Gyönyör az arcon

A XXI. században nincs izgalmas akciófilm vagy romantikus dráma erotikus jelenetek nélkül, amelyek többet mutatnak egy-egy csóknál. A zaklatási botrányba keveredett hollywoodi producer, ­Harvey Weinstein és a ­#metoo nyomán új szakma terjed a filmes világban: az intimitási koordinátor. Ő a biztosíték, hogy a színészek tudják, csak az fog velük történni, amibe beleegyeztek.

2021. 02. 20. 17:24
Photo call for Pain And Glory during the 72nd Cannes Film Festival at the Palais des Festivals
Pedro Almodóvar, Penélope Cruz és Antonio Banderas a cannes-i filmfesztiválon, 2019. Siker- csókok a médiának Fotó: Barcroft Media Forrás: Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ita O’Brien neve nem cseng ismerősen a hazai, de akár az angolszász közönség előtt sem, ám ha felsoroljuk a Szexoktatást, a Normális embereket, a Nagy Katalin – A kezdeteket, a Watchment vagy a Tönkretehetlek című sorozatot, máris kirajzolódik munkája. Ita intimitási koordinátorként dolgozik filmekben, sorozatokban és színházi darabokban. Balerinának tanult, majd koreográfusként és színészként dolgozott. 2009-ben mestertanulmányai részeként az erőszak társadalmi funkcióiról szóló saját darabját állította színpadra. Ennek tanulságait foglalta össze a brit színházi és filmipar számára készített intimitási szabálykönyvben, amelyet el is kezdett saját tanfolyamok keretében oktatni. Majd 2017-ben a Weinstein-botrány kapcsán elküldte szabálykönyvét egy londoni színészügynökségnek, akik boldogan fogadták, hogy pontosan erre van szüksége a filmiparnak.

Mégis majd egy évnek kellett eltelnie, hogy a közben Amerikában is szaporodó intimitási koordinátorok szerepet kaphassanak. A Weinstein-botrány után olyan színészek, mint Emily ­Meade szólaltak fel, hogy szükség volna professzionális biztonsági szabályokra, amelyek védik a színészeket az erotikus jelenetek forgatása közben. 2018 októberében az HBO járt élen a bejelentéssel, hogy innentől kezdve minden saját produkciójukban alkalmaznak intimitási koordinátort, a londoni színházak szintén ettől az évtől járnak el ugyanígy. A Netflix néhány hónappal később, 2019 januárjában mutatta be a Szexoktatást, amely Ita első streamingmunkája volt.

– Weinstein után a filmipar ráébredt, hogy amit eddig csináltunk, az nem folytatható, új standardra van szükség. A Szexoktatás kiváló példája ennek, az volt az első, ahol kizárólag intimitási koordinátorként alkalmaztak.

A készítők úgy vélték, szükséges egy ilyen szakember, mivel nagyon fiatal a szereplőgárda. Az intimitási koordinátor a biztosíték, hogy a színészek tudják, csak az fog velük történni, amibe beleegyeztek, így mindegyikük színészként teljesedhet ki.

Az utolsó tangó Párizsban forgatása alatt történt, hogy a rendező, Bernardo Bertolucci­ nem egyeztetett főszereplőnőjével, Maria ­Schnei­derrel, amikor Marlon Brandóval megállapodott, hogy a film egyik jelenetében hideg vajat fognak használni síkosítóként. ­

Schneider később úgy nyilatkozott, hogy a forgatás során kicsit úgy érezte, mintha megerőszakolnák, mivel nem tudott róla, mi készül. Bertolucci nem a színészi teljesítményére volt kíváncsi, hanem egy fiatal nő reakciójára, aki először tapasztal hasonlót.

– A kaszkadőr szakértőkére vagy a koreográ­fusokéra hasonlít az intimitási koordinátorok munkája. Ha egy rendező a Roxanne-tangót szeretné a filmvásznon látni a Moulin Rouge-ban, akkor nem kérdés, hogy koreográfushoz és olyan emberekhez fordul, akik tudnak tangózni. Ha ugyanez a rendező a Harcosok klubját forgatja, akkor biztosan alkalmaz kaszkadőr szakértőt.

A táncnak és a harcjeleneteknek is meghatározott ritmusuk van. Egy pofon adásánál nem mindegy, hol áll meg a színész keze, és a másik színész mikor fordítja el az arcát, mintha megütötték volna. Ezek a jelenetek ráadásul veszélyesek is lehetnek. Hozzá nem értő táncosok esetén tangó közben bárki eltörheti a bokáját vagy megránthatja a hátát, ha pedig egy vívójelenetben tőrt kapnak a színészek, komoly sérülést okozhatnak egymásnak. Az intim jelenetek is a ritmusról és a koreográfiáról szólnak. Két ember testközelben előadott tánca ez, amelynél mindig fontos, hogy mit és hogyan ad hozzá a történethez.

