Pánczél Hegedűs János monográfiája Molnár Tamás filozófiájáról
A szerző még fiatal tanítványként ígérte meg idős professzorának, hogy egyszer majd nekiáll feldolgozni életművét.
Faggyas Sándor
2023. 02. 17. 11:14
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Hála istennek, a történelem – szemben az utópista ideológusok és pragmatista társadalommérnökök törekvéseivel – nem ér véget, hanem folytatódik, mégpedig kiszámíthatatlanul. Az elődök által létrehozott értékeken, a tradíción élősködő, új értéket nem alkotó liberális fogyasztói társadalom jóléte s ezzel együtt önbizalma szűkül, s a tömeges félelem és bizonytalanságérzet elvezethet új – vagy éppen régi – értékek, ideálok felfedezéséhez és követéséhez – ezt több mint huszonhat éve mondta el Molnár Tamás, amikor először készítettem vele interjút a Magyar Nemzetben.
Az akkor 75 éves filozófusprofesszor e tekintetben is – mint sok másban – jó jósnak bizonyult. Már 1996-ban megállapította, hogy az Európai Unió nem szerves közösség, hanem mesterségesen összerakott, közös értékeket nem vállaló, utópista elképzeléseket dédelgető szervezet, amely bármikor szétbomolhat.
A nyugati polgári társadalmak mélyülő válságát jelzi a család felbomlása, az oktatási rendszer leromlása, a kábítószer-függőség, a bűnözés növekedése, az emberek elidegenedése egymástól. Az európaiak önfeledten, kritikátlanul utánozzák az amerikai stílust, divatokat, fogyasztási mintákat – s a szinte tökélyre emelt tömegmanipuláció, a mindent elöntő reklám tartja fenn ha nem is a stabilitást, de annak látszatát.
Akik megismerték Molnár Tamás gondolatait, olvasták cikkeit és könyveit az elmúlt negyedszázadban, értik azt, hogy az idős filozófus epilógusnak szánt, a 2000. évben megjelent könyvében
– Én, Symmachus – miért hasonlította magát az elfeledett IV. századi római szenátorhoz. Akkor egy világ dőlt romba a régi rend talán utolsó jelentős képviselője körül, s „én is bizonyos vagyok abban, hogy egy világ omlik össze körülöttem” – írta ezredvégi számadásában.
Ahogy a késő római pogány arisztokrata, úgy a XX. századot végigélő magyar keresztény – hangsúlyosan katolikus – gondolkodó is sokat foglalkozott a dekadencia, a rend felbomlása, illetve helyreállítása kérdéseivel. Nem véletlenül adta Pánczél Hegedűs János A rend bástyái címet a Molnár Tamás pályarajzát és filozófiájának alapelveit áttekintő és elemző kötetének, amelynek második, átdolgozott és bővített kiadása nemrégiben, a jobboldal legjelentősebb magyar filozófusa születésének 101. évfordulója alkalmából jelent meg.
A szerző még fiatal tanítványként ígérte meg idős professzorának, hogy egyszer majd nekiáll feldolgozni életművét, s bár ez a monográfia nem törekedik teljességre, tematikája tudományos alapossággal, egyben ismeretterjesztő igénnyel átfogó képet nyújt Molnár pályájáról és politikai filozófiájáról.
Már a fejezetcímek is jelzik, milyen csomópontok köré rendezte el a kötet szerzője a roppant gazdag, sokrétű életmű vizsgált szegmensét: A modernség kórsága és hegemóniája; A modernség arcai: atlanti kultúra és amerikanológia, a statiszta Európa; Autoritás, rend, hatalom – és ezek ellenségei; Bátor alapvetések: az utópikus gondolkodás kritikája, az ellenforradalom lényege és a leleplezett liberális hegemónia; Kizárás és elfogadás: a jobboldali és a konzervatív.
Molnár Tamás 19 évesen elhagyta Magyarországot, és leghosszabb ideig az Egyesült Államokban élt (bár szívesebben és gyakran tartózkodott Francia- és Spanyolországban is), majd 1990 után rendszeresen hazatért tanítani, publikálni, intellektuális életet élni, s 2010-ben bekövetkezett haláláig idehaza találta meg gondolkodásának legtermékenyebb talaját.
Bár nehéz természete miatt állítólag alig akadt igazi barátja, rengeteg emberrel tartotta a kapcsolatot. Szívesen találkozott, diskurált nála jóval fiatalabb emberekkel, köztük újságírókkal is, akikkel – ezt magam is tanúsíthatom – mindig barátságos volt, s nem éreztette elképesztő szellemi, műveltségbeli fölényét, mert ő mindig oktatni akart, nem kioktatni.
Noha ő az egyik legismertebb magyar filozófus, akinek több tucat könyve és több száz tanulmánya, újságcikke jelent meg magyarul, 2000-ben megkapta a Széchenyi-díjat, majd 2002-ben a Stephanus-díjat, 2021-ben, születése századik évfordulójának megünneplése alkalmával sem következett be áttörés, állítja Pánczél Hegedűs.
Ezért szerinte maradt még bőven feladatuk, adósságuk a következő nemzedékeknek Molnár Tamás életművének feldolgozásával, emlékezetének ápolásával kapcsolatosan. Annál is inkább, mert személyének, filozófiájának megítélése még nem egységes, a legkülönbözőbb, egymással is ellentétes értelmezésekre is van példa.
A monográfia szerzőjének az az ambíciója, hogy bebizonyítsa: Molnár nem konzervatív, hanem jobboldali és katolikus gondolkodó volt. Jobboldalisága értékelvűséget jelent, és a transzcendensbe oltott, mély, Istenbe vetett hitből táplálkozik. Végső soron Molnár saját világképét nem politikai vagy nemzeti hagyományokra, nem is filozófiai iskolákra, netán a neveltetésére, hanem az élet megszentelt, eredeti állapotára vezeti vissza – arra, ahogyan a világ Isten által nekünk adatott. Ezért legfontosabb politikai programpontja a reszakralizáció, a szentség és az isteni eredetű rend helyreállítása, amelyet az egyéni létben kell elkezdeni, és amely aztán a (politikai) közösség szintjén folytatódhat.
Borítókép: Pánczél Hegedűs János (Fotó: Földházi Árpád)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.