November utolsó hetében Ferenc pápa Japánba utazott. Ez volt a második alkalom, hogy katolikus egyházfő felkereste a felkelő nap országát, II. János Pál pápa első látogatása óta 38 év telt el. A helyi és a nemzetközi sajtót egyaránt foglalkoztatta a hír, leginkább azért, mert a katolicizmus egzotikumnak számít a kelet-ázsiai országban: Japán 117 milliós lakosságának mindössze 0,35 százaléka római katolikus, vagyis alig félmillió a hívek száma.
Sokkhatás
Elsők között említik az elemzések, hogy mindkét egyházfő az atomenergia veszélyeire hívta fel a figyelmet. Míg azonban II. János Pál pápa a Hirosimára és Nagaszakira ledobott atombombákra, a hidegháború hevében fokozódó nukleáris fegyverkezési versenyre figyelmeztetett, Ferenc pápa a környezetvédelemre helyezte a hangsúlyt. Japánt 2011. március 11-én 9-es erősségű földrengés rázta meg, az esemény a „hármas katasztrófa” néven ragadt meg a köztudatban. A rengések következtében a keleti partra 15-30 méter magas hullámok csaptak le, a szökőár a Fukusimában található atomerőművet szinte elsodorta, az 1986-os, csernobili balesetnél is súlyosabb ipari katasztrófát okozva. A tragédiában eddig közel húszezer ember halt meg.
Miután a pápa találkozott a katasztrófára túlélőivel, a katolikus egyházfő elmondta: a térségből érkezők úgy érzik, a társadalom megfeledkezett róluk, pedig a problémáik nem szűntek meg. Otthonuknál továbbra is szennyezettek az erdők és a föld, valamint szenvednek a sugárfertőzés tartós következményeitől is. „Ahogyan az itteni püspök testvéreim felhívták rá a figyelmemet, a nukleáris energia használata továbbra is aggályokat okoz Japánban, ezért is kérték az atomerőművek bezárását” – fogalmazott.
Beszédét meglepett kommentárok kísérték, a The New York Times szerint a pápa gyakorlatilag elítélte az atomenergiát. Valójában a japán püspöki konferencia már 2016-ban kérte a kormányt a nukleáris energia elvetésére, a helyi katolikus egyház az atomellenes érvek egyik legnagyobb szószólója. Ferenc pápa beszéde ezért elsősorban nem globális, hanem helyi kontextusában izgalmas. Kijelentésével az egész katolikus egyház állást foglalt a japán társadalmat szélsőségesen megosztó, sarkalatos vitában.