A Tour de Hongrie-t 1925-ben rendezték meg először, és az idei esemény tegnapi sajtótájékoztatóján mai szemmel mulatságos filmfelvételt láthattunk a hőskorból: a frissítést akkoriban úgy oldották meg, hogy az út szélén helyet foglaló szurkolók időnként egy-egy vödör vízzel nyakon öntötték a versenyzőket. Azóta nagyot változott a világ, a magyar Tour pedig 2020-ban olyan magasságokba ér, ami még egy éve is elképzelhetetlen volt. A kulcs egy tavaly tavaszi döntés, amely szerint május 9–11. között nálunk rendezik a Giro d’Italia első három szakaszát (budapesti egyéni időfutam, Budapest–Győr, Székesfehérvár–Nagykanizsa), a világ egyik legjelentősebb sportrendezvényére pedig egy „mestertervvel” rácsatlakozott a Tour de Hongrie.
Az idei eseményt május 13–17-i időponttal jegyeztettük be a versenynaptárba, és megpróbáltunk minél több nagy csapatot megnyerni, hogy induljanak el nálunk is. Ezeknek nem okoz gondot két versenyzői gárdát kiállítani, az infrastruktúrájuk – kamionok, kísérőautók – pedig itt lesz készen; a Giro folytatásánál Szicíliában már odatelepült brigád várja őket. Nos, a terv bevált, a Girón induló huszonkét csapatból tizenegy beszáll a Tour de Hongrie-ba is, s közülük nyolc legmagasabb World Tour-besorolású csapat.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
– Olyan ez, mintha lenne egy hagyományos futballtornánk, amelyre eddig az osztrák, szlovák, szlovén bajnokság középcsapatai jöttek volna el, most pedig a Juventus, a Bayern München és a Manchester City érkezik – érzékeltette a nívót Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. – Elképesztő tűzijáték várható, többek között olyan világklasszisokkal, akik azért nem indulnak a Girón, mert a Tour de France-ra készülnek. Amikor a Giro közvetítése után a világ televízióiban a Tour de Hongrie kerül adásba, sokan az első pillanatokban nem is tudják majd, hogy melyik versenyt látják. Mert előfordulhat, hogy itt is, ott is a Team Jumbo–Visma és a Trek–Segafredo vezeti a mezőnyt.
Révész Máriusz elmondta, hogy mivel a Giro útvonala hazánkban a Dunántúlon halad át, a Tour de Hongrie alapvetően a Tiszántúlra és a Duna–Tisza közé került, kompenzálva a keleti régiót. A szervezők bejelentették, hogy a mezőny május 13-án Debrecenből indul, a további rajthelyszínek Karcag, Sárospatak, Miskolc, Esztergom, és a befutó is utóbbi városban lesz. A negyedik szakaszon a mezőny felteker a Kékestetőre, ez a „királyetap”, de a mezőnynek Debrecentől Esztergomig végig kijár a főhajtás.
Öt nap, 861 km. A Tour de Hongrie programja: 1. szakasz, május 13., szerda: Debrecen–Hajdúszoboszló, 174 km; 2. szakasz, május 14., csütörtök: Karcag–Nyíregyháza, 182 km; 3. szakasz, május 15., péntek: Sárospatak–Kazincbarcika, 171 km; 4. szakasz, május 16., szombat: Miskolc–Gyöngyös–Kékestető, 178 km; 5. szakasz, május 17., vasárnap: Esztergom–Esztergom, 156 km.