Kaput nyitnának a világnak a szaúdiak

A Magyar Nagydíjon a Formula–1-es csapatok rábólintottak a sorozat tulajdonosa, a Liberty Media elképzelésére, miszerint a jelenlegi huszonegy verseny helyett jövőre már huszonkettőt rendeznek.

2019. 08. 08. 9:58
Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman is seen during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi
Mohamed bin Szalmán nagy rajongója az autóversenyeknek Fotó: Handout . Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton a Magyar Nagydíjon a Formula–1-es csapatok rábólintottak a sorozat tulajdonosa, a Liberty Media elképzelésére, miszerint a jelenlegi huszonegy verseny helyett jövőre már huszonkettőt rendeznek – ami rekord az F1 históriájában –, így ezt gyakorlatilag készpénznek is vehetjük. A száguldó cirkuszban új belépő lesz Vietnam, Hollandia pedig visszakerül a körforgásba a zandvoorti pályával, ahol legutóbb 1985-ben tartottak futamot. Max Verstappen személye a garancia, hogy itt bizonyosan tömve lesznek a lelátók.

Az még odébb van, amikor a ­2020-as versenynaptárt véglegesítik, de jelen állás szerint nehéz elképzelni, hogy jövőre lesz Német Nagydíj, amelynek már idén is csak úgy tudták összehozni a költségvetését, hogy a Mercedes beugrott főszponzornak. Ám jelezte, hogy jövőre már nem vállalja a megmentő szerepét. Szomorú a ­Formula–1-nek, hogy állami támogatás híján a Hockenheimring és a Nürburgring sem tudja kigazdálkodni a jogdíjat. 2008 óta felváltva voltak rendezők, de Nürburgring 2013 után bedobta a törülközőt, így 2015-ben és 2017-ben el is maradt a németországi verseny. Majd Hockenheim kétszer nagy nehezen előteremtette a szükséges pénzösszeget, ám most úgy látszik, hogy vége a dalnak…

Az üzleti szempontokat néző Liberty Mediát persze ez különösebben nem hatja meg, hiszen rendre felbukkannak új jelentkezők, köztük olyanok, akiktől még több pénz lehet bevasalni. Viszonyításképpen, a Magyar Nagydíj jogdíja az idén 41,2 millió dollár volt, 12,1 milliárd forint – a szerződésünk 2026-ig él, és az összeg évente öt százalékkal emelkedik –, az arab világban (Bahrein, Abu-Dzabi) és a Távol-Keleten (Sanghaj) viszont 60-80 millió dollár közötti összeget kell leszurkolniuk a rendezőknek. Ebbe a körbe kerülne be a Szaúd-arábiai Nagydíj is, amelynek terve a hét elején új lendületet kapott.

Mohamed bin Szalmán nagy rajongója az autóversenyeknek
Fotó: Reuters

Elsőként a The Times szellőztette meg, hogy a Liberty Media a szaúdiakkal tárgyalt az ügyben, amit aztán más források is megerősítettek. Bár az országnak egyelőre nincs Formula–1-es pályája, a „Vízió 2030” terv Qiddiya elnevezésű gigaberuházásnak ez is a része. A fővárostól, Rijádtól negyven kilométerre 334 négyzetkilométeren a szórakozás, a sport és a művészet központját hoznák létre. A projektet Mohamed bin Szalmán koronaherceg még 2017 júliusában mutatta be, de már az akkor nyilvánosságra hozott látványtervekben megjelent az autósport csúcskategóriája a sorozat logójával, ­Formula–1-es autók­kal és egy olyan pálya vonalvezetésével, amely egy gigantikus, üvegfenekű medence alatt halad át.

Szaúd-Arábia egyébként már betette a lábát az autósportba, tavaly itt rendezték meg a Bajnokok Tornáját, többek között David Coultharddal és Juan Pablo Montoyával, a 2018–19-es Formula–E bajnokságot decemberben a rijádi verseny nyitotta, 2020-ban pedig itt lesz a Dakar-rali. A 33 éves Szalmán trónörökös a bezárkózott sivatagi királyságot megnyitná a világ felé, és ehhez, ha nem is jövőre, 2021-ben akár a Formula–1 is kaput jelenthet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.