Nemrég egy gyanútlan érdeklődő feltette a Facebook egyik szakmai csoportjában a kérdést, hogy mennyire telített a copywriting szakma, mert ő úgy látja, hogy boldog-boldogtalan ezt csinálja. A válaszok egy része szerint a kérdezőnek igaza van, a segíteni vágyók azonban felvetettek bizonyos megoldási javaslatokat is. Az egyik megkülönböztette a copywritingot a content writingtól. A másik „lokalizációs célcsoportra adaptált SEO szövegeket” ajánlott, amelyekkel „több konverziót lehet elérni”.
Szegény kérdező erre már kénytelen volt úgy reagálni, hogy „milyen jó lenne, ha a felét érteném”. Egy másik kommentelő pedig közölte, hogy igazán kíváncsi lenne még a hasonló tanácsokra, ahol a delikvensek „contentet akarnak writingolni valami niche-ben” (tartalmat írni bizonyos piaci résben).
Akkor kezdjük az elején. A copywriting a marketingvilágban dolgozó szövegírók feladata, akik a hirdetések, PR-cikkek, promóciós anyagok szövegeit készítik el. A content writing (szó szerint tartalomírás) hasonló munka, de ez kifejezetten a weben megjelenő szövegekhez, például e-bookokhoz, weboldalakhoz, esetleg podcastekhez vagy grafikus tartalmakhoz kötődik. A lokalizációs célcsoport egy bizonyos helyen lévő, valamilyen jellemző alapján kapcsolatban álló embercsoportot jelent, a SEO keresőoptimalizálást (search engine optimization), a konverzió pedig azt a helyzetet, amikor a weboldal látogatója teljesíti az üzletileg kívánt célt.
A felsorolt kifejezések gyakran fordulnak elő (online) marketingkörökben, rajtuk kívül azonban az emberek nagy része nem érti, miről beszélnek a szakavatottak.
A kérdés, rendben van-e ez így. Az egyik hozzászóló szerint igen, mivel „a copywriterek és content writerek értik, másnak meg marad a felesleges puffogás meg a kéretlen személyeskedés”. A nyelvművelők azonban úgy vélik, hogy a magyar értelmiségnek magyarul kell beszélnie, mivel ezzel egyrészt segít fenntartani a nyelvi sokszínűséget, másrészt nem esik a nagyképűség csapdájába. A túlzott szakszóhasználat ugyanis visszatetszést kelthet a nagyközönség szemében, amelyet érdemes elkerülni.