Nagy veszteség, ha a kézművesek elmaradnak a fesztiválokról
Korábban a fesztiválokon lehetett készpénzzel is fizetni, de ennek lassanként vége. Ezzel a tendenciával párhuzamosan megfeleződött a kitelepülő kézművesek száma a helyszíneken, a napokban zajló Sziget Fesztiválról is kikoptak. Az alkotók abban érdekeltek, hogy olyan társaság rendezzen kézművesvásárt, amely elkötelezett a minőség iránt. Ezeket a szempontokat azonban gyakran nehéz összeegyeztetni.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Vendéglátós meséli, hogy a legnagyobb üzlet sült krumplit árulni a Sziget Fesztiválon. Gondoljam csak el, mennyi haszonnal jár: megveszi a krumplit, aztán néhány nap alatt elad belőle három tonnát jó borsos áron. Hát igen, meggondolom, és csak nézek – mondja Kaszap Ákos keramikus, a Magyar Kézműves Szövetség elnöke –, mert nálunk több hónap munka előzi meg a vásározást. Egy dolog a kézműves tárgyat elkészíteni, és másik dolog eladni. A vásárló ott van a fesztiválon, zárt környezetben, nem a sült krumpliért jött, de eljön az a pillanat, amikor megéhezik.
Nagy sajtóvisszhangot váltott ki néhány éve a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. gazdasági beszámolója. Különösen egy tétel: a társaságnak több mint 104 millió forint bevétele származott a fesztiválkártyán maradó összegekből. Az adatokból az is látható, hogy volt olyan év, amikor 261 millió forint folyt be a fesztiválozók el nem költött forintjaiból a Sziget kasszájába. Szép summa, amelyet a mára általánossá vált készpénzmentes fizetési rendszer generált: a FestiPay.
A fesztiválok helyszíni és webes tájékoztatói természetesen felhívják az érdeklődő figyelmét arra, hogy kizárólag a meghatározott kártyával lehet fizetni a rendezvényeken. A tájékoztatás kiterjed a FestiPay-re feltöltött összeg visszaváltásának lehetőségére is. Hogy ezek után miért nem váltják vissza egyesek a kártyán megmaradt pénzüket? Erre a kérdésre a HWSW online informatikai hírmagazin ad életszerű magyarázatot: a fesztivállátogatók közül sokan nem foglalkoznak azzal, hogy megismerkedjenek a rendszer működésével, „arról nem is beszélve, hogy gyakran előfordul, hogy valaki »öntudatlan« állapotban hagyja el a fesztivál területét.
A tudatlanok és az öntudatlanok pedig valószínűleg nem fognak a visszaváltással foglalkozni, az ő pénzük bent marad a rendszerben.
A másik lehetőség, amikor a tudatos, okos és józan fesztiválozó hazaindul, és bár képben van a rendszer működését illetően is, de úgy dönt, hogy azért a pár száz forintért, amely a kártyán maradt, nem áll sorba, inkább önként lemond az „aprópénzről”.
Promóciós anyagokon nagy garral hirdetik, hogy „a készpénzmentes fizetés a rutinos fesztiválozó számára már megszokott, nem okoz neki gondot, viszont nagyban megkönnyíti az életét”. És az eladóét? Különösen a pénzmozgást indító POS-terminál kötelező használata elfogadhatatlan sokaknak. De a rendszer kidolgozott, adott volt a nemrégiben zárult kapolcsi Művészetek Völgye Fesztiválon is, amely az ország kézműves alkotóinak egész évben várt seregszemléje, találkozási pontja és nem mellesleg az egyik fő bevételi forrása. A kézművesek „játékszabályai” közé tartozott idén annak tudomásulvétele, hogy a fizetés és az értékesítés kizárólag kártyával, a Művészetek Völgye Nonprofit Kft. által biztosított POS-terminálon valósítható meg. Ez a feltétel komoly ellenállást váltott ki a manufaktúrák képviselőiből, majd, a teljes pénzügyi konstrukció megismerése után, a Magyar Kézműves Szövetség tagságának 95 százaléka vállalhatatlanak ítélte meg a részvételt.
