Zöld királynő – Varázslatos park lesz a sugárútból

Varázslatos park lesz a párizsi Champs-Élysées sugárútból – jelentette be a város polgármestere, Anne Hidalgo évnyitó tájékoztatóján. Aki sietni akar, hogy lássa Párizs megújuló főútját, nem kell gyorsan jegyet váltania, teljes pompájukban csak tíz év múlva láthatja a most közölt terveket.

Pósa Tibor
2021. 01. 26. 20:56
null
Forrás: Pexels
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ legismertebb sugárútjának, a majd két kilométeres Avenue des Champs-Élysées-nek a felújításáról tett a múlt héten bejelentést Anne Hidalgo párizsi polgármester. Az egész főváros igényelte már, hogy valami történjen Párizs emblematikus sugárútjával. Valóban sok itt a bazaltkő burkolat, sűrű az átmenő gépjárműforgalom. Az utca tele van a turistákra hajtó, méregdrága üzletekkel és éttermekkel. A franciáknak eszükbe sem jut, hogy itt üljenek be egy kávéra vagy itt fogyasszák el vacsorájukat. A Champs-­Élysées-n naponta megforduló százezer emberből 70-75 ezer turista.

Anne Hidalgo, akit tavaly nyáron a főváros szavazói másodjára erősítettek meg tisztségében, most nagy ívű tervekkel állt elő. A pandémiaszabályok miatt egyedül tartotta a sajtótájékozta­tóját, de előbb bevezetőként első helyettese, ­Emmanuel Grégoire kapott szót, aki „bátor, pragmatikus, jövőbe látó” polgármester asszonyként konferálta fel Anne Hidalgót. A tavaly a szocialista, a kommunista és a zöld párt jelöltjeként újrázni tudó 62 esztendős polgármester valóságos kertészeti bemutatót tartott. Szinte nem lesz olyan helye Párizsnak, ahol a fák számát ne növelnék, kertek virágoznak majd az aszfalt helyén, ha kell, kitiltják a gépkocsikat.

„Kivételes, csodás kert lesz a Champs-Ély­sées-ből”

– vezette fel látomását Hidalgo.

A PCA-Stream tervezői iroda ehhez látványvideót csatolt. A Diadalívtől a Concorde térig a jelenleg oda-vissza négysávos útból kettőt-kettőt elvesznek. Ezek kellenek a kerékpársávoknak és a gyalogjárda területének megduplázásához. A gépjárműforgalom csökkentését amúgy is meg kellett oldani, ugyanis a belvárosban rosszabb a levegő, mint a Párizs körül futó körgyűrű környékén.

A központon óránként háromezer jármű hajt át.

Valószínűleg itt is 30 kilométer/órára csökkentik a megengedett sebességet, mint az a polgármester asszonynak törekvése az egész Párizs területén. A gyalogos- és gépkocsiforgalom közt fák, sőt dupla fasor, kertek, virágágyások lesznek. A tervezők bíznak abban, hogy ezekkel a módosításokkal vissza lehet adni a fővárosiaknak a sugárutat.

Csak egy a gond: a világ idetelepült nagy márkái kifizetik a busás bérleti díjakat, mert aligha akarnak máshova költözni. Nekik presztízs Párizs főutcáján jelen lenni, ha törik, ha szakad, megőrzik a helyüket. Hidalgo a hazai márkákat és gasztronómiát akarja visszacsempészni a Champs-Élysées-re. Ám ha megjelennek a francia vállalkozások, nekik is követniük kell a környéken megszokott árakat.

Ezekkel a fenntartásokkal a párizsiak zöme azonnal rábólintana az új tervekre. Mikor lesz kész? – ez a következő kérdés. Kétezerharmincra. Ez viszont jelentősen csökkenti a lelkesedést. Mi tart ezen kilenc-tíz évig, hacsak az nem, hogy az átültetendő fák erőre kapjanak? A polgármester asszony közölte azt is, szakaszosan fogják megvalósítani az elképzelést. A 2024-es nyári olimpia előtt elkészül a Concorde tér és környéke, ez is három év. A lekövezett hatalmas területek helyett az obeliszk körül valóban újszerű park jön majd létre.

Az olimpia után jön a Diadalív és környéke, majd maga a sugárút. Az összköltséget 250 millió euróra (90 milliárd forintra ) becsülik, mire átadják, de lesz ez még több is.

Ilyen hosszú távú terveket csak azok az államférfiak mernek bejelenteni, akik bíznak újraválasztásukban. Hiszen Anne Hidalgónak, ha nem akar csak meghívottként jelen lenni az átadáson, kétszer kellene megnyernie a párizsi önkormányzati választást. Az elkövetkező kilenc évben történhet bármi, ami áthúzhatja nagy ívű terveit. Jövőbe látó – mondta róla első helyettese. A Franciaországban igencsak hanyatló Szocialista Pártról szelíden átnyergelt a zöldek irányvonalára, ez lett az az eszme, amelyet kitartóan követ. Ez bejön pártállástól függetlenül mindenkinek, ő pedig a világ legzöldebb polgármestere címre pályázik. A gépkocsi-ellenességben élen jár, a kerékpározást úton-útfélen népszerűsíti, a fásítás és zöldítés egyik iránymutató jelszava. Igaz, az elmúlt öt évben semmit sem javult Párizs levegőminősége.

Tavalyi újraválasztása azt példázza, hogy ezt a politikát a párizsiak zöme támogatja. Nemcsak a környezetében, hanem magában a polgármester asszonyban is felmerült, hogy ezzel a politikával – könnyed baloldaliság, sok zöld szósszal leöntve – esetleg meg lehetne nyerni a következő elnökválasztást. Tavaly nyári sikere után határozottan kizárta a lehetőségét, hogy indulna a 2022-es megméretésen. Alig telt el fél év, bár továbbra is tagadta a részvételét, de már megpendítette: ha a párttagok nagyon akarnák, akkor „kivenné a a részét” az elnökválasztásokból. Vajon mire gondolt, hogy más szórólapjait fogja osztogatni a párizsi metrómegállókban?

A sajtó viszont felfedezte a párizsi Hôtel de Ville, a városháza kinevezéseiben egy árnyékkormány képét.

Mindenkinek megvan a „tárcája”, de még kampánytanácsadóit is megőrizte. Fél éven belül döntenie kell, hogy indul-e az Élysée-palotáért. Anne kétéves korában spanyol menekültként került Franciaországba. Innen ered végtelen megértése még a törvénytelen bevándorlók iránt is. Apja villanyszerelő, szakszervezetisként harcolt a munkások jogaiért, a baloldali mentalitást tőle örökölte. A kislány Lyon egyik külvárosában nőtt fel, tökéletesen integrálódott. Az egyetem után, a szocialista kormányok idején számos miniszter mellett fontos segítőként szolgált. Ez volt az ő politikai iskolája.

Előbb-utóbb majd kiderül, hogy mire is megy ki a játék. Egyelőre az a biztos, hogy a polgármester asszony ingadozik, induljon-e a jövő évi elnökválasztáson. Vajon kinek van igaza, aki azzal tömi a fejét, hogy mennyivel jobb politikus, mint Emmanuel Macron, vagy annak, aki megállapítja, hogy az ő hangja nem hallatszik túl a párizsi körgyűrűn?

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.