Válságban az európai légi közlekedés

Az egyes országok járvány elleni intézkedései számos bizonytalanságot teremtettek a nemzetközi turizmusban, aminek következtében a korlátozások megszűnésével felfutott utazási kereslet mostanra összeomlás-közeli állapotokat idézett elő a légi közlekedésben. A nyaralási szezon felvezető szakaszában Európa-szerte egyre kritikusabb az iparág működése.

2022. 06. 21. 7:40
Fotó: Andras Eberling
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összeomlás-közeli állapotba kerültek az európai repülőterek a nyár berobbanásával – a nemzetközi sajtóban sorra jelennek meg a híradások, amelyek a vészes létszámhiány, az alacsony bérek, a munkavállalók általános kiszolgáltatottsága miatti sztrájkok következtében a repülőgépek földi kiszolgálását végző szolgáltatások leállásáról, külföldön rekedt utasokról, elkeveredett csomagokról, járatkimaradásokról és a légi közlekedésben jelentős fennakadásokról szólnak.
Tegnap a biztonsági személyzet munkabeszüntetése miatt 

nem indítottak egyetlen repülőgépet sem a brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtérről, ahol estig csak korlátozott számban fogadtak gépeket, hazánkból például egyet sem. 

A sztrájk miatt minden légi járatot, köztük a budapesti repülőgépek indítását is törölték, ezért a kint rekedt utasok kénytelenek voltak a meglévő jegyeiket átfoglalni más napokra.

A távirati iroda idézte a La Libre Belgique című francia nyelvű belga napilapot, amelyben megírták, hogy több közlekedési ágazat dolgozóinak szakszervezete hirdetett részleges vagy teljes munkabeszüntetést a bérköveteléseik érvényesítésére, emiatt egész Belgiumban akadozik a tömegközlekedés. A munkavállalók az energiaárak leszorítására, a minimálbér emelésére és a munkáltatói hozzájárulások növelésére várják a megoldásokat.

A helyzet súlyosságát a repterek lebénulása szemléltette látványosan, mivel a zaventemi légi kikötő leállása miatt a főként fapados járatokat fogadó Charleroi reptéren is fennakadások voltak. A belgiumi káosz várhatóan nem áll helyre az elkövetkező napokban, mivel a nemzeti légitársaság, a Brussels Airlines személyzete háromnapos sztrájkot hirdetett csütörtöktől szombatig.

Egyre koncentráltabban csúcsosodik ki a járvány után várakozáson felül visszaépülő légi közlekedésben a példátlan fennakadásokat okozó munkaerő-piaci válság.

A múlt hétvégén a londoni Heathrow repülőtéren volt kritikus a helyzet, ahol szombat éjszaka mások mellett kétszáz magyar utas is kint rekedt a Wizz Air London–Budapest járatának törlése miatt, emellett több légitársaság gépe nem indult el menetrend szerint az egyes országokba. 

Képes beszámolók szerint a Heath­row-n hegyekben tornyosulnak az utasok elkallódott bőröndjei, mert nincs kellő számú személyzet azok kezelésére, miközben a csomagokat szortírozó rendszer működését technikai hibák akadályozzák.

Az EasyJet egyesült királyságbeli diszkont-légitársaság már bejelentette, hogy mivel a London melletti Gatwick repülőtéren forgalmi korlátozásokat vezettek be, több nyári járatukat törlik, amelynek fő oka a földi kiszolgálószemélyzet hiánya és a közlekedésfelügyeleti késlekedések.

A krónikussá váló helyzetről a The New York Times is vezető anyagban foglalkozott. 

Eszerint az elmúlt hetekben az amszterdami Schiphol, a stockholmi Arlanda, a párizsi Charles de Gaulle, illetve a spanyolországi, olaszországi reptereken is rendszeresek voltak az utasok többórás várakozásával kísért járatkésések például a légiforgalom-irányítók és a légiutas-kísérők sztrájkja miatt. Az alacsony fizetések miatt a Dániában és Svédországban működő Scandinavian Airlines pilótái is munkabeszüntetéssel fenyegetnek.

A The New York Times szerint 

egész nyáron áldatlan állapotok várhatók az európai reptereken, mindez azért, mert az egyes országok tavasszal szinte egyszerre szüntették meg az utazási korlátozásokat, és így a járvány idején jelentős létszámleépítések utáni regenerációs folyamatokat agyonnyomta a hirtelen felfutott utazási láz. 

A Qubit.hu idézi, hogy a repülőterek, a földi kiszolgálók és a légitársaságok is több tízezer alkalmazottat küldtek el a pandémia éveiben, miközben a biztonsági személyzet vagy a légiutas-kísérők tömegei is vonakodnak visszatérni a korábbi munkájukhoz a bérek és a megfeszített munkatempó miatt.

Borítókép: a létszámhiány a repülőgépek földi kiszolgálásában is fennakadásokat okoz (Fotó: Éberling András)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.