A kézművesek már az éves bevételt tervezgetik – augusztus 20. után az adventi vásárokra készülnek a portékák –, és előre félnek a folytatástól: mi várható, ha a rendezvények profitorientált vállalkozók kezébe kerülnek?
– Amikor felháborodtunk a Művészetek Völgye szabályzatán, jött a válasz, hogy mit akarunk, hiszen a Szigethez képest nagyon kedvezőek a feltételek. Majd, amikor látták, hogy nem tágítunk, ráálltak, hogy alkudozzunk. De nem ám az összes kézműves nevében, hanem egyénenként. Előállt tehát az a helyzet, hogy a vásározó nem tudhatta a szomszédjáról – aki esetleg gátlástalanabb vagy épp szolidabb –, hogy az végül milyen feltételeket kapott. Így lehet éket verni a közösség tagjai közé – állapítja meg Kaszap Ákos.
Külföldi vásárokon ilyennek még a hírét sem hallották sem a csehek, sem a lengyelek, sem a németek. Ócsag Zsolt tapasztalata szerint külföldön készpénz, kártya egyaránt használatos, a szervezők nem kutakodnak az eladó pénzforgalma után. Annál inkább számítanak a magyar kézművesekre.
– Európai lefedettségünk van – sorolja az üvegkészítő a helyszíneket, ahol magyar kézművesek is vásároznak. – Karácsony előtt az egyik legnagyobb vásár a Bazaar Berlin. Járunk a több mint hétszáz éves nürnbergi vásárra, ahol a szervezők el is mondják: amit a magyar kézművesek kínálnak, olyan másnak nincs. És persze hírből sem ismerik a kötelező POS-terminál problémáját! Az adventi időszak része Bécs, a Mária Terézia tér és a schönbrunni kastély kertje. Sokan járnak közülünk Párizsba az Eiffel-toronyhoz, a Trocaderóra. És Milánóba, mert ott található Európa legnagyobb kézművesvására, az Artigano in Fiera – de sehol nem foglalkoznak a fizetés módjával.
Korábban a Művészetek Völgyében is lehetett készpénzzel fizetni, vagy akinek volt saját terminálja, az magával vihette azt, ennek a metódusnak azonban egyszer és mindenkorra vége.
– Idén a kiírásban világosan benne volt, hogy a részvételi díj – az eddigi fix összeg – ezentúl a forgalom után arányosan, százalékosan lesz megállapítva – mondja Ernhaft Attila. – A szerződő felek idejében megkapták a rájuk vonatkozó százalék mértékét, ezek után sokan egyedi kedvezményt kértek és kaptak. Minden egyes partnerrel, aki felvette velünk a kapcsolatot, sikerült megállapodnunk. A fesztiválnak vége, az elszámolást megcsináltuk, mind a 180 kitelepülő megkapta a bevételének rá eső százalékát, sőt a fesztivál ideje alatt három alkalommal utaltunk előleget is. A vásározók adatai ezek után megsemmisülnek. Az idei bevételnek semmilyen hatása nem lesz a következő évre, így azt az aggodalmat is szeretném eloszlatni, hogy akinek nem volt elég nagy a forgalma, az nem jöhet jövőre. Arról meg végképp nincs szó, hogy átadnánk az adatokat más fesztiváloknak. Jogunk sincs erre, nem is tennénk meg.
Ernhaft Attila elmondása szerint a Művészetek Völgye mind a vendéglátósok, mind a kézművesek oldaláról transzparensebbé vált. A kitelepülőknél sávos rendszer van, a legtöbben 11–14 százalék között fizetnek – maga a kitelepülési díj 6–17 százalék között mozog, hiszen eltérő helyek vannak a völgyben –, a legnagyobb forgalom után 17 százalékot vontak le a bevételből a kézművesek esetében.
– A FestiPay rendszer marad jövőre is, a százalékok fölfelé nem fognak változni – erősíti meg a gazdasági igazgató.
Paál Sándor szelíd, áttekinthető és otthonos életformaként írja le a sajátját: otthon dolgozik, majd a vásárokon eladja a portékáját. Építészként kezdte a pályát, de 1990 óta már elsősorban tűzzománcozik. Mint sok kézművesnek, neki is a Vörösmarty téri karácsonyi vásárból van a legnagyobb bevétele az évben.
– Tavaly 41 napig tartott, idén már 56 naposra tervezik a Vörösmarty téri – „adventi”? – vásárt. A hosszú árusítási időszak a szervezőnek kedvez, mert időarányosan több helypénzt tud beszedni. A kézművesre viszont óriási terhet ró, hogy a novemberi forgalom meg sem közelíti az adventit. Tavaly egy napra közel húszezer forintot kellett fizetni a Vörösmarty téren, idén ősszel a Városháza parkban majd több mint harmincezret kell, holott a két helyszín nívója úgy viszonyul egymáshoz, mint az Operaházé a cirkuszhoz. Rendszeresen vásározok külföldi és belföldi rendezvényeken, de a teljes évi bevételemnek több mint az egyharmadát a Vörösmarty téri vásár adja. Fél éven át csak arra dolgozom – mondja Paál Sándor.
Vásározók és vásárlók is emlékezhetnek olyan évre, amikor 150 kézműves árult a Vörösmarty téren és környékén. Tavaly 48. Azon a karéjon, ahol korábban három sorban álltak a kézműves standok, legutóbb kizárólag vendéglátósokat lehetett találni. Vásárszervezők megerősítik, hogy az utóbbi években feleződött a megszólítható kézművesek száma. Akik nem bírták a piaci versenyt, feladták. Nagy veszteség ez elsősorban nekünk, magyaroknak, de az egész világnak. Jakó Edit textiltervező megerősíti, hogy Európában egyedülálló kuriózum az a széles körű kézművesség, amely még él Magyarországon:
– Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy olyan társaság szervezzen kézművesvásárt, amelyik elkötelezett a minőség iránt, és értékőrző programokba forgatja vissza a nyereséget – mondja. – Ha a szervezőnek csak arról szól a kézművesvásár, hogy minél több pénzt lehúzzon a rendezvényről, hamarosan el fog tűnni a magas színvonalú helyi kézműves termék. Majd lesz helyette olcsó kínai a kereskedőtől.
A minőségvesztést a vendéglátós is érzékeli a maga területén: a közönség a hagyományos és értékes beltartalmú ételek helyett veszi a junk foodot, az egészségtelen műkaját, és köszöni szépen, elvan. Novotny Antal szerint a fesztiválok átalakultak, de legalább nyereségesek.
A Művészetek Völgye működési modellje is életképes. Hogy aztán mi a beltartalom? A szervezőknek óriási felelősségük van a választék kialakításában.
Borítókép: Paál Sándor tűzzománcművész, Jakó Edit textiltervező, Kaszap Ákos keramikus és Ócsag Zsolt üvegkészítő (Fotó: Bach Máté)