Ajándék Afrikának

A használatból kivont, temetésre ítélt több százezer kerékpár egy részét Kína felajánlotta a fejlődő afrikai országoknak.

2021. 04. 12. 13:20
Bicycle Cemetery In Nanjing, China
March 6, 2019, Nanjing, Jiangsu Province, China. There is an unusual bicycle cemetery, 20,000 square meters of unused land, 60,000 bicycles piled up into mountains.PHOTOGRAPH BY Costfoto / Barcroft Images (Photo credit should read Costfoto / Barcroft Media via Getty Images / Barcroft Media via Getty Images) Fotó: Barcroft Media Forrás: Getty Images
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kínában több olyan, a magasból rögzített fénykép készült, amely első látásra mintha élénk színű, hullámzó növényekkel borított mezőt ábrázolna. Ha valaki e felvételekre pillant, az a benyomása támad, hogy nem is fotót, hanem impresszionista festményt lát, és a képmezőt uraló kavargás a művész ecsetkezelési sajátosságainak tudható be. Csakhogy valójában szó sincs festészeti technikákról, se dús növénytakaróról: a képek használaton kívül helyezett, egymás mellé zsúfolt, összegabalyodott kerékpárok százait, ezreit mutatják! Ezekből a kerékpártemetőkből egyre több akad az ázsiai országban. Az egyik legnagyobb, mintegy 86 ezer biciklit felhalmozó roncstelep Hangcsouban, abban a városban található, amely elsőként indította el a maga kerékpármegosztó programját, hogy költséghatékony, alternatív megoldást kínáljon a gépjármű-közlekedés helyett.

E program a világ számos országában – így hazánkban is – sikerrel fut, Kínában viszont meglehetősen nyögvenyelősen működik. A felhasználók jó része ugyanis nem juttatja el a dokkolóállomásnak is nevezett gyűjtőpontra az általa kikölcsönzött biciklit, ehelyett egyszerűen otthagyja, ahol utoljára dolga volt vele: a járdán, a parkban, a felüljárók alatt átvezető alagutakban. Az itt is, ott is letámasztott vagy épp félrelökött bringákat aztán a közrendért és köztisztaságért felelős szervek munkatársainak kell összeszedniük, és egy helyre – jellemző módon a kerékpártemetőbe – szállítaniuk. Ha ugyan módjukban áll. Hiszen az sem ritka, hogy a bringások a hullámok közé vetik az általuk addig használt kétkerekűt. Egy néhány évvel ezelőtt megejtett takarítási akció során nem kevesebb, mint háromezer kerékpár került elő a dél-kínai folyókból.

A nankingi roncstelepen hatvanezer kerékpár rozsdásodik. Súlyos túlkínálat
Fotó: Getty Images

A használatból kivont, temetésre ítélt kerékpárok egy részét Kína ugyan felajánlotta a fejlődő afrikai országoknak, ám ez nem csökkentette érdemben az elhagyott, félrelökött biciklik számát. Színesfémként való újrahasznosításuk ötlete felvetődött ugyan, ám csak lassan és körülményesen lehetne megvalósítani: a digitális zárak leválasztása időigényes feladat, az akkumulátorok feltöltésére szolgáló napelemek kezeléséről, valamint a szilárd gumiabroncsok eltávolításáról nem is beszélve.

Miért alakult ez így? A bbc.com cikke szerint a megosztási programok különféle magántársaságok vállalkozásai. És e cégek – a verseny jegyé­ben – egyfelől elárasztották az országot kerékpárokkal, jelentős túlkínálatot hozva létre belőlük, ugyanakkor elmulasztottak olyan elemeket beépíteni a kölcsönzési feltételek közé, amelyek arra ösztönöznék a felhasználókat, hogy dolguk végeztével felkeressék a dokkolóállomásokat. Amíg nem sikerül érdemben újragondolni a megosztórendszer használatának feltételeit, várhatóan nem javul a helyzet. Ami azért is elgondolkodtató, mert a kínaiak eddig is szívesen szálltak nyeregbe, de most, a vírusjárvány idején megnőtt a kétkerekű járművek jelentősége: míg a zsúfolt buszokon, vonatokon és egyéb tömegközlekedési eszközökön lehetetlen betartani a szociális védőtávolságot, a kerékpárral nincs ilyen probléma.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.