Egyre gyakrabban szólal meg a belépésjelző csengő az Anima könyvesbolt ajtajánál. A kereskedő szerint ebből is lemérhető, hogy megindult a forgalom a fővárosban. A BKK honlapja pontos adatot közöl az előző időszakról: a budai villamosok forgalmának kilencven százaléka tűnt el egyik napról a másikra március közepén. Ekkor tért át tömegesen az otthoni munkavégzésre a lakosság, aki meg bejárt dolgozni, az a munkaidő után már zárva találta az üzleteket. De kinek is lett volna kedve könyvesboltban nézelődni veszélyhelyzet idején? Hatházi Attila boltvezetőnek azért olyan napja nem volt, amikor egyetlen kötetet se adott volna el az utóbbi két és fél hónapban. Régi vásárlóik be-benéztek kilenc és tizenkét óra között, ha másért nem, hogy megkérdezzék, jól vannak-e.
– Úgy vesszük, mintha mi sem történt volna. Tesszük a dolgunkat, várjuk, hogy visszatérjenek az olvasók. Közben kérdések motoznak a fejemben: milyen lenne a civilizáció könyvesbolt nélkül? Kell-e a fizikai jelenlét a választáshoz, amikor virtuálisan is bele lehet lapozni a könyvekbe? Eddig is olvastak digitális tartalmakat az emberek, ezután is fognak. De milyen könyv az, amelynek nincs nyomdaszaga? Meglehetünk-e a papír tapintása nélkül? – filozofálgat a könyvkereskedő. Van rá ideje bőven. – A kormány támogatása elengedhetetlen ebben a helyzetben, végső soron mégis a magyar olvasóközönség választásán múlik, megmaradunk-e mi, könyvesek.
A tápláléklánchoz hasonlítható a könyvkiadás: a szerző áll az elején, a végén meg a fogyasztó. Egyetlen könyv értékesítéséig több tucat szereplőn keresztül vezet az út, a szerző mellett ott a szerkesztő, a lektor, a korrektor, az illusztrátor, a tördelő, a nyomdai technikus és a kereskedő, körülöttük pedig munkaközösségek – szerkesztőségek, nyomdák, kereskedelmi hálózatok – biztosítják a megélhetést tízezreknek. A Maradj otthon! kampány akár lendületet is adhatott volna a könyvpiacnak, de sajnos nem így történt. Milus Péter, a Pult Könyvterjesztő és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője 29 éve van a szakmában, ezalatt jó néhányszor megtapasztalta: válság idején az elsők között esik vissza a könyv iránti kereslet. Mert a könyvre luxusként tekintünk.