– Modernizáció, transzparencia – két varázsszó! Olyan transzparens vagyok, mint a tiszta üveg – érzékelteti helyzetének abszurditását Ócsag Zsolt üvegkészítő –, minden vásárlómnak számlát adok, a Vörösmarty téri karácsonyi kézművesvásárban amúgy is naponta van ellenőrzés. Természetes, hogy készpénzmentes fizetést is biztosítok, ez minden kézműves jól felfogott érdeke, többségünknek tehát van terminálja. A FestiPay tulajdonosa azonban arra kötelezne, hogy az ő terminálját használjam. Miért? Talán, hogy lássa a forgalmam: miből mennyit adok el, melyek a legkeresettebb portékáim.
Mire használja ezt a tudást? Naivitás lenne azt hinni, hogy nem fogja kiadni az adataimat a vásár szervezőjének, aki onnantól a bevételem ismeretében kalkulálhatja ki a bérleti díjat. A Sziget Fesztiválon tapasztaltuk először, hogy a fix bérleti díj helyett bevezették a százalékos rendszert: mára negyven százalék felé tartanak, vagyis ennyit vesznek el a vállalkozó bevételéből. Ki is koptak a kézművesek a Szigetről. A tradicionális szakmák ettől a rendszertől elsorvadnak, már csak azért is, mert mi, kézművesek nem egyforma haszonkulccsal dolgozunk. Hogyan hasonlíthatnám össze a bőröst, aki Olaszországból szerzi be a nemes bőrt méregdrágán vagy a hangszerkészítőt azzal a kézművessel, akinek az alapanyag-szükséglete minimális? Az egyik nyeresége tíz százalék, a másiké ötven. És ebből fizessük ki a harminc-negyven százalékos sarcot?! A maradékból még adózunk. De mi marad a végére? Kaderják Dánielnek, a FestiPay Zrt. vezérigazgatójának válasza a felvetett kérdésekre az, hogy a FestiPay technikai szolgáltató – rendezvényeken nyújt teljes körű készpénzmentes fizetési megoldásokat –, ezért nem tud semmire sem „kötelezni”. Az egyes rendezvényeken, így a Művészetek Völgyében is a fesztiválszervező és a vállalkozó – a kitelepülő kereskedő – megállapodásában a FestiPay Zrt. nem résztvevő. Ernhaft Attila, a Művészetek Völgye gazdasági igazgatója is megerősíti: az ideiglenes kitelepülő (vendéglátós, kézműves) velük mint szervezőkkel köt szerződést. Ebben a szerződésben tisztázzák, hogy milyen fizetési rendszer van: jelen esetben készpénzmentes.
– A fizetési rendszerhez a FestiPay csak szolgáltatóként kapcsolódik, mint alvállalkozó segít minket, szervezőket – magyarázza Ernhaft Attila. – A kitelepülő a szerződésben elfogadja a fesztivál szabályait, a POS-terminált is, amelyhez mint alvállalkozó vonjuk be a több mint tízéves referenciával dolgozó FestiPay-t. Tehát a fesztivál nem minősül harmadik félnek.
A vásárló ebből csak annyit érzékel, hogy az árak a csillagos égbe szöktek. A vásárokra kitelepülő vendéglátósok talán még örülnek is a kártyás fizetésnek, mert finoman szólva nem feltétlenül bíznak meg az alkalmazottakban. Novotny Antal, alias Katlan Tóni a „munkaerőpiac jelenlegi állapotával” magyarázza ezt, majd hozzáteszi: így nincs lehetőség „okosítani”. A lacikonyhás inkább fizet, csak lássa a tényleges bevételét. Ő így jár jobban: – Vendéglátósként sosem szégyelltem, hogy mekkora bevételem van, bár tény, hogy a valahai legeslegmagasabb bérleti díjat a Sziget Fesztiválon fizettem. Amire rájött még számtalan költség – például az alkalmazottak belépője –, s ezért emelnem kellett az árakon. Ennek a működési módnak, amely kitapintható volt idén Kapolcson is, a vásárló issza meg a levét – állítja Novotny Antal. – Ami most megy, az a fast food, a gyorskaja, magyarán a fesztiválozók megveszik az olcsónak mondott ételt méregdrágán. Kapolcson az átalakulás nyertesei a kiegészítő vendéglátósok voltak: a lángosos, a lepényes, a langallós.
