Joshua Massox áltagos amerikai Facebook-használó. Unalmas perceiben gyakorta nézi hírfolyamát, érdeklődik barátai frissítései és a világ eseményei iránt. Tudja, hogy a közösségimédia-használat fejében a Facebook nem kevés adatot gyűjt róla, de arra még ő sem számított, hogy Apple telefonjának kameráját a cég csak úgy bekapcsolja, miközben böngészik. A problémát rögtön közölte a Twitteren, hogy facebookozó társait ne figyelhesse így a cég. A Facebook persze hamarosan reagált, hogy nincs arra bizonyíték, hogy a „szoftveres hiba” miatt fotók vagy videók töltődtek volna fel a közösségi oldal szervereire, és azonnal kijavítják a hibát, amely csak az iOS-rendszerű telefonokat érinti.
A felhasználók azonban nem hisznek a legnagyobb közösségi médiumnak, mivel szinte minden hónapra jut egy-egy botrány. Az iOS-fiaskó előtt néhány nappal, november elején például az derült ki, hogy száz külsős fejlesztő is ráláthatott néhány Facebook-csoport adataira. Nem csoda, hogy egyre többen javasolják: ideje Mark Zuckerberg példáját követni, és leragasztani a kamerát az asztali gépen, a laptopon és már a telefonon is – főleg, hogy az iPhone-okkal kapcsolatban már két éve is felmerült, hogy a Facebook a felhasználók kifejezett hozzájárulása ellenére készít felvételeket, ha az applikáció hozzáfér a telefon kamerájához. Márpedig ha valaki képeket szeretne megosztani, ezt a beállítást engedélyeznie kell.
A helyzet azonban sokkal elkeserítőbb. Mark Zuckerberg nem kevés pofont kapott már az adatgyűjtés és az adatvédelmi hanyagságok miatt. Kénytelen volt megígérni, hogy az európai adatvédelmi alapelv (GDPR) szigorúságát Európán kívül is alkalmazni fogja, így a GDPR miatt készült adatvédelmi beállítások Amerikában és Ázsiában is elérhetők lesznek. A Google-ra is vonatkoznak az európai előírások, de a GDPR alapvetően a tartalom-előállítókat kötelezi, így a keresőóriás kényelmesebb helyzetben van. Ráadásul többször bebizonyosodott, hogy a Facebook adatgyűjtése gyerekcipőben jár a Google-éhoz képest. Dylan Curren ír informatikus szerint például, míg a facebookos adatforgalma 600 megabyte nagyságú, addig a google-os 5,5 gigabyte-nyi. James Zetlen számítástechnikai szakértő arra jutott, hogy a Google számtalan alvállalata (többek között az Android, a YouTube, a Waze, a Songza, a Nest Labs) nyomán 10-15 exabyte-nyi adatra tesz szert, amely körülbelül 30 millió számítógép tárhelyének felel meg.