Nincs veszélyben a bolygó

A 2020 decemberében darabjaira hullott Puerto Ricó-i Arecibo Obszervatórium korábban gyűjtött adatainak elemzése izgalmas eredményeket hozott. Az utolsó megfigyelések alapján született jelentés Föld-közeli aszteroidákra figyelmeztet.

2022. 11. 03. 7:48

A 2017 decembere és 2019 decembere között gyűjtött adatok felhasználásával megjelent a valaha publikált legnagyobb – rádióteleszkópos adatokon alapuló – jelentés a Föld-közeli aszteroi­dákról. A The Planetary Science Journal című folyóiratban közzétett anyag 191 Föld-közeli aszteroidáról tartalmaz részletes megfigyeléseket, csaknem hetven potenciálisan veszélyesnek minősül – vagyis olyan kisbolygóról van szó, amelynek pályája hét és fél millió kilométerre megközelíti a Föld pályáját. (Ez nagyjából húszszorosa a Föld–Hold közötti átlagos távolságnak.) Szerencsére ezen újonnan leírt aszteroidák egyike sem jelent közvetlen veszélyt a Földre. A NASA szerint bolygónk a következő évszázadban biztonságban van a halálos aszteroidabecsapódásoktól. A tudósok azonban továbbra is odafigyelnek az ilyen objektumokra, hiszen ha pályájukat a természet valamilyen csapása – mondjuk egy másik aszteroida ütközése – eltolja, és ezáltal ütközési pályára állítja őket a Földdel, cselekedni kell.

Az új jelentés több olyan aszteroidát is megjelölt, amelyet érdemes a jövőbeni tanulmányozni, köztük a 2017 YE5 nevű furcsa űrobjektumot.

Egy rendkívül ritka kettős aszteroidáról van szó, amely két, csaknem azonos méretű, egymás körül keringő űrsziklából áll. (Az egyes sziklák átmérője 800-900 méter között van.) A kutatók szerint a felszínük alatt rengeteg vízjég lehet. „Az összegyűjtött értékes adatok mennyisége egyedülálló, és ezeket az eredményeket semmilyen más meglévő létesítménnyel nem lehetett volna elérni” – idézte Flaviane Vendittit, a tanulmány társszerzőjét a Live Science portál.

Az 1963-ban épült Arecibo Obszervatórium a világ legnagyobb és legerősebb rádióteleszkópja volt.

Ikonikus, 305 méter átmérőjű tányérja az 1990-es években vált világhírűvé, miután olyan filmekben szerepelt, mint a Kapcsolat (1997) és a Golden Eye (1995).

Az obszervatórium ekkor már arról volt ismert a tudományos közösségben, hogy 1974-ben innen sugározta az emberiség első üzenetét az idegeneknek az űrbe. Az Arecibo kisbolygó-megfigyelései közvetlen szerepet játszottak a NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) küldetésének megtervezésében, amelynek során a tudósok idén szeptember végén űrszondát ütköztettek a Föld-közeli Dimorphos aszteroi­dával, és 32 perccel megváltoztatták annak keringési periódusát.

Arecibo karrierje 2020 decemberé­ben váratlanul véget ért, miután két kritikus tartókábel elpattant, ami a teleszkóp teljes összeomlásához vezetett. 2022 októberében a Nemzeti Tudományos Alapítvány – amely a terület tulajdonosa, ahol az Arecibo épült – a tudósok és a világűr szerelmeseinek legnagyobb megdöbbenésére bejelentette, hogy a távcsövet nem cserélik ki és nem is javítják meg. Az enyészeté lesz a világhírű szerkezet.

A kutatók még mindig elemzik az Arecibo adatait – így a világ leghíresebb holtteleszkópja az elkövetkező években még több tudományos ajándékot kínálhat a síron túlról.

Borítókép: az Arecibo bszervatórium (Fotó: MTI/EPA/MAXAR)