A fesztiválok szervezői természetesen a profitmaximalizálásra törekednek, ezt pedig úgy lehet elérni, ha tudják, ki mennyit keres, máskülönben csak vaktában „lődöznének”. A FestiPay rendszer igazságtalansága abban is rejlik, hogy nagyon különböző árstruktúrával dolgozunk. Egészen más költséggel számol a mézeskalácsos, mint az ékszerkészítő. Utóbbi bukni fog az üzleten, ha nem emel az árain tíz–harminc százalékot.
Amit nem biztos, hogy elvisel a piac. A fesztiválszervezők is azt ajánlják a kézműveseknek: rakjanak rá az áraikra húsz százalékot úgy, mint a lacikonyhás. Csakhogy a vásározó ezt nem teheti meg, neki ugyanis van webshopja. A vásárló csak rákattint a kézműves honlapjára, és ha ott olcsóbb, onnan rendeli meg a portékát. Különben sem vinné el ilyen drasztikusan megemelt áron. Marad tehát a régi ár, a bevétel jelentős százaléka a szervező zsebébe vándorol, a kézműves meg tönkremegy.
Akik idén nyáron felemelték szavukat a készpénzmentes fizetés ellen, azonnal megkapták, hogy „őskövületek”, „mucsaiak”, és útjában állnak a modernizációnak. Pedig eszük ágában sincs a változás ellen beszélni. Jakó Edit textiltervező tapasztalata szerint a mesteremberek mindig is az adott kor igényeihez alkalmazkodtak. Viszont nem most jöttek le a falvédőről: tisztában vannak az új fizetési rendszer mögött álló piaci érdekeltség természetével. – Mivel nyilvánvaló a monopolhelyzet és a profitéhség, megnyugtató választ szeretnénk kapni arra, hogyan kezelik a terminálból kinyert adatainkat.
Talán felhasználják a következő vásár résztvevőinek megválogatásában? Hiszen ma már minden a nyereségről szól – osztja meg balsejtelmeit Kaszap Ákos keramikus. – Ha csak arra számítanak a vásárok szervezői a jövőben, hogy akik többet termelnek, azok nagyobb forgalmat bonyolítanak ugyanazon négyzetméteren, akkor jönnek majd a kereskedők és a vendéglátósok helyettünk.
A tűzzománctechnika legalább 3500 éves, de Paál Sándor műhelyében álldogálva is megérint ebből vagy ezer év. Medálokon román kori bimbók és reneszánsz virágmotívumok, amelyek az élet továbbadását, a növekedést jelképezik. A helyiséget betöltik a motívumok, a magyar, illetve az európai műveltség alapelemei és persze a mai világunk inspirációi is. Megszólítanak. A kézi munka történeteket mesél az emberi élet sorsfordító pillanatairól, családtagokról, szokásokról és a természetről. Évszázadokon át apáról fiúra vagy mesterről tanítványra öröklődött ez a kézműves tudás, az alkotók hétköznapi tárgyaikban őrizték az etnikumhoz és régióhoz – családhoz és faluhoz – köthető mintavilágot. Munkáikon a változatosság igénye mellett a minőség megőrzésének szándéka is megjelent. A kézművesek ennek a hagyományos műveltségnek a közvetítői, s bár ismerik a szakma csínját-bínját, tudásukkal nem kizárólag piaci értéket képviselnek.