Az intimitási koordinátorok jó esetben a próbafolyamat kezdetétől részt vesznek a munkában. Beszélnek a rendezővel, elolvassák a forgatókönyvet, igyekeznek megérteni a rendező vízióját. Már az olvasópróbák során látják, hogy a szereplők hogyan viszonyulnak egymáshoz, hogyan interpretálják a szöveget, így valószínűleg mi lehet kényelmes számukra intim helyzetekben. Az erotikus jelenet forgatásához elkészítenek egy koreográfiát, amelyet megbeszélnek a színészekkel, akik nyugodtan mondhatják, hogy például nem szeretnék, hogy színésztársuk a mellkasuk egy bizonyos vonala alatt érintse meg őket, vagy ódzkodnak a nyelves csóktól.

– A „nem” ajándék. Ha meg merik mondani, hogy hol vannak a határaik, amelyeket semmiképp sem szeretnének átlépni, az óriási segítség. Ilyenkor visszamegyek a rendezőhöz, és elmondom, hogy a színész mitől érzi magát kényelmetlenül, és mi az, ami még számára elfogadható, majd elkezdünk közösen, kreatívan dolgozni, hogy a rendező elégedett legyen a történetmeséléssel, de a színészek fizikai és pszichikai egészsége se sérüljön. Volt például egy munkám, ahol a rendező orális szexet akart megmutatni közvetlenül. Számomra ez a felnőttfilmipar része. A mi művészetünk nem erről szól.

Pedro Almodóvar, Penélope Cruz és Antonio Banderas a cannes-i filmfesztiválon, 2019. Siker-
csókok a médiának
Fotó: Getty Images

A történetmesélés szempontjából a néző ugyanazt az érzést fogja átélni akkor is, ha nem magát a cselekményt, hanem annak eredményét látja, vagyis a színész arcán megjelenő gyönyört.

A szakma nagyon fiatal, sok rendező ezért aggódik, hogy az intimitási koordinátor átveszi a szerepüket, azonban Ita szerint erről egyáltalán nincs szó, ők mind a film és a rendező segítségére vannak.

– Az egyik munkámban a producer kért meg, hogy vegyek részt a forgatáson, de a rendező nem volt túl boldog. Egy magasabb rangú producer meg is kérdezte: „Ugye a lány miatt vagy itt, félted?” A kaszkadőr szakértőnek sosem mondják, hogy a főhős biztonsága miatt dolgozik-e a filmen. Igaz, harminc évvel ezelőtt még az ő szakmájuk is gyerekcipőben járt, nyugodtan készülhetett mozi kaszkadőr szakértő nélkül. Ma már egyértelmű, hogy szükség van rájuk, remélem, hogy az intimitási koordinátorok ­létét sem fogják hamarosan megkérdőjelezni. Néhány országban, például Amerikában már viszonylag sokan dolgoznak, de Európa számos részén szinte nem is hallottak a szakmánkról.

Ennek veszélye, hogy minden előképzettség nélkül szinte bárki mondhatja magáról: ő intimitási koordinátor. A valódi szakemberek azonban hosszú hónapokat töltenek tanulással, és nem is való mindenkinek. Ita O’Brien tanácsa szerint ahhoz, hogy valaki jó koordinátor legyen, először élnie kell, tapasztalatokat kell szereznie. Tanfolyamára 28 éves kor alatt nem is lehet jelentkezni. Szexuálterapeuták, tanácsadók rendszeresen keresik meg, hogy szeretnék kitanulni a szakmát, de ahhoz komoly filmes tudás szükséges, ismerni kell a filmipart. Emellett fontosak az anatómiai, pszichológiai és kommunikációs ismeretek, hogy össze tudjon állítani egy többször lejátszható, tiszta koreográfiát, amely önmagában biztonságot és szabadságot nyújt a színészeknek. Ha ugyanis pontos ismereteik vannak a jelenetről, tudják, hogy milyen testrészeik látszanak, melyiket hol fogják megérinteni, milyen takaróeszközök védik őket, nem félnek, és jobban bele tudják élni magukat a szerepbe, ezáltal nem okoz gondot, ha a rendező több szenvedélyt vagy megalázottságot kér tőlük.

Az iparág tehát elég lassan változik. A stáb tagjainak még mindig a kedvenc pillanatuk, amikor az erotikus jelenet végén a rendező elkiáltja magát: „azt hiszem, megvagyunk!”, és kitör a nevetés, amellyel a színészek és a stábtagok is kiengedik a felgyülemlett feszültséget, hogy vége a kínos munkának. Az intimitási koordinátorok Ita szerint ebben segítenek, így a nap végén a színészek elégedetten, a jól végzett munka élményével térhetnek haza.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.