Egy választási nagygyűlés televíziós utóélete

Fűrész Gábor
2002. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valaki április 13-án kisétált a Kossuth térre, hogy meghallgassa Orbán Viktor miniszterelnök beszédét a Fidesz–MDF választási nagygyűlésén, majd este megnézte az egyik kereskedelmi televízió, az RTL Klub hírműsorát, bátran érezhette úgy, nem ugyanazon az eseményen vett részt, mint amiről a híradó beszámolt. „Tüntetés”, „erőfelmutatás”, MIÉP-zászlók, szkinhedek és „forradalomra” buzdító szónokok – egy erőszakos vagy erőszakra mozgósító (szélső)jobboldali demonstráció képe bontakozott ki a tudósításokból, szemben azzal a demokratikus légkörű választási rendezvénnyel, amelyet a helyszínen megjelenve érzékelhetett bárki, pártállásától függetlenül. A szerkesztők elengedhetetlennek tartották a hazai politika gyerekszobájában mumussá avanzsált Kövér Lászlóval való riogatást is, bár nehezen érthető, miként került a volt pártelnök épp a MIÉP-ről szóló tudósításba mint vágókép.
A választási küzdelmek idején – érthető módon – fokozott hangsúlyt kapnak a tájékoztatás tényszerűségének, tárgyilagosságának kérdései. Az újságírók felelőssége nő, különösen azoké, akik a közszolgálati feladatokkal is felruházott országos tájékoztatáspolitika résztvevői. Vitathatatlan, hogy az elmúlt tizenkét évben a magyar sajtó komoly fejlődésen ment keresztül, számtalan új sajtóorgánum látott napvilágot, létrejött a kereskedelmi rádiózás és televíziózás, elfogadottá és törvényben kodifikálttá váltak a korszerű, demokratikus tájékoztatáspolitika elvei (tényszerűség, tárgyilagosság, kiegyensúlyozottság stb.), eltűnt a sajtóból a nyílt és tervezett politikai manipuláció. Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy a hazai tájékoztatás minden tekintetben megfelel a saját maga elé kitűzött céloknak, hogy ne engedne időnként kényes helyzetekben is a politika csábításának, hogy ne hagyná összemosódni informáló és kritikai szerepét.
A hallgatólagos szakmai konszenzussal elfogadott műfaji szabályok ma már jóval kisebb teret adnak a politikai meggyőzés felbukkanásának a hírműsorokban. A hír itthon is olyan műfajjá vált, amely alapvetően abban különbözik a klasszikus narratívától (elbeszélés), hogy nincs kitüntetett nézőpontja, nincs olyan „elbeszélője”, aki saját morális, kritikai szemléletét használná keretként a bemutatott események értelmezésében. A hír neutrális műfaj – már amenyiben nem vonja le a néző helyett a következtetéseket.
Ennek megfelelően, ha a tudósítás ma befolyásol, azt nem explicit módon teszi, sokkal inkább a hírszerkesztés kifinomult eszközeivel. Nem politikai ideológiákat közvetít, hanem események meghatározott olvasatait teszi valószínűbbé, a lehetséges interpretációk sokféleségét próbálja korlátozni, finoman terelve a figyelmetlen nézőt a preferált értelmezés felé. Olyan keretet kínál számára, amely közelebb esik az egyik vagy a másik politikai erő nézeteihez. Ez történt április 13-án is az RTL Klub esti tudósításában.
Közismert, hogy a politika nem csak a tettek, de a szavak, az eltérő valóságértelmezések küzdelmét is jelenti. Érthetően, a vezető pártok politikusai megpróbálják saját definícióikat, saját politikai diskurzusaik igazságát elfogadtatni a választókkal. S e meggyőző tevékenység erejét tovább növeli a politikai marketing egyre professzionálisabb alkalmazása, az esemény-marketing tudatos használata (megfelelően időzített, médiaeseménynek számító rendezvények, sajtótájékoztatók stb.), a politikai üzenetek reklámnyelvhez hasonló, a meggyőzés szempontjából optimalizált szövegezése, illetve annak konzisztens képviselete, a jelöltek egymást erősítő kommunikációja stb.
A választások első fordulóját követően a két nagy párt két markáns valóságértelmezése feszül egymásnak. A Fidesz–MDF a jövőképek közötti választásra, a tétek komolyságára, az MSZP pedig a kormányváltás jelentőségére helyezi a hangsúlyt. A Fidesