– Édesapja, Tóth Benedek valódi sármőrként filmes főszerepeket is kapott a hatvanas években. Aztán a sikerei ellenére a tudományos élet kedvéért otthagyta a színészpályát, hiába marasztalták. Önnek nem volt hasonló indíttatása?
– Nem, sőt valójában apámnak sem volt. Véletlenül csöppent bele. Egyetemi hallgatóként a honorárium kedvéért állt be statisztálni a debreceni Csokonai Színházban, és amikor a premier előtt az egyik szereplő kiesett, ő beugrott helyette, a nézőtéren ülő Bacsó Péter felfedezte. 1964–69 között hat filmben is főszerepet játszott, de az utolsó két film forgatását már a Keszthelyi Egyetemen tanító mikrobiológusként csinálta végig. Őt azonban nem fogta meg a filmes világ.
– Ön pedig követte a pályán.
– Apám nem irányított, azt mondta, mindegy, mit választok, csak szeressem, amit csinálok. Tizennyolc évesen gondoltam egy vakmerőt, és egy ösztöndíj-lehetőséget megragadva felvételiztem Kínába, így kerültem a kantoni egyetemre, talajtan és agrokémia szakra.
– Tudta, mire vállalkozik? Egyetemi tanulmányokat folytatni kínaiul, kínai írásjelekkel írt szakirodalmat olvasva…
– Nem gondoltam bele. A pekingi előkészítő nyelvtanfolyam első óráján feladtak húsz írásjelet, hogy másnapra meg kell tanulni. Először azt hittem, itt a vég, de reggel valahogy emlékeztem rájuk, ezért gondoltam, mégis van remény. Két-háromezer jellel már el lehet boldogulni, azt mondják, az átlagos kínai írástudása nyolcezer jel, és aki tíz-húszezer jelet tud, művelt embernek számít.
– Hol állt akkor a kínai tudományosság?
– Már nem voltak lemaradva, tudniillik a kulturális forradalom után a szellemi tulajdonnal nem foglalkozva módszeresen fordították és sokszorosították a legjobb orosz és amerikai szakkönyveket, amelyek ott voltak az egyetemi könyvesboltok félig titkos hátsó helyiségeiben. Mindent elkövettek a tudás megszerzéséért, miután rájöttek, hogy a tudásalapú társadalomé a jövő. A környezet, a hallgatók ellátmánya akkor még szegényes volt, de a legkorszerűbb, egymillió dolláros elektronmikroszkópot már megvásárolták a tanszék számára. Állami stratégia volt, hogy minél több kínai tanuljon a világ egyetemein. A kínai agráregyetemek pedig mára a világ élvonalában vannak.