Nehéz feledni a múlt vasárnapi futamot, ami abból állt, hogy a mezőny a szakadó esőben, több mint háromórás várakozás után a biztonsági autó mögött megtett két kört, és így hirdettek végeredményt. Az időmérő sorrendjének alapján az első tíz pilóta megkapta a teljes pontszám felét, de a pole pozíciójából fakadóan győztes Max Verstappen (Red Bull) szabadkozott, hogy nem így akart nyerni, míg a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel (Aston Martin) egyenesen viccnek nevezte, hogy beírták neki az ötödik helyezettnek járó pontok felét. A 23 éves George Russell esetében – aki a gyenge Williamsszel hatalmas meglepetésre lett második az időmérőn, így a „futamon” is – pedig érthető, hogy az autójából kiugorva az szakadt ki belőle: őt ugyan nem érdekli, hogyan lett meg pályafutása első dobogós helyezése a Formula–1-ben, az a lényeg, hogy meglett.
Zandvoort alig több mint kétszáz kilométerre található Spa-Francorchamsptól, de a Holland Nagydíjra nem jósolnak esőt – viccnek is rossz lenne, ha itt is sötét fellegek jelennének meg. Ám a tengerparti pálya erősen kitett a szélnek, ami jó eséllyel homokot is befújhat ide a dűnékről. Zandvoortban legutóbb 1985-ben rendeztek Formula–1-es futamot, s ugyan a mezőny nagyobbik része alacsonyabb kategóriákban, jellemzően még a Formula–3-ban versenyzett már itt, tavaly modernizálták a pályát, s több kanyarnak is megváltoztatták a dőlésszögét. A célegyenes előtti, padlógázas 14-es kanyar pedig kétszer meredekebben dől befelé, mint a híres indianapolisi oválpálya! Ezt a mezőnyből még csak Verstappen tesztelte.
A holland idén komoly kihívója lett a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak, már vezette is a pontversenyt, Spában pedig három pontra csökkentette a hátrányát a Mercedes pilótájával szemben. Mondani sem kell, hazai pályán visszavenné a vezetést. A Holland Nagydíj előtt a Formula–1 fő híre az volt, hogy Kimi Räikkönen szerdán bejelentette, a szezon végén kiszáll a száguldó cirkuszból, s a 42 évesen elköszönő finn világbajnok tettével honfitársának, Valtteri Bottasnak adhat egérutat az Alfa Romeóhoz. Az F1-ben azt ugyanis gyakorlatilag mindenki tényként kezeli, hogy jövőre már nem Bottas, hanem Russell lesz Hamilton csapattársa a Mercedesnél. Emlékezetes, hogy tavaly a Szahíri Nagydíjon Russell helyettesítette a koronavírusos Hamiltont, a győzelemért harcolt, s az tette tönkre a versenyét, hogy a Mercedes bokszában a kerékcserénél összekeverték az ő és Bottas abroncsait. Majd még defektet is kapott.
Zandvoortban Bottas talányosan fogalmazott a jövőjéről, de azt kijelentette, hogy még több évre tervez a Formula–1-ben. Russell tegnap kikotyogta, hogy a Mercedes már a Belga Nagydíj előtt tájékoztatta a vele kapcsolatos döntéséről, de ezt még nem jelentik be. A Holland Nagydíj sajtótájékoztatóján Hamilton mindenesetre már megkapta a kérdéseket, hogyan jön majd ki Russell-lel, aki megszorongathatja. A címvédő erre azt fejtegette, hogy neki már nem kell bizonyítania, ám nyilván nem akar kikapni egy feltörekvő fiataltól. Ha úgy adódik, hogy jövőre tényleg Russell lesz a csapattársa, maradt szigorúan a feltételes módnál Hamilton, aki sietett leszögezni, hogy az idén még Bottasszal kell megnyernie a konstruktőri vb-t. Itt is szoros a verseny, a Mercedes hét ponttal vezet a Red Bull előtt. Nem kétséges: Hamilton ezen a hét végén találkozik a legtöbb ellendrukkerével. Tegnap azt nyilatkozta, felkészült rá, hogy Verstappen hazájában kifütyülik, de mint megjegyezte, ebből is erőt merít majd.
Borítókép: Lewis Hamilton vezeti a pontversenyt. Fotó: MTI/EPA/Reuters/Florion Goga