A Marvelek rosszabb bevétellel nyitott, mint az Örökkévalók, pedig akkoriban volt rá egy kis esélyed, hogy ha elmész a moziba, akkor meghalsz
– írta egy szellemes kommentelő a pandémiára utalva. Valóban, a Marvelek alig kétszázmillió dolláros bevételével kevesebb pénzt hozott, mint amennyibe került, pedig a kétszeresénél is több kellett volna a tiszta haszonhoz, hiszen a bevétel fele a moziké. A csalódás nem érhette váratlanul a stúdiót birtokló Disney-t, hiszen idén A Hangya és a Darázs: Kvantumánia (igen, ilyen címeik vannak) sem érte el a félmilliárdos bevételt, míg a korábbi részek a büdzséjük többszörösét keresték meg, aminek köszönhetően a Marvel mozifilmes univerzuma (MCU) több mint harmincmilliárd dollárt kasszírozott eddig harminchárom filmmel.

Fáradó félistenek
A MCU története a kétezres évek közepén kezdődött: a Marvel addig alig látott pénzt a hollywoodi stúdiók által készített, általában rosszul sikerült filmváltozatokból, ezt elégelte meg Avi Arad és Kevin Feige, akik a saját gyártás mellett azt is kitalálták, hogy univerzumot (közös és következetes fantáziavilágot) építenek azon hőseik közé, akiknek a jogait éppen birtokolták vagy vissza tudták szerezni. A 2008-as Vasember volt az első filmjük, amelyet több eredettörténet (Amerika Kapitány, Thor, Hulk, majd Dr. Strange, Hangya, Pókember) követett, hőseiket pedig végül közös, sokszereplős filmekbe boronálták össze, és kovácsolták csapattá (Bosszúállók). Ha úgy vesszük, ezek voltak a tökéletes hollywoodi stúdiófilmek, mivel itt már tényleg semmi szerepe nem volt egy-egy rendező személyes látásmódjának, igazából teljesen mindegy volt, ki melyik hős filmjét vagy annak melyik folytatását rendezi. A képregények héroszain mint modern kori népi hősökön nevelkedett (többségében amerikai) rajongók elégedettek voltak, sőt a kritikusok és a nagyközönség is, és valóban, a Vasember még friss volt és vagány (különösen a rossz emlékű korábbi szuperhősös filmekhez képest), volt benne fiatalos humor, önirónia és persze a megfelelő sztárok kiválasztására is jól odafigyeltek. Tanultak Christopher Nolan realisztikus és részletgazdag Batman-filmjeiből is, amelyekből még az is kiderült, hogyan állítja össze a kosztümjét a címszereplő. Mindenki a Marvel sikereire vágyott ekkoriban Hollywoodban: közös univerzumba rendezték a rivális DC képregénykiadó hőseit is, de még a Universal stúdió klasszikus horrormonstrumaival (Drakula, Frankenstein, vérfarkasok, múmiák) is ezt tervezték, az amerikai színészek közül pedig rengetegen vágytak egy-egy szuperhős szerepébe. Dőlt a pénz, a rekorder a 2019-es Bosszúállók: Végjáték volt, ami négyszázmillióból 2,8 milliárdot csinált. Nagyjából egyébként eddig a részig tudta a stúdió emelni a téteket: az előző epizódban, a Bosszúállók: Végtelen háborúban az egytucatnyi külön filmben bemutatott szuperhőst alaposan megtizedelte a széria főellensége, Thanos, ezt a Trónok harcából ismerős mészárlást próbálták a túlélők némi időutazással meg nem történtté tenni.