A huszadik század második felében térségünkre szabadított szocializmussal együtt nagyon sok minden megtört, megszakadt nemzetünk kulturális fejlődésében is. A „haladó” ideológiának estek áldozatul a kastélyok és kúriák éppúgy, mint Budapest kiegyezés után épült városnegyedei és a részben lebontott, részben önmaga szocreálosított torzójaként átépített Budavári Palota.
Harang- és gomböntő
A Nemzeti Hauszmann Program keretében javában zajlik a Budavári Palotanegyed 1905-ös állapotoknak megfelelő helyreállítása Hauszmann Alajos egykori tervei szerint. Bár sok esetben épületreplikákról van szó, és az építési technológia sokat fejlődött az elmúlt bő évszázad során, az épületek látszó részei díszítményeinek mégis ugyanazzal a módszerrel kell készülniük, mint a századfordulón. Csakhogy míg Hauszmann annak idején válogathatott a kézművesmesterek és -műhelyek sokasága közül, addig ma nagyon kevesen rendelkeznek a történelmi enteriőrök újraalkotásához szükséges szaktudással.
A Hauszmann-program megvalósításáért is felelős kormánybiztos, Fodor Gergely egy november végi konferencián üdvözölte, hogy
az alapítvány felkarolja és támogatja a kihalófélben lévő mesterségek oktatását a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziummal együttműködve, ahol a megállapodás szerint 2023 őszétől elindítják és a műemlékes igényekhez igazítják a festő-, szobrász-, üvegműves- és fémszépmívesképzést.
Az így felkészített fiatal szakemberek tudására pedig számítanak majd nemcsak a Budavári Palota, a Citadella és a visegrádi vár felújításánál is, de alighanem szükség lesz rájuk a Nemzeti Kastélyprogramban éppúgy, mint az országban folyó valamennyi állami és magánfinanszírozású műemlék-rekonstrukciós munkánál.
A budapesti Kisképző a Kálvin tértől egy kőhajításnyira, a Török Pál és a Lónyai utca sarkán áll. A Kauser József tervei szerint az 1880-as években épült patinás épület önmagában megér egy stílustanulmányt. Homlokzatán a gótikus építészet formajegyei a barokkal alkotnak eklektikus elegyet, és ha a negyvenötféle formatéglából nagy műgonddal kialakított homlokzatát tekintjük, akkor a tartósság és a minőség okán kell fejet hajtanunk a korabeli építőanyag-ipar, illetve a kivitelezők előtt. De az intézmény története nem ezzel az épülettel kezdődött, hanem az 1778-ban induló Budai Rajziskolával (Schola Graphidis Budensis), illetve a tíz évvel később születő Pesti Rajziskolával, melyeket Mária Terézia 1777-es Ratio Educationis rendelete nyomán alapítottak az iparostanoncok és tanítójelöltek rajzi és stílusismereti képzésére.
Ezt már a jelenlegi intézményvezető, Szűcs Tibor (bal oldalon az alsó fotón) meséli irodájában, amelyben évszázados bútordarabokon olyan mellszobrok díszelegnek, amelyeket valamikori diákok alkottak. Kihúzza egy ősrégi komód nehéz fiókját, amelyből 1848-as keltezésű naplót vesz elő, benne táblázatokba szedve, kalligrafikus betűkkel bejegyezve az akkor oktatott tantárgyak és tanerők nevével.
Ebben az évben többek között puskaműves, szobrász, kertész, rézöntő, harangöntő, üveges, aranyműves, fazekas, gomböntő és hangműszerész (hangszerkészítő) szakmákat oktattak. Megmutatja a korabeli naplóban, melyik volt az a pillanat, amikor a naplóvezetésben egyik lapról a másikra átálltak németről magyar nyelvre.
A több intézményből összevont alma matert később Székesfővárosi Iparrajziskolának hívták, ami nem véletlen, mert minden kézművesmesterség alapjának a rajztudást és stílusismeretet tartották függetlenül attól, hogy melyik mesterségről van szó. Az oktatott szakmák listája mindenkor az ipartestületek igényei szerint változott. A képzés felfutása az 1867-es kiegyezést követő építőipari fellendülés hatására következett be, ezért vált szükségessé a Török Pál utcai (akkor Oroszlán utcai) iskolaépület felépítése is. A kiegyezés évében a diákok száma meghaladta az 1700 főt. 1904-től a szakrajz és szabadkézi rajz, illetve elméleti képzés mellé bevezették a műhelygyakorlatot, illetve művészettörténet-oktatást, amelynek első tanára maga Lyka Károly volt.