A debreceni Kratochvil Károly honvéd-középiskolában (KK HKK) szinte ugyanúgy indul a nap, mint bármelyik másik hazai tanintézményben.
A kollégiumban 6 óra 30 perckor szólal meg az ébresztő, ezután a növendékek közös tornán vesznek részt sportöltözetben, elfogyasztják a reggelit az iskola étkezdéjében, és kialakítják a körletrendet. Felsepernek, bepakolnak az iskolatáskájukba, majd átvonulnak a tantermekbe, ahol 7 óra 45 perckor becsengetnek.
A 45 perces órákat kisebb szünetek szakítják meg, egészen 10 óra 20 percig, amikor iskolasorakozót tartanak, amelyen az intézmény vezetősége kihirdeti az aznapi és a következő napi teendőket. Amennyiben versenyeredmények születtek, köszöntik a nyerteseket.
– A nagyszünet nálunk egyfajta katonás fórum, a gyerekek ilyenkor alakzatban állnak fel
– tájékoztat Kovács István alezredes, igazgató, akivel az irodájában találkozom. Zubbonyán rendfokozati jelzés utal főtiszti mivoltára.
– A katonának vezetékneve és rendfokozata van elsősorban – mondja az alezredes, látva, hogy tanulmányozom egyenruháját. A zubbony jobb oldali ujján további két karjelzést is megmutat.
Az alsó az MH 5. Bocskai István Lövészdandár jelképe, hiszen az iskolaigazgató onnan érkezett kis kerülővel a Kratochvilba. A felső a debreceni intézmény címere. Egy másik jelvény a szakcsapatokhoz tartozást jelöli, a mellette lévő részvételét a Bocskai-portyán. A negyven kilométeres teljesítménytúrán Kovács alezredes szintidőn belül teljesített.
Semmi cicoma
Mire mindezt megtárgyaljuk, a Kossuth Lajos Laktanyával szomszédos iskolaépület egyik földszinti osztályterme előtt formaruhás növendékek sorakoznak fel. Félreállnak, amikor észreveszik, hogy szeretnénk elhaladni mellettük.
Nem lökdösődnek, nem hangoskodnak, pedig péntek van, kortársaik már a hétvégi bulikba készülődnek. Az előtérben kiállított serlegek, oklevelek tanúskodnak arról, hogy a Kratochvil-növendékek a sportvetélkedőkön is jeleskednek. A múltat a tárlóban megtekinthető régebbi bakaruhák, tartozékok idézik fel. Minden a maga helyén, nagyon visszafogottan és egyszerűen, a pazarlásnak, a cicomának semmi jele.
Látogatásom napja mégis rendkívüli, hiszen az udvari sportcsarnokban Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Magyar Honvédség parancsnokát és Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztost fogadják, hogy válaszoljanak a növendékek kérdéseire, elbeszélgessenek velük a jelenről, a jövőről. Kivételes alkalom ez, hiszen először találkoznak a kratochvilosokkal.
Cseh növendéket az udvaron szólítom meg. Teljes neve Cseh Csaba, Abádszalókról érkezett Debrecenbe, tizenkettedikes, nagyon határozott. Gyermekkora óta érdekli a katonai pálya, mindig is szeretett volna ehhez az egyedi közösséghez tartozni.
Nyolcadikos korában még sok minden kavargott a fejében a jövővel kapcsolatban, de amikor kilencedikben idekerült, és megismerte a rendszert, véglegessé vált benne, hogy a honvédségen belül képzeli el a jövőjét.
Tanulmányait a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán folytatná, az állami légi közlekedés szakon az állami légijármű-vezető szakirány érdekli. Vadászpilótának készül, és ha mégsem tudna elhelyezkedni ebben a munkakörben, szívesen vállal majd más feladatot a honvédségen belül.
A lányok közül a tizenegyedikes Szabó Csengével váltok néhány szót. Csenge útja a tiszafüredi Szent Imre Katolikus Általános Iskolából vezetett a Kratochvil-középiskolába. Soha nem gondolta volna, hogy érdekelni fogja a katonai pálya, ám miután részt vett itt egy nyílt napon, megtetszett neki a katonák, a tanárok és a diákok hozzáállása, a rendezettség, a fegyelem.
Nyolcadikban ide jelentkezett. Több mint két év után egyre jobban körvonalazódik benne, hogy katonai pályán kíván maradni, így érettségi után ő is a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tanulna tovább.
Négytől szilencium
A konzultáció végeztével – mivel péntek van – a növendékek hazamennek. Minden egyéb esetben a nagyszünetet helyettesítő fórum után a napirend ebéddel és iskolai órákkal folytatódik délutáni kimenővel, honvédelmi foglalkozásokkal.
Ilyenkor a diákok menetgyakorlaton vesznek részt, szituációs lövészeti versenyekre készülnek fel, tereptani ismeretekre tesznek szert, akár a környező erdősávokban, területeken. Mindez benne van a komplex honvédelmi nevelési programban, de az iskola szakmai programjában is megtalálható. Délután négytől szilencium kezdődik, majd a vacsora, a takarodó és a létszámellenőrzés.
– Ezekkel a honvédelmi tartalmakkal vagyunk mi többek bármelyik másik középiskolánál – magyarázza az igazgató. Megnyugtat afelől, hogy a tévhittel ellentétben a katonai középiskolákban nincsenek valódi fegyverek, legfeljebb kontrollált körülmények között használhatnak a növendékek légpuskákat vagy airsoft fegyvereket sportlövészethez.
