Íme tizenhárom „szerencsétlen” rekord az F1 történetéből

A száguldó cirkusz hetvenegy éves története során majdnem nyolcszáz versenyző szállt harcba a győzelemért, de elsőként minden futamon csak egy pilótát inthetett le a kockás zászló, és óhatatlanul akadtak olyanok is, akiknek csak dicstelen rekordok jutottak. A Formula–1 honlapja az utóbbiakból elevenített fel tizenhármat.

Magyar Nemzet
Forrás: formula1.com2021. 02. 11. 7:17
Formula–1
Hockenheim, 2019. július 25. Sebastian Vettel, a Ferrari német versenyzõje (b) és honfitársa, Nico Hülkenberg, a Renault versenyzõje a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Német Nagydíjának otthont adó hockenheimi versenypályán rendezett sajtótájékoztatón 2019. július 25-én. A futamot július 28-án rendezik. Fotó: MTI/EPA/Srdjan Suki
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

NULLA SZERZETT PONT, MIKÖZBEN A CSAPATTÁRS VILÁGBAJNOK LETT: DAVE WALKER – 1972

Jochen Rindt, a Formula–1 1970-es világbajnoka egyszer kijelentette, hogy az 1972-es Lotusszal egy majom is nyerni tudott volna. Talán igaza volt, de akadt egy autóversenyző, akinek ez ennek ellenére sem sikerült. Dave Walker a Lotus alkalmazásában többszörös F3-as bajnok volt, ezért Emerson Fittipaldi mellett lehetőséget kapott, hogy az 1972-es szezonban a királykategóriában versenyezzen.

Walker viszont nem találta önmagát a Formula–1-ben, és egyetlen pontot sem tudott szerezni az idényben, amelyben két versenyt kihagyott, egy futamról pedig kizárták. Közben csapattársa, Fittipaldi öt nagydíjon diadalmaskodott, és az év végén begyűjtötte első világbajnoki címét is.

LEGTÖBB VERSENYRÉSZVÉTEL PONTSZERZÉS NÉLKÜL: LUCA BADOER – 50

Luca Badoer 1993 és 1999 között a királykategória leggyengébb csapatainak pilótájaként szerepelt. Megfordult a Lolánál, a Fortinál és a Minardinál is, ez magyarázattal szolgálhat arra, miért nem tudott pontot szerezni ezekben az években. Egy évtizeddel később, 2009-ben két futamon lehetőséget kapott a Ferrarinál is, de az olaszoknál sem járt sikerrel, így pályafutása végén ötven futammal a háta mögött, pont nélkül vonult vissza.

Badoer az 1999-es Európa Nagydíjon állt legközelebb a pontszerzéshez. Az idény egyik legizgalmasabb futamát mindössze tíz pilóta fejezte be. Az olasz versenyző nem volt köztük, bár a verseny vége előtt tizenhárom körrel még a negyedik helyen autózott, de váltóprobléma miatt idő előtt fel kellett adnia a versenyt. Badoer nehezen viselte, hogy elesett pályafutása legjobb eredményétől, és a pálya szélén siratta az elhullajtott pontokat. A másik Minardi sofőrje, Marc Gené eközben ünnepelt, ugyanis saját csapattársa és egy másik versenyző kiesésével az ölébe pottyant a pontszerző hatodik hely.

LEGRÖVIDEBB MEGTETT VERSENYTÁV EGY PÁLYAFUTÁS ALATT: ERNEST LOOF – KÉT MÉTER

A F1 hivatalos honlapja szerint az eset körülményei tisztázatlanok, de minden bizonnyal Ernest Loof tette meg a legrövidebb versenytávot Formula–1-es pályafutása során. A Veritas pilótája az 1953-as Német Nagydíjon a 31. helyről rajtolt, majd két méter megtételét követően befejeződött számára a verseny az autója üzemanyagpumpájának meghibásodása miatt.

AZ EGYETLEN PILÓTA, AKIT KIZÁRTAK, MERT TÚL LASSÚ VOLT A TEMPÓJA: AL PEASE

Al Pease-t karrierje második Formula–1-es futamáról, az 1969-es Kanadai Nagydíjról zárták ki. Hároméves Eagle T1G-je elmaradott volt a korszak versenyautóihoz képest; ennek legjobb példája, hogy Pease mindössze huszonkét kört tudott megtenni azalatt az idő alatt, míg az éllovas Jacky Ickx negyvenhatot. Ezért a felügyelők úgy döntöttek, a kanadait lassúsága miatt kizárják hazai versenyéről.

LEGTÖBB DOBOGÓS HELY FUTAMGYŐZELEM NÉLKÜL: NICK HEIDFELD – 13

Nick Heidfeld már fiatalon bizonyította, hogy remek versenyző. A német pilóta hatására döntött úgy a Mercedes jelenlegi csapatfőnöke, Toto Wolff – aki a német Formula Ford sorozatban versengett ellene –, hogy a versenyzés helyett inkább a pénzügyi pályát választja, Heidfeld pedig felfelé lépkedve eljutott a Formula–1-ig, és tizenkét idényt töltött el a száguldó cirkuszban.

Heidfeld tizenkét idényt húzott le a száguldó cirkuszban
Fotó: MTI/Földi Imre

De hiába volt Heidfeldnek hosszú karrierje, szerzett pole pozíciót, s végzett tizenhárom alkalommal a dobogón (ebből nyolcszor a második helyen), futamgyőzelmet sosem ünnepelhetett.

LEGTÖBB FUTAMGYŐZELEM VILÁGBAJNOKI CÍM NÉLKÜL: STIRLING MOSS – 16

Heidfeld nem tudott versenyt nyerni, Sir Stirling Mossnak viszont annál többet sikerült. Tizenhat futamgyőzelmével máig a tizenhetedik helyet foglalja el az örökrangsorban. Ezen sikereket 1955 és 1961 között érte el, s a tavaly elhunyt brit pilóta a világbajnoki tabellán minden évben dobogós helyen végzett.

Világbajnok azonban így sem lett, és ezt részben magának is köszönhette. Az 1958-as Portugál Nagydíj után ugyanis fő riválisát, Mike Hawthornt kizárták volna a futamról, de Moss mellette érvelt, a versenybírák pedig figyelembe vették szavait, így Hawthorn végül megtarthatta második helyét. Két futammal később, Marokkóban behúzta a bajnoki címet, negyvenkét pontjával egy egységgel szerzett többet Stirling Mossnál, aki sorozatban negyedszer végzett a második helyen a pilóták versenyében.

LEGTÖBB POLE POZÍCIÓ BEFEJEZETT KÖR NÉLKÜL AZ ÉLEN: TEO FABI – 3

Teo Fabi 64 versenyen vett részt a királykategóriában, és karrierje során három alkalommal indult a pole pozícióból, mégsem tudott soha befejezni egy kört sem az élen. Legközelebb az 1986-os Osztrák Nagydíjon állt hozzá, melynek a 17. körében megelőzte csapattársát, Gerhard Bergert, néhány méterrel később azonban a kocsijában lévő BMW motor felmondta a szolgálatot, így nem tudott áthaladni a célvonalon.

AZ EGYETLEN PILÓTA, AKI NEM KVALIFIKÁLTA MAGÁT EGY VERSENYRE, MÉGIS ELINDULT RAJTA, DE NEM ÉRT CÉLBA, MAJD DISZKVALIFIKÁLTÁK IS: HANS HEYER

Hans Heyernek csak egy esélye volt, hogy elinduljon egy Formula–1-es futamon, s bár az időmérőn nem sikerült kvalifikálnia magát az 1977-es Német Nagydíjra (24 versenyző indulhatott, ő a 27. lett), ez nem állította meg, hogy elinduljon a versenyen. A német pilóta jól ismerte a pályabírókat, és megegyezett velük, hogy egy bekötőúton keresztül engedjék be a pályára, így a rajtot követően belógott az aszfaltra, és a mezőny után eredt.

Heyer kilenc kört tett meg a versenytávból, amikor a váltója megadta magát, ő pedig kiszállt a versenyből. A felügyelők utólag felfedezték a turpisságot, diszkvalifikálták Heyert, és örökre eltiltották a száguldó cirkuszban való versenyzéstől. Ennek ellenére bekerült a sportág történelemkönyvébe, hiszen ő az egyetlen pilóta, aki elmondhatja magáról, hogy egy versenyhétvége során megkapta a neve mögé mindhárom híres angol rövidítést: DNQ (did not qualify, vagyis nem kvalifikálta magát), DNF (did not finish, azaz nem ért célba a versenyen) és DSQ (disqualified, azaz kizárták).

LEGTÖBB ÉLEN ELTÖLTÖTT KÖR FUTAMGYŐZELEM NÉLKÜL: CHRIS AMON – 183

Az új-zélandi Chris Amon 183 kört töltött el az élen a Formula–1-ben, de technikai probléma, defekt vagy saját hiba okán sosem intette őt le elsőként a kockás zászló. Ez rekord, ahogy a futamgyőzelem nélkül elért öt pole pozíciója is.

LEGTÖBB FUTAMRÉSZVÉTEL DOBOGÓS HELYEZÉS NÉLKÜL: NICO HÜLKENBERG – 179

Amikor Nico Hülkenberg 2010-ben, első idényében pole pozíciót szerzett a Williams pilótájaként, aligha gondolta bárki is, hogy nem lesz sikerekkel kikövezve a német útja a száguldó cirkuszban. Pedig így történt, a pilóta eddig – tavaly már csak beugróként – 179 futamon indult, de ez idő alatt a dobogóra sosem állhatott fel, csupán három negyedik hely szerepel a neve mellett.

Nico Hülkenberg (jobbra) alighanem más rekordokról álmodozott
Fotó: MTI/EPA/Srdjan Suki

LEGTÖBB FUTAMRÉSZVÉTEL GYŐZELEM NÉLKÜL A CSAPATOKAT TEKINTVE: ARROWS/FOOTWORK – 382

Az Arrows/Footwork istálló 1978 és 2002 között 382 nagydíjon szerepelt, ami a nyolcadik legmagasabb szám a csapatok között a sportág történetében. Ennyi versenyhétvégével a háta mögött csak egy pole pozícióval és kilenc dobogós helyezéssel büszkélkedhet az istálló, futamgyőzelemmel nem. A sikerhez legközelebb Damon Hill állt, akinek az 1997-es Magyar Nagydíjon egy filléres alkatrész meghibásodása miatt úszott el a győzelme.

LEGTÖBB IDŐMÉRŐS PRÓBÁLKOZÁS FUTAMRÉSZVÉTEL NÉLKÜL: CLAUDIO LANGES – 14

Claudio Langes az 1990-es idényben tizennégy alkalommal próbálta magát Eurobrunjával kvalifikálni a rajtrácsra, de szerencsétlenségére egyszer sem járt sikerrel.

LEGTÖBB RAJT FUTAMGYŐZELEM NÉLKÜL: ANDREA DE CESARIS – 208

Andrea de Cesaris több, nem éppen dicséretes rekordot is a magáénak mondhat. A ’80-as években az olasz a McLaren, a Jordan és a Minardi színeiben versenyezve 208 alkalommal volt ott a rajtrácson anélkül, hogy egyetlen alkalommal is elsőként intette volna le a kockás zászló. Bár ez annyira nem meglepő, tekintve hogy az olasz versenyei majdnem háromnegyedén (147) célba sem ért – ez Riccardo Patresével holtversenyben a legmagasabb szám a sportág történetében.

Cesarisnak van még egy egészen elképesztő rekordja: pályafutása során kétszer volt olyan, tizennyolc futamból álló sorozata, amikor valamilyen oknál fogva kiszállt a versenyből. Az 1985-ös Francia Nagydíj és az 1986-os Portugál Nagydíj között egyszer sem ért célba, majd ezt a „dicsmenetet” megismételte az 1987-es Monacói Nagydíj és az 1988-as Kanadai Nagydíj között is. Kitartásból jeles!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.