Magyarország, 1985. A sakkbajnok Demeter Geri (Váradi Gergely) épp csak leül a Veszprémből Budapestre tartó vonat egyik fülkéjébe, amikor az állambiztonság embere a felettese elé vezeti. A belügy tartótisztje, Kis elvtárs (Thuróczy Szabolcs) megzsarolja a húszéves fiút, hogy vagy jelent egykori osztálytársáról, a vele egy kollégiumban lakó, ellenzéki szerveződéseket vezető Száva Zsoltról (Patkós Márton), vagy megvonják súlyosan beteg öccse Nyugatról beszerezhető gyógyszerét. Demeter, amint megérkezik az Államigazgatási Főiskola Ménesi úti kollégiumába, munkához is lát: megpróbál beférkőzni a bizalmatlan Száva köreibe.
Manapság egyre több alkotó mer hozzányúlni a kommunista diktatúra évtizedeihez és a rendszerváltást megelőző felhevült időszakhoz. Ahogyan a holokauszt borzalmai után is bő negyven évig tartott, amíg a mainstream filmgyártás elkezdte a „gyászmunkát”, talán most érett meg az idő arra, hogy az időben jóval közelebbi szocializmus sötét korszakát feldolgozzuk. Ebbe az irányba mutat Fabricius Gábor 1983-ban játszódó Eltörölni Frankot című filmje, de már készül Enyedi Ildikó nyaraló ügynökös sorozata, és a taxisblokádról is forgatnak. Dramaturgiailag igazi kincsesbánya a besúgótéma: pszichológiailag összetett, szorongatott helyzet, amelyben összecsap az ember morális igazságérzete és a szerettei iránt érzett kötelességtudat. Magyar filmesek eddig csak szőrmentén érintették: az elmúlt időszakban Cserhalmi Sára próbálkozott Drága besúgott barátaim című filmjével, és noha A mások élete mélységeitől még messze járunk, érdekes módon a németek Oscar-díjas remekművét készítő Florian Henckel von Donnersmarckhoz hasonlóan A besúgó alkotója, Szentgyörgyi Bálint sem olyan idős, hogy személyes emlékei lettek volna a korszakról, hiszen a rendszerváltás után született.
Szentgyörgyi Bálint autodidakta módon tanulta a filmkészítést, néhány rövidfilmet jegyzett csupán A besúgó pilotja előtt, amellyel aztán bekopogtatott az HBO-hoz. Akkora sikerrel járt, hogy sorozatát nem csupán leforgatták, de A besúgó lett a magyar HBO első saját ötletből, azaz nem külföldi licenc alapján készült magyar sorozata, amely ráadásul az idén tavasszal indult platformon debütál – hazánk mellett még hatvanegy országban. Szentgyörgyi sorozata attól sikeres, hogy Geri motivációival bárki könnyen azonosulhat. Az esetlen, kicsit stréber, rendes és a családjáért bármire hajlandó húszéves srác olyan satuba kerül, amelyet mai fejjel is őrült nehéz lenne kezelni, a nézőben pedig azonnal elindul az „én vajon mit tennék?” játék.