Semmi rendkívüli nincs ebben, mondja, hiszen egyre nagyobb az érdeklődés, az igény az ilyen jellegű hétvégi elfoglaltságokra. Sok helyen jöttek létre az országban paintballegyesületek, egyre többen keresik ezeket a kikapcsolódási lehetőségeket.
Fejben, fizikumban topon
Ő maga pedagógusként, magyar–ének-zene szakos tanárként kezdte pályáját Kisteleken, de immár több mint húsz éve van hivatásos katonai szolgálati viszonyban. A legtöbb időt Hódmezővásárhelyen töltötte.
A Magyar Honvédség akkori főkarmestere 2001-ben kérte fel, szervezze újjá az MH Hódmezővásárhely Helyőrségi Zenekarát. A megbízásnak eleget tett, több mint 18 évig volt karmestere és vezetője a művészeti együttesnek. Ezek után esett rá a választás, mivel képzettsége, végzettsége és szakmai gyakorlata alapján alkalmasnak találták arra, hogy átvegye a debreceni KK HKK vezetését.
Mivel a Kratochvil nyíregyházi kollégiumát már átadták, jelenleg a Hódmezővásárhelyi Honvéd Középiskola és Kollégium megnyitásának előkészítése a legfontosabb feladat. A tagintézmény létrehozása többéves gondolata a honvédelmi tárcának, a beruházást komoly előkészítő munkálatok előzték meg.
A projekt alapjait a néhai polgármester, Almási István már 2016 környékén lefektette. Az országban másutt is nyílnak majd hasonló intézmények, a szolnoki már készül, de a Dunántúl sem fog kimaradni az intézményhálózatból. Külföldi mintát nem követnek, saját ötleteket ültetnek át a gyakorlatba.
A hódmezővásárhelyi iskola a KK HKK fiókintézményeként működik majd a laktanyával szemben, a volt Démász-telephelyen, több mint egy hektáron. Vélhetően 2024. szeptember elsején már ebben az ingatlanegyüttesben folytathatják az oktatást, nevelést. Addig a kollégiumot a helyőrség nőtlenszállójában rendezik be, amelynek belső tereit még idén tavasszal rendbe hozzák, a közismereti és szakmai képzéshez a bent lakáshoz közeli középiskola biztosít helyszínt.
Éppúgy, mint az ország többi középiskolájában, a felvételi eljárást is elindították. Mivel a Kratochvilban tavaly több mint hétszeres volt a túljelentkezés, a központi írásbeli vizsgák után állampolgári ismeretekből is szóbeliztetik a jelentkezőket, ezenfelül fizikai állóképességüket is felmérik. A felvételi határozatokat az ideiglenes rangsor kialakítását követően hozzák meg. A beiratkozás júniusban lesz.
A Csongrád-Csanád megyei városban két osztályt indítanak idén.
– Kis létszámú osztályokkal dolgozunk, így sokkal nagyobb figyelem jut a gyerekekre, szinte személyes oktatási módozatokat tudnak alkalmazni a pedagógusok – mondja az iskolaigazgató. – Amellett, hogy megpróbáljuk katonai pályára irányítani a gyerekeket, olyan értékrendet igyekszünk átadni nekik, amely nem minden magyar közoktatási intézményben jelenik meg. Fegyelemre, figyelemre, tervezéshez szoktatjuk őket.
Olyan házirendet alakítunk ki, amelybe a lányok is be tudnak illeszkedni – mutat rá Kovács István alezredes. A hazafias nevelést szerinte a honvédelmi táborok is erősítik. Ezeket katonai bázisokon szervezik meg nyaranta több ezer résztvevőnek. Az intézményvezető valószínűnek tartja, hogy a katonaiskolák népszerűségéhez is hozzájárultak.
Arra a kérdésre, milyen habitusú az ideális kadét, ezt a választ kapom:
– Lélekben, fejben és fizikumban legyen a gyerek topon. Ha ez a három egységben van, akár a katonaság kötelékében, akár a polgári életben meg fogják állni növendékeink a helyüket.
Három szinten
A Honvéd Kadét Programnak három szintje van. Az első szint azoké a tanintézményeké, amelyekben közismereti képzés folyik, vagyis a honvédelmi ismeretek tantárgyat heti két órában oktatják. A második szinten honvédelmi ágazati képzés történik, a honvédelmi ágazatba sorolt szakmákat tanítják, mint például infokommunikációt, hálózatüzemeltetést, elektronikát, logisztikát. A harmadik szintet a HM fenntartásában lévő Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium képviseli.
A gimnáziumi képzésben részt vevő növendékek ugyanolyan érettségi bizonyítványt kapnak, mint bármely másik iskolában. A kerettanterv is ugyanaz, ám emellett helyet kap a katonai nevelés és szocializáció, a pályára irányító foglalkozások sorozata. A technikumi képzés ötéves. Az első két évben honvédelmi ágazati alapozó tantárgyakat tanulnak, többek között alaki rendgyakorlatot, ágazattechnikai ismereteket. A szaktantárgyakat a 11. évfolyamon kezdik el oktatni. Tizenkettedik végén három tárgyból tesznek érettségi vizsgát, köztük honvédelmi alapismeretből, a 13. év végén a szakmai vizsgájukat abszolválják a végzősök.