– A családok azért is szeretnek kézművesvásárba járni, mert ott a gyerek az alkotás mögött meglátja az alkotót is, és olyan arcokkal, viselkedésmintákkal szembesül, amilyet a Tescóban nem láthat. Ezek az élmények beleivódnak a személyiségébe, és az értékek felé viszik. A kézműves tárgyaknak nevelőerejük van – vallja Paál Sándor tűzzománcművész. – Értékvesztéshez és kultúravesztéshez vezethet, ha ezek az alkotások elmaradnak a fesztiválokról. Következő nagy seregszemlénk a Mesterségek Ünnepe, amely augusztus 19. és 21. között lesz a budai várban. Szervezője a hagyomány és a minőség iránt elkötelezett Népművészeti Egyesületek Szövetsége, amely ismeri a kézműveseket és a portékáikat. Korábban a Vörösmarty téri téli vásárt is a NESZ szervezte, nem véletlenül nyerte el az Európa legszebb karácsonyi vására elismerést. Természetesen a Mesterségek Ünnepén is fizetünk helypénzt, de az fix összeg – jogos fizetség a szervező munkájáért és a szolgáltatásokért –, ott erőnkön felüli sarctól nem kell tartanunk.
A kézművesek már az éves bevételt tervezgetik – augusztus 20. után az adventi vásárokra készülnek a portékák –, és előre félnek a folytatástól: mi várható, ha a rendezvények profitorientált vállalkozók kezébe kerülnek?
– Amikor felháborodtunk a Művészetek Völgye szabályzatán, jött a válasz, hogy mit akarunk, hiszen a Szigethez képest nagyon kedvezőek a feltételek. Majd, amikor látták, hogy nem tágítunk, ráálltak, hogy alkudozzunk. De nem ám az összes kézműves nevében, hanem egyénenként. Előállt tehát az a helyzet, hogy a vásározó nem tudhatta a szomszédjáról – aki esetleg gátlástalanabb vagy épp szolidabb –, hogy az végül milyen feltételeket kapott. Így lehet éket verni a közösség tagjai közé – állapítja meg Kaszap Ákos.
Külföldi vásárokon ilyennek még a hírét sem hallották sem a csehek, sem a lengyelek, sem a németek. Ócsag Zsolt tapasztalata szerint külföldön készpénz, kártya egyaránt használatos, a szervezők nem kutakodnak az eladó pénzforgalma után. Annál inkább számítanak a magyar kézművesekre. – Európai lefedettségünk van – sorolja az üvegkészítő a helyszíneket, ahol magyar kézművesek is vásároznak. – Karácsony előtt az egyik legnagyobb vásár a Bazaar Berlin. Járunk a több mint hétszáz éves nürnbergi vásárra, ahol a szervezők el is mondják: amit a magyar kézművesek kínálnak, olyan másnak nincs. És persze hírből sem ismerik a kötelező POS-terminál problémáját! Az adventi időszak része Bécs, a Mária Terézia tér és a schönbrunni kastély kertje. Sokan járnak közülünk Párizsba az Eiffel-toronyhoz, a Trocaderóra. És Milánóba, mert ott található Európa legnagyobb kézművesvására, az Artigano in Fiera – de sehol nem foglalkoznak a fizetés módjával.
Korábban a Művészetek Völgyében is lehetett készpénzzel fizetni, vagy akinek volt saját terminálja, az magával vihette azt, ennek a metódusnak azonban egyszer és mindenkorra vége.
– Idén a kiírásban világosan benne volt, hogy a részvételi díj – az eddigi fix összeg – ezentúl a forgalom után arányosan, százalékosan lesz megállapítva – mondja Ernhaft Attila. – A szerződő felek idejében megkapták a rájuk vonatkozó százalék mértékét, ezek után sokan egyedi kedvezményt kértek és kaptak. Minden egyes partnerrel, aki felvette velünk a kapcsolatot, sikerült megállapodnunk. A fesztiválnak vége, az elszámolást megcsináltuk, mind a 180 kitelepülő megkapta a bevételének rá eső százalékát, sőt a fesztivál ideje alatt három alkalommal utaltunk előleget is. A vásározók adatai ezek után megsemmisülnek. Az idei bevételnek semmilyen hatása nem lesz a következő évre, így azt az aggodalmat is szeretném eloszlatni, hogy akinek nem volt elég nagy a forgalma, az nem jöhet jövőre. Arról meg végképp nincs szó, hogy átadnánk az adatokat más fesztiváloknak. Jogunk sincs erre, nem is tennénk meg.
Ernhaft Attila elmondása szerint a Művészetek Völgye mind a vendéglátósok, mind a kézművesek oldaláról transzparensebbé vált. A kitelepülőknél sávos rendszer van, a legtöbben 11–14 százalék között fizetnek – maga a kitelepülési díj 6–17 százalék között mozog, hiszen eltérő helyek vannak a völgyben –, a legnagyobb forgalom után 17 százalékot vontak le a bevételből a kézművesek esetében.
– A FestiPay rendszer marad jövőre is, a százalékok fölfelé nem fognak változni – erősíti meg a gazdasági igazgató.
Paál Sándor szelíd, áttekinthető és otthonos életformaként írja le a sajátját: otthon dolgozik, majd a vásárokon eladja a portékáját. Építészként kezdte a pályát, de 1990 óta már elsősorban tűzzománcozik. Mint sok kézművesnek, neki is a Vörösmarty téri karácsonyi vásárból van a legnagyobb bevétele az évben.
– Tavaly 41 napig tartott, idén már 56 naposra tervezik a Vörösmarty téri – „adventi”? – vásárt. A hosszú árusítási időszak a szervezőnek kedvez, mert időarányosan több helypénzt tud beszedni. A kézművesre viszont óriási terhet ró, hogy a novemberi forgalom meg sem közelíti az adventit. Tavaly egy napra közel húszezer forintot kellett fizetni a Vörösmarty téren, idén ősszel a Városháza parkban majd több mint harmincezret kell, holott a két helyszín nívója úgy viszonyul egymáshoz, mint az Operaházé a cirkuszhoz. Rendszeresen vásározok külföldi és belföldi rendezvényeken, de a teljes évi bevételemnek több mint az egyharmadát a Vörösmarty téri vásár adja. Fél éven át csak arra dolgozom – mondja Paál Sándor.
Vásározók és vásárlók is emlékezhetnek olyan évre, amikor 150 kézműves árult a Vörösmarty téren és környékén. Tavaly 48. Azon a karéjon, ahol korábban három sorban álltak a kézműves standok, legutóbb kizárólag vendéglátósokat lehetett találni. Vásárszervezők megerősítik, hogy az utóbbi években feleződött a megszólítható kézművesek száma. Akik nem bírták a piaci versenyt, feladták. Nagy veszteség ez elsősorban nekünk, magyaroknak, de az egész világnak. Jakó Edit textiltervező megerősíti, hogy Európában egyedülálló kuriózum az a széles körű kézművesség, amely még él Magyarországon:
– Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy olyan társaság szervezzen kézművesvásárt, amelyik elkötelezett a minőség iránt, és értékőrző programokba forgatja vissza a nyereséget – mondja. – Ha a szervezőnek csak arról szól a kézművesvásár, hogy minél több pénzt lehúzzon a rendezvényről, hamarosan el fog tűnni a magas színvonalú helyi kézműves termék. Majd lesz helyette olcsó kínai a kereskedőtől.
A minőségvesztést a vendéglátós is érzékeli a maga területén: a közönség a hagyományos és értékes beltartalmú ételek helyett veszi a junk foodot, az egészségtelen műkaját, és köszöni szépen, elvan. Novotny Antal szerint a fesztiválok átalakultak, de legalább nyereségesek.
A Művészetek Völgye működési modellje is életképes. Hogy aztán mi a beltartalom? A szervezőknek óriási felelősségük van a választék kialakításában.
Borítókép: Paál Sándor tűzzománcművész, Jakó Edit textiltervező, Kaszap Ákos keramikus és Ócsag Zsolt üvegkészítő (Fotó: Bach Máté)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.