A Haas múlt héten az orosz–ukrán háború egyik következményeként megszakította minden kapcsolatát Oroszországgal: véget vetett az Uralkalival kötött együttműködésnek, és kirúgta az addigi főszponzor fiát, Nyikita Mazepint, aki egyben az amerikai istálló egyik pilótája lett volna az új idényben.
Ez a lépés nem okozott túl nagy meglepetést, az viszont igen, hogy kit választott a Haas a távozó orosz versenyző helyére. A külföldi sajtóban a legtöbb cikk Pietro Fittipaldi, a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokájának érkezését harangozta be, illetve az F1-ben korábban kilenc idényt eltöltő Nico Hülkenberg neve is felmerült. Azonban minden felvetés hamisnak bizonyult, az ülés Kevin Magnussené lett.
A dán pilóta is régi ismerős a királykategóriában. 2014-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban, megfordult a McLarennél és a Renault-nál, 2017 és 2020 között pedig a Haasnál versenyzett.
A Haas döntése nemcsak a közvéleményt, magát Magnussent is meglepte.
– A szerződéseimnek eleget téve máshol versenyeztem volna, de túl nagy volt a kísértés, hogy a Formula–1-ben egy olyan csapatnál versenyezzek, amelyet nagyon jól ismerek – nyilatkozta a 29 éves pilóta. – Elmondtak mindent, amit csak lehetett az autó fejlesztési folyamatáról, illetve a benne rejlő lehetőségekről. Sok munka vár ránk, de izgatott vagyok, hogy a részese lehetek. Epedezve várom, hogy újra egy F1-es autó volánja mögé ülhessek Bahreinben – utalt Magnussen az idénykezdet előtti utolsó kollektív tesztre, amely csütörtöktől szombatig tart.
Mazepint felháborították a történtek
Magnussen elődje, Nyikita Mazepin az újságírók elé állt szerdán, és elárulta, nagyon csalódott volt amiatt, ahogy az istálló kezelte az ügyét.
– Azóta aggódtam a jövőm miatt, hogy távoztam Barcelonából. A csapat azt mondta nekem, amennyiben a FIA megengedi, hogy a szabályai szerint versenyezzek – én ezeket elfogadtam –, akkor nem veszik el az ülésemet, hiszen nem lesz okuk erre. Úgy éreztem, hogy Günther Steinerrel nagyon jó volt a kapcsolatunk, tiszteltem őt, százegy százalékig hittem neki. Ő a csapatfőnök, és ha mond valamit, az mindig úgy van.
Azóta viszont semmilyen információt nem osztottak meg velem, nem üzentek, hogy készülj fel, tizenöt perc múlva bejelentjük a kirúgásodat. Csak akkor értesültem a fejleményekről, amikor tájékoztatták a sajtót
– fedte fel a pilóta.
Mazepin hozzátette, a Haashoz már semmi esetre sem térne vissza.
– Persze jó minden autót nyitva hagyni, ugyanakkor nem térnék vissza egy olyan csapathoz, amely nem akar engem. Ti is tudjátok, a Formula–1 egy veszélyes sportág, támaszkodni kell a csapatra, bízni azokban, akikkel együtt dolgozik az ember. Én viszont már nem bízom bennük – fogalmazott az orosz versenyző. – Nagyon sok támogató üzenetet kaptam, a Haastól viszont nem kaptam meg a kellő támogatást. Semmilyen jogi okuk nem volt rá, hogy felbontsák a szerződésem. Megkönnyebbültem, amikor a FIA megengedte az orosz pilótáknak, hogy semleges színekben induljanak. Ezek után abban bíztam, hogy folytathatom a versenyzést.
A Haas döntésével viszont nagyon megváltoztak a dolgok. Szertefoszlott az álmom, amiért tizennyolc éven át dolgoztam.
Szankciós listánAz Európai Unió tanácsa szerdán közzétette az oroszok elleni szankciókkal kapcsolatos legfrissebb listáját, és az érintett személyek között ott szerepel Dmitrij és Nyikita Mazepin is – írja a motorsport.com. Az indoklás szerint az idősebb Mazepin a vegyipari vállalat Uralkali vezetőjeként olyan gazdasági ágazatban tevékenykedik, amelyek jelentős bevételi forrást biztosítanak az orosz kormánynak, amely felelős Krím elcsatolásáért és Ukrajna destabilizálásáért. A dokumentum arra is hivatkozik, hogy Dimitrij Mazepin február 24-én, az ukrajnai orosz invázió kezdetének napján 36 másik üzletemberrel egyetemben találkozott Vlagyimir Putyinnal, hogy megvitassák a támadás várható hatásait. Nyikita azért került fel a listára, mert kapcsolatban áll az édesapjával. |
Borítókép: Nyikita Mazepin a 2021-es Osztrák Nagydíj előtti sajtótájékoztatón (Fotó: MTI/EPA/Getty pool/Dan Istitene)