Van olyan, hogy túl sok karácsonyi film? Hogy túl szirupos? Vagy túl woke? A tengerentúlon ezek a viták határozzák meg 2022 karácsonyi filmtermését. Az Egyesült Államokban ugyanis európaiak számára néha értelmetlennek tűnő kérdésekről vitatkozik a társadalom. Idén a karácsonyi filmekről. Alapvetően nehéz behatárolni, mi tartozik a fogalomba, hiszen kötődhet a témája vagy a történet időpontja is az ünnephez, de lehet, hogy karácsonykor mutatják be. Az amerikai piacon létezik egyfajta hallgatólagos közmegegyezés, hogy bár akciófilmek (Star Wars, Die Hard) is sorolhatók a karácsonyi filmek közé, de biztosan idetartoznak azok a vígjátékok, romantikus vagy animációs mozik, amelyek az egész családnak mesélnek szeretetről, elfogadásról és megbocsájtásról.
Ennek megfelelően az amerikai tévécsatornák hálaadás után szüneteltetik a szeptembertől májusig tartó, sorozatokkal megtöltött műsorfolyamukat, és karácsonyi üzemmódra állnak át számos saját gyártású filmmel.
A koncepció királyának a Crown Media két csatornája, a Hallmark Channel és a Hallmark Movies & Mysteries számít, amelyek az idén október végétől minden héten legalább három új filmet mutatnak be. Az alkotások kétmillió dollárból készülnek Vancouver külvárosainak egyikében, a forgatások két hétig tartanak, és a Hallmark éves bevételének egyharmadát (több mint 350 millió dollár) szállítják, mivel a reklámok szempontjából legfontosabb vásárlórétegnek tekintett 25–54 éves nők körében magasan vezet a cég két csatornája. Nem véletlen, hogy a Lifetime megnégyszerezte, a Netflix megduplázta a Hallmark-típusú karácsonyi filmek készítését az elmúlt években.
A klasszikus recept szigorúan kilenc felvonásból álló forgatókönyvvel dolgozik: két, egymást nem kedvelő főszereplő találkozik, különféle hófödte, mézeskaláccsal és karácsonyi cukorkákkal borított nehézségekkel küzdenek meg együtt, majd az utolsó percben megcsókolják egymást a hóesésben. A karakterek általában laposak, és a párbeszédek papírízűek, a filmek családi szórakozásként mégis működnek. Illetve működtek az elmúlt évek woke forradalmáig.
Néhány éve ugyanis a Hallmark össztűz alá került, hogy főszereplői fehérek, és a filmekből teljesen hiányzik az LMBTQ-közösség képviselete.
Tény, hogy a cég akkori vezetője, Bill Abbott gyakorló keresztényként bevallottan a keresztény kultúrában megszokott módon mutatta be a karácsonyi ünnepkört. Minden filmjében összegyűlt a család, együtt díszítették a fát, gyújtottak gyertyát, illetve mentek el a közösség templomába. Ez a recept Hollywood aranykorának karácsonyi filmjeit idézte – jóval kisebb költségvetéssel. Idővel a vallásos tartalmak háttérbe szorultak, de a család és a karácsonyi jelképek megmaradtak.