Kihúzhatjuk magunkat, ha az autóversenyzés hajnaláról esik szó, hiszen amikor a Francia Autóklub 1906-ban beindította a Grand Prix-sorozatát, az első versenyt Szisz Ferenc, a Renault- gyár tesztelési osztályvezetője nyerte meg. Így az autósport históriájában a Franciaországba szakadt magyar mérnököt jegyzik az első GP-győztesként.
A századforduló után aztán egyre gyorsabb autók kerültek le a szerelőszalagokról, egymást érték a versenyek, s ugyan a halál is aratott a pályákon, amikor a legendás Tazio Nuvolarit megkérdezték, nem fél-e, ő visszakérdezett: „Uram, ön nem fél lefeküdni az ágyába? Mert ágyban sokkal többen halnak meg, mint a versenypályákon.” A két világháború alatt szüneteltek a versenyek – Ferdinand Porsche autók helyett tankot és tüzérségi vontatót tervezett –, és 1945 után is kellett némi idő, amíg újjáéledtek. A német gyárakat lebombázták, az olaszoknál azonban jobb volt a helyzet, és az Alfa Romeo hamar talpra is állt.

Fotó: Alfa Romeo
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) égisze alatt pedig 1950-ben életre hívták a Formula-1-es világbajnokságot – az elnevezés a szabályok egységesítésére (magyarul: Forma) utal. A vb az első évben hét versenyből állt: a brit (Silverstone), a monacói (Monte-Carlo), a svájci (Bremgarten), a belga (Spa-Francorchamps), a francia (Reims-Gueux) és az olasz (Monza) nagydíj mellett a sorozatnak részese lett az Egyesült Államokban az indianapolisi 500 mérföldes, oválpályás verseny is. Azt azért jegyezzük meg, hogy a pilótáknak nem csak ennyiből állt a szezon, az év során még tizennyolc rangos autós gyorsasági versenyt rendeztek, a chilei GP-t leszámítva mind Nyugat-Európában, többek között Párizsban, San Remóban és Genovában.
Május 13-án Antonio Brivio márki, a Nemzetközi Automobil-szövetség sportbizottságának elnöke indította el az első Formula-1-es futamot az angliai Silverstone-ban, azon a pályán, amelyet egy korábbi katonai repülőtéren, a Brit Királyi Légierő egyik bázisán alakítottak ki.
Néhány évvel korábban, a II. világháborúban még a legendás Spitfire és Hurricane vadászgépek szálltak fel azokról az aszfaltcsíkokról, amelyek most a hosszú egyeneseket jelentették az autóversenyzőknek.