt a kettőt összefésülni. A politika szakma, és Csurka István, a radikális megoldások, a nagytakarítás híve nem volt politikus. Az általa sürgetett módszert a az MDF nem vállalhatta fel, mert azzal kockáztatta volna az ország talpon maradásának feltételét: a kormány politikájának a nyugati hitelezők „jóindulatától” függő támogatását. Márpedig ez a „jóindulat” a magyar belpolitikától függetlenül is kiszámíthatatlan volt. Antall József, akinek az NSZK piacmodell, a szociális piacgazdaság volt az eszménye, köztudottan jó viszonyt ápolt a nyugatnémet kancellárral, Helmut Kohllal. A magyar–német kapcsolatok erősödtek, amit viszont az amerikaiak, az angolok, az olaszok nem néztek jó szemmel. Tartottak az egyesülő Németország erejétől, valamint attól, hogy a németek éppen Magyarországon keresztül készültek behatolni Kelet-Közép-Európa piacaira. Az amerikaiak a német egyesülés feltételéül szabták, hogy Bonn mondjon le a márkáról, amelynek ereje a dollárét fenyegette, továbbá – a szociális piacgazdaság helyett – épüljön ki az európai szabadpiac. És akkor – máig ismeretlen tettesek – lelőtték Alfred Herrhausent, a Deutsche Bank elnökét.
A német kancellár elveszítette a közeli munkatársát, és ezzel Kohlt és kormányát is megfélemlítették. Üzenet volt ez, és figyelmeztetés a mi számunkra is. Kiderült, hogy nagyobb erők és bonyolultabb érdekviszonyok működnek a háttérben, mint amelyekkel korábban szembesültünk.
– Milyen kapcsolatban állt ez a mi médiaháborúnkkal?
– Az MDF–SZDSZ-konfliktus lényege, hogy az SZDSZ a washingtoni irányelveket képviselte. Megbízatásai voltak, ellentétesek Antall nyugatnémet orientációjával. Az idősebb Bush elnök, Antall barátja is megpróbálta „elcsábítani” a németektől a miniszterelnököt, mindent megígért neki, ám az amerikai segítségre hiába vártunk.
– Még mindig nem világos, hogy mi közük van a nagyhatalmi játszmáknak a mi médiatörvényünkhöz.
– Tízezer oldalnyi szöveg készült el a kulturális bizottsági ülések során, részletesen megállapodtunk az elvekben és módszerekben a műsorszerkezettől kezdve a közszolgálat feladatáig. És miközben a sok paragrafus megszületett, mindenki tudta, hogy nem ez a fő kérdés, hanem az: kiknek a tulajdonába kerülnek a kereskedelmi televíziók. Azokra ki kap majd frekvenciát, és azt ki ítélheti oda. Ha ugyanis a médiatörvény átmegy, elindulhattak volna a kereskedelmi televíziók is. Az SZDSZ tehát azért akadályozta minden lehetséges módon a médiatörvényt – egy idő után nyilvánvaló lett, hogy semmiképp nem engedi megszületni –, mert a következő kormány tagjaként ő akarta eladni a frekvenciákat. A frekvencia ugyanis nemzetközi szerződéseket érint, és a nemzeti vagyon része. Az eladása tehát kormányhatáskör.
– Közben érkeztek a jelentkezők?
– Feladatom volt, hogy a potenciális vevőket feltérképezzem. Többen is voltak: Robert Maxwell, Berlusconi, Josef von Ferenczy és a Fuji is jelentkezett. Nagyobb volt az érdeklődés, mint gondoltam. A reklámbevételek miatt a kereskedelmi frekvencia sokat ér. A Fuji cég vezérkara elmondta, azért akarnak magyar frekvenciát venni, mert nincs kedvük sorban állni az amerikaiaknál a reklámidőért. Ajánlatot is tettek a kormánynak: ha frekvenciát kapnak, a magyar államadósság nyolcszázalékos kamathitelét 5,5 százalékosra cserélik. Kiderült, hogy ezt az ajánlatot a nyolcvanas években már Pozsgay Imrének is megtették. Amikor azt mondtam, hogy nem csak az amerikaiak jelentkeznek, azt felelték: hiszen minden ajánlattevő mögött amerikai tőke áll.
– Mondjuk Josef von Ferenczyről tudható volt, hogy stróman. De a többiek is?
– Berlusconival a milánói kastélyában tárgyaltam. Az egész terem ki volt dekorálva a zenei karrierjének emlékeivel. Vajon egy táncdalénekes miből tudott pár év alatt három tévécsatornát megvenni? Tele volt a világ amerikai strómanokkal, nálunk itt volt Fenyő János vagy Várszegi Gábor, akikről senki nem tudta, milyen pénzből vásárolnak, és talán Robert Maxwellt sem baleset érte, amikor a tengerbe fulladt.
– Eközben az állítólagos elvekért harcolva az újságírók egymást ölték a Magyar Televízióban és a Magyar Rádióban. A médiaháborúban emberek mentek tönkre. Hozzájárult-e az MDF-kormány bukásához, hogy nem született meg a médiahelyzetet kiegyensúlyozó törvény?
– Nem ezen múlt. 1989-ben az MDF-nek 25-30 százalékos előnye volt az SZDSZ-szel szemben, a négyigenes népszavazás után már csak három és fél. Az 1990. október végi taxisblokád, az első puccskísérlet után az MDF 62 százaléka 12,5-re olvadt. És akkor még médiaháborúról szó sem volt. Kétségkívül baj, hogy az MDF-nek nem volt versenyképes sajtója, miközben az első parlament szürkeállománya volt a legnagyobb. Csak történészből 18 ült a soraiban. De mégsem állt össze csapat mögöttünk.
– Csalódások viszont akadtak. Megbízhatónak gondolt emberek fordultak szembe a miniszterelnökkel.
– Meggyőződésem, Antall betegségében szerepet játszott, hogy kezelhetetlenné vált a kapcsolata Göncz Árpáddal és Hankiss Elemérrel. Két olyan emberről van szó, akikben megbízott, akiket ő javasolt. A sokat emlegetett és szidott MDF–SZDSZ-paktum elkerülhetetlen volt a koalíciós partnerek kiszámíthatatlansága miatt is. Antall olyan embereket keresett, akikkel korábban jó viszonyt ápolt. Göncz Árpád volt az egyik, akit én is ajánlottam, támogattam. Amikor 1991-ben kiderült, hogy baj lesz a médiatörvénnyel, Göncz felajánlotta, hogy segít a „fiúkkal” egyezségre jutni. Találkozót szervezett az elnöki irodában az egyik SZDSZ-es médiapolitikussal. Mikor odaértem, a titkárnő kis türelmet kért, mert „vannak az elnöknél”. Aztán kijött a sápadt Göncz Árpád, és azt mondta, nem lesz megbeszélés, az SZDSZ nem hajlandó tárgyalni. Egy bizottsági képviselő parancsolt a köztársasági elnöknek! Hankiss Elemér pedig tévéelnökként valamiért a tökéletes ellenkezőjét csinálta annak, amit eltervezett. Azzal indított: képtelenség, hogy a Magyar Televízióban 3700 ember dolgozik. A fele is elég. Aztán nemhogy kirúgta, hanem megtartotta őket, közben a gyártást is kiszervezte velük. Ugyanazért a munkáért sokan a dupláját is megkeresték.
– A médiatörvény mellett mire maradt még a bizottságnak energiája?
– Úgy gondoltuk, hogy gyorsan végzünk, azután jöhet a többi. Aztán elment két és fél év a nagy semmire. El kellett még készíteni a köz- és felsőoktatási, valamint az akadémiai törvényt. Ennek előkészületeként Makovecz Imre találkozott nálam Kosáry Domokos akadémiai elnökkel. Egyetértettek abban, hogy a Makovecz-csapat legyen része az akadémiának, hiszen a Széchenyi-féle Tudós Társaság tervezetében is szerepeltek a művészetek. Makovecznek egyetlen feltétele volt, hogy dobjanak ki a házból minden III/III-ast. Kosáry azt mondta: azt nem lehet. Mindenki tudja, kik azok, de ő ilyet jogállamban nem kezdeményezhet. Makovecz felállt, és azt mondta: akkor isten áldjon!
– Hogy élte meg mindezt?
– Számomra nem volt kárba veszett idő, mert ezen keresztül értettem meg az Antall-, illetve a Csurka-stratégia közötti különbséget, tudniillik, hogy az eszmék nem képviselhetők maradéktalanul a politikában. A mindenkori konkrét feltételekhez való alkalmazkodás elkerülhetetlen. Ami a személyes érzelmeimet illeti: a Mozgó Világ körüli állandó harcok már ütésállóvá tettek, azt nehezebben viseltem, mint a médiaháborút. Nem kerestem a politikai szerepet, de nem is kerülhettem el. A Mozgó-történet után magától értődő volt, hogy annak idején meghívtak az MDF alakuló ülésére, hiszen ott voltak a legjobb szerzőink is. Aztán benne maradtam, előbb MDF-alelnök lettem, majd bizottsági elnök, Kónya Imre miniszterré való előrelépése után pedig frakcióvezető. De bizonyosan beleőrültem volna az egészbe, ha nem volnék református családban nevelkedett hívő ember.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A HVG rátette mutatóujját a kor ütőerére, és csalhatatlanul megérezte a legfontosabbat, a halaszthatatlant, a problémahierarchia csúcsát, Csomolungmáját – és nem is késlekedett tovább.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.