Szerb Antal Utas és holdvilágában az olvasót ugyanúgy elkapja az „örvényérzés”, mint főhősét, aki az itáliai tájélményeinek dimenzióit kutatja. Értelem, klíma és geográfia, genius loci, a táj isteni megjelenése. És örvénylése. Mihály, az alteregó főhős bevallja, hogy ifjúkorában is érezte már, amikor a budai várban kószált.
Sokáig csavarogtam, azután kimentem a Bástya sétányra, és bámultam a budai hegyek felé. Egyszerre […] megnyílt mellettem a föld.
De Velence, Umbria, Toszkána és Róma az igazi örvényérzés állomásai: Mihály itt akut nosztalgiával hódol a táj különleges fiziognómiájának.
Ennek a földnek nincs egy darabja sem, amit történelmi hadseregek, császárok és francia királyok nagyszerű kosztümös csapatai ne tapostak volna, itt minden ösvény valami nagyon fontos helyre vezet, és Firenze egy utcájára több történelem esik, mint odahaza hét vármegyére
– mondja éppen Toszkánáról.
Lehet, Szerbnek igaza van, és igaz a „hét vármegyére” szóló megjegyzése is. A kérdés inkább az, hogy a „históriai” nem tudások és a „fontos helyek” mibenléthez mit szólna Mikszáth Kálmánunk, aki mást sem csinál, mit saját „táját” és emberét írja. Aztán a Kárpát-medence teljességét megjelenítő Jókairól nem is beszélve, akinek nincs egyetlen fáradt sora sem, ahogy Márai állítja. Vagy Tömörkény, akinél kevesen értik jobban a tiszai ember lélektanát (a tiszai jelző összgeográfiai absztrakció), de az egész életet és magát a mélytörténelmet is. Szerb külön tanulmányban foglalkozik a természet és a táj szentségével és terminológiájával, azok össszefüggéseivel:
A tájba nemcsak hogy beletartozik az ember, hanem meg is határozza azt, illetve korrelációban van vele, amilyen a táj, olyan az ember, aki hozzátartozik.
Fogadjuk ezt el – és írjuk saját „tájunkat”.
A miénkhez az a mikrovilág tartozik, amelynek centrális ereje egyetlen középkori fundushoz, egy téglavárhoz húz, amelyet igenis „történelmi hadseregek” tiportak össze. Ugyan nem császárok és nem is a francia király pompás öltözetű seregtestei, „csak” Pertev pasa harmadik vezír rabló, fosztogató török alakulatai: 1566-ban a magyar végvári rendszer fontos kulcsaként esik el Vég-Gyula vára. Hogy aztán a középkor valóságából, monostorából, templomaiból, fürdőiből, középületeiből, malmaiból és főleg embereiből a török kiverése után szinte semmi ne maradjon. Mindössze két épület maradt meg egy jeles oppidumból, és 125 ember.