Lezsák Sándor a rendszerváltozást megelőző politikai folyamatok egyik fontos alakítója, a lakiteleki ellenzéki találkozók szervezője, az elmúlt három évtized közéletének tevékeny szereplője, tizenöt éve a magyar törvényhozás egyik alelnöke. Mindenekelőtt azonban alkotó értelmiségi: tanító, költő, író, közösségszervező. Társadalmi drámáiban a magyarság történelmi traumái és közösségi problémái jelennek meg – legtöbbször groteszk és ironikus eszközökkel, mégis hitelesen és értékőrző szemléletmóddal.
A József Attila-díjas Lezsák Sándor elsősorban költői munkásságával van jelen – immár közel fél évszázada – a magyar irodalmi közéletben. A hetvenes–nyolcvanas években az akkori írószövetség „ifjúsági tagozatának” számító Fiatal Írók József Attila Köre egyik szervezőjeként és vezetőjeként, valamint nemzedéke elismert lírikusaként foglalta el helyét kulturális életünkben, még jóval a szó szoros értelmében vett „politikusi pályája” megindulása előtt. Bár hozzá kell tenni: a rendszerváltozás előtt képesítés nélküli tanyai tanítóként, a szegedi tanárképző főiskola levelező tagozatos hallgatójaként, falusi színjátszó kör szervezőjeként egyaránt „politizált”, hiszen közösségi kérdésekkel foglalkozva hívta föl a figyelmét a rábízott fiataloknak éppúgy, mint a vele együtt munkálkodóknak a magyar sorskérdések szellemi alapállásának igényére és a kötelességére.
Verseskötetei mellett azonban a színpadon is jelen van munkáival. Történelmi színműve, az Atilla fia, Csaba királyfi, valamint Szörényi Levente rockoperája, az Atilla, Isten kardja szövegkönyve mellett társadalmi drámákat is írt. Ezek egyike, a 80 vödör levegő nemrégiben jelent meg harmadik kiadásban. Az 1980-as évek második felében írt művet egyébként a színpadon is láthatta a közönség. A zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház pódiumán volt az ősbemutatója Csák Zsuzsa és Borhy Gergely főszereplésével, Merő Béla rendezésében 1989 novemberében.

Másik színművét, a Nagypapa a bőröndben című darabot két évvel ezelőtt adták ki. Egy Kárpát-medencei – az európai civilizációtól eltávolodott, a köztes-európai régiónk csaknem évszázados elmaradottságát realitásként megélő – zsákfalu magyar identitását vesztő közösségének a fölbomlását mutatja be, szociografikus pontosságú képet adva a huszadik századi történelmi folyamatok és a nagypolitikai érdekek által megnyomorított lakóinak világáról. A drámát olvasva Kárpát-medencei tébolyda kavalkádjába kerülünk, elmerülve a valóság és a képzelet, a tervezhetőség kiszámítottsága és az irracionalitás őrülete ellentétpárjában. A darab végén olvasható – a „rögeszmés” Palika (aki időközben magára veszi a fehér orvosi köpenyt) monológjában – a következő gondolatsor: „Ha valaki téveszt, akkor este mindenki büntiben lesz. Bün-te-tés-ben. Este nem kapnak nyugtatót! Katalin főnővér, szóljon Anzselika nővérnek, hogy várjon a gyógyszerekkel, Béla pedig szellőztesse ki a ketreces kórtermet. A kényszerzubbonyra remélem nem lesz szükség. A szöveget meg kell tanulni. Hibázni nem lehet. Több élet kell, több élet!”