A világjárvány előtt minden nyáron feltűntek a Twitteren a lefényképezett „Turisták, haza!” falfeliratok. A túlturistásodás nem új jelenség, a kifejezés először 2012-ben jelent meg a közösségi médiában. A piackutató, marketing- és médiacég, a Skift 2016-ban már hivatalosan használta, de a nemzetközi sajtóban csak egy évvel később terjedt el, amikor Barcelona-, Velence- és Dubrovnik-szerte graffitik kezdték hirdetni, hogy a helyi lakosság mennyire nem kedveli az időszakos látogatókat.
Tény, hogy a hivatalos fogalom (amely lényegében annyit takar, hogy adott időben, adott helyen a turisták számottevő többségben vannak a helyi lakossághoz képest, és számuk meghaladja a terület ellátóképességét) régóta létezik, de az előfordulás gyakorisága az elmúlt néhány évben exponenciálisan nőtt. Az okok között az Airbnb, a fapados repülőjáratok és a hajóutak terjedése, a filmek és sorozatok helyszínei, illetve a közösségi média áll. A fapados repülés és a hajóutak relatív olcsósága a speciális adószabályoknak és az üzemanyag típusának volt köszönhető, amely kedvező ára az utazási költségek viszonylagos olcsóságát eredményezte. Az olyan sorozatok, mint a Trónok harca milliókat vonzottak a forgatási helyszínekre, így az egyébként is népszerű Dubrovnik látogatottsága a sorozat nyolc évada alatt megsokszorozódott. A közösségi média népszerűségével megjelent az Insta-turizmus, amelynek köszönhetően verseny alakult ki az influenszerek, illetve a jövendő véleményvezérek között, hogy ki tud minél több híres látványosságról fotót közölni.
A turisztikai üzletágat korábban akkor tartották sikeresnek, ha folyamatos növekedést generált, ezért a döntéshozók nem fordítottak elég figyelmet a látogatások lakosságra gyakorolt hatására. A 2017-es botrányok nyomán kezdett változni a kép, és szakértők szerint 2022 fordulópont lehet, mivel az emberek hozzászoktak az elmúlt időszakban a korlátozásokhoz, így nem fognak tiltakozni az üzletek, éttermek képviselői vagy a szállásadók sem, ha a hatóságok erőteljesebben lépnek fel a túl sok turista ellen.
Legutóbb a kenyai Turizmus és Vadvilág Minisztérium tette közzé, hogy a 2025-ig szóló turisztikai fejlesztési terv részeként maximálják a nemzeti parkokba érkező látogatók számát. A legnépszerűbb Masai Mara 32 ezer, az Ambroseli 13 ezer és a Nairobi Nemzeti Park tízezer vendéget fogadhat havonta. A jegyek online rendszerben előre, névre szólóan foglalhatók. Nem átruházhatók, nem visszaválthatók, és adott lejárati dátummal rendelkeznek. A hatóságok így akarják megelőzni, hogy a nagy utazási cégek összegyűjtsék a jegyeket és továbbértékesítsék azokat.