Szeszélyes hepajozók

Két magyar szakos egyetemista, Blankó Miklós és Mayer Péter úgy döntött, hogy szabadidejében ír a középiskolásoknak magyar nyelvtanból egy kvízkönyvet.

Minya Károly
2019. 03. 08. 12:24
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két magyar szakos egyetemista, Blankó Miklós és Mayer Péter úgy döntött, hogy szabadidejében ír a középiskolásoknak magyar nyelvtanból egy kvízkönyvet. Hasznos időtöltés volt, és nagyon jól tették, ugyanis a nyelvtantanítás és a magyar nyelvtan presztízse általános iskola nyolcadik osztályában éri el a csúcsot, onnan pedig erős hanyatlásba kezd.

Ennek az oka az, hogy a középiskolai felvételi feladatsorok közül az egyik a nyelvtan, azután a középiskolában – amit már jómagam is többször leírtam – elmaradozik az irodalomóra javára. Aztán az érettségin, az emelt szintű írásbelin egy feladat erejéig kap szerepet a nyelvtantudás, valamint a szóbeli feleletekkor. Ehhez, valamint a nyelvtan-

OKTV-hez igen nagy segítséget nyújt a két hallgató kötete. Tíz fejezetből áll, és a nyelv minden témakörét érinti, ezek a következők: Hang- és jelentéstan, Alak- és szófajtan, Szószerkezet- és mondattan, Szövegtan és stilisztika, Nyelvtörténet, Nyelv és társadalom, Kommunikáció és média, Retorika, Helyesírás, Általános nyelvészet – természetesen a végén a megoldásokkal.

A feladatsorok ötven-ötven feleletválasztós kérdést tartalmaznak, amelyek a lexikális tudás ellenőrzésére, valamint a kompetencia fejlesztésére szolgálnak. A szerzők a tudásanyag elrendezését többnyire az OFI-s tankönyvekhez igazították. Ezek a Magyar nyelv tankönyvek (9–12.) egyébként nagyszerűek, a gond csupán ott van, hogy ha megtartják is a magyartanárok a heti egy szem nyelvtanórát, akkor is sok a tananyag, legalább három órára lenne ahhoz szükség, hogy mindezt átvegyék.

Szükséges a szelektálás, akár a kvízkönyvhöz igazodva, így ez utóbbi egy segédkönyvnek is minősülhet. Az ebben található kérdések hol egyszerűen rákérdeznek az adott tananyagra. Például: Melyik nyelv nem tartozik a finnugor nyelvcsaládba? a) a magyar b) a manysi c) a mordvin d) a morva. Ez utóbbi a kakukktojás, ugyanis a morva nyelv vitatott szláv nyelv, a szlovák nyelv legközelebbi rokona. Más kérdések igen elgondolkodtatóak: Hány névszói-igei állítmány található Radnóti Miklós Kis nyelvtan című versének részleté-ben?

„Én én vagyok magamnak, / s néked én te vagyok, / s te én vagy magadnak.” Érdekes és az alapismeretekre rákérdező kérdések sorjáznak végig, például: Mit jelent a nyelvi identitás? Mi jellemzi az antik szónokot? Mi a kiberterror? Mi a diftongus? Kik voltak a jottisták? A helyesírás témakörében az ly és a j írását kifejezetten szórakoztató, pikáns szövegben lehet gyakorolni, íme, egy részlet, amelyet a fenti betűkkel kellett kiegészíteni: „Sokan vallják azt, hogy a kéjelgés egy meglehetősen súlyos probléma. Ez persze nem csak a jelenlegi helyzetekre igaz! Muszáj megemlítenünk, hogy régebben a szeszélyes, hepajozni vágyó nőszemélyeket egyenesen ispotályokba utalták, ha nyilvános helyeken túlzottan bűbájosnak mutatkoztak, és céltalanul bolyongva mély dekoltázsukkal hivalkodtak.”

A kötet egyedülálló a nyelvtananyagot számonkérő könyvek sorában, jó kiegészítője a tesztkönyveknek, a gyakorlókönyveknek, a munkafüzeteknek, illetve a szóbeli tételeket kidolgozó kiadványoknak, és nemcsak a közoktatásban a tanórán használható kitűnően, hanem a felsőoktatásban is jó megalapozója lehet egy-egy nyelvi szintnek.

(Blankó Miklós–Mayer Péter: Magyar nyelvtani kvízkönyv érettségizőknek – 500 kérdés megoldásokkal. Inter–IKU, Budapest, 2018, 169 oldal. Ára: 1600 forint)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.