Nemrég Harvey Weinstein egykori iszonyúan befolyásos hollywoodi producert elítélte egy bíróság hosszas bűnlajstromának valamely pontjáért. Amikor a mocskos múltú és jelenű mágnásra ráhullottak az első kövek, egy nagydarab, kissé túlsúlyos, látványosan vidám ember volt a híradókban. Aztán kiderült, hogy ezt a botrányt nem ússza meg Weinstein, és néhány hét alatt látványosan összeomlott a médiacézár. Nagyjából harminc évet öregedett hirtelen, elkezdte kínozni súlyos mozgásszervi betegsége, fájt mindene, manapság járókerettel mozog, ha egyáltalán. Egy testileg és lelkileg is megtört emberi roncs jár a bíróságra, ha jár, leginkább viszik. Ugyanilyen volt Hoszni Mubarak egyiptomi elnök, aki katonai diktátorként jó erőben volt, majd elsodorta az arab tavasz, és hirtelen ágynak esett. A győztes Muzulmán Testvériség idején folyó bírósági eljáráson kis túlzással halottként vett részt, fekete napszemüvegben feküdt egy ágyon, majd elítélését követően nagyon súlyos betegségek támadták meg. Végül nemrégiben meghalt 91 évesen, kilenc évvel azután, hogy megbuktatták. Ezeket az eseteket lehet folytatni napestig. Nem tudjuk, mi az igazság, valóban beteg-e az egykori befolyásos vezető, vagy így próbálja meghatni a bírákat. Emberi dolog, senki se szeret rugdalni valakit, aki látványosan a földön fekszik, öreg, és mozogni se tud. Azt viszont tudni lehet, hogy Weinstein pontosan ismeri az illúziókeltés csínját-bínját, s tudja, mi kell ahhoz, hogy túlélje a botrányt.
Mert ez az egész egy hatalmas, nagyon valóságosnak tűnő illúzió. A hatalmas emberek és a csillogó díszletek, a színészsztárok és a segítőik mind-mind becsapják a nézőt. Aki járt már tévéstúdióban, tudja, mi ott a hamis. Konkrétan minden. Az asztal nem üvegből van, hanem vastag plexiből, és telis-tele van karcolva, ám a kamera úgy mutatja, mintha tökéletesen polírozott üveg volna a műsorvezető előtt. Az említett tévés személyiség ruhája csak szemből áll jól, a hátán, a derekán mindenféle kábelek vannak felrögzítve szigetelőszalaggal, biztosítótűvel, az asztal lába gyalulatlan lécből van kiszabva, a díszletek papírmaséból készültek, a reflektorok pedig olyan erősen világítanak, hogy alkalmanként a vendég semmit se lát a műsorvezetőből. A végeredmény pedig mindig tökéletes, a ruhák szépen feszülnek, a homlok nem izzad, a hírműsorokból árad a dinamizmus és a pontosság, a komoly felkészültség és a profizmus. Hozzá kell tenni, ez nem magyar sajátosság, mi úgy csinálunk mindent, ahogy ezt máshol is teszik, az al-Dzsazíra se üveglapot használ, hogy hárompercenként le kelljen azt mosni. Ez egy szakma, amelyhez sokan sokfelé értenek, és ha valaki eltátja a száját, hogy milyen illúzió része lesz, kedves mosollyal szólnak, nem érdemes rácsodálkozni, csak vegye ki a részét az illúziókeltésből, mondjon három közepesen értelmes mondatot, és nézzen komolyan. A többi a vágó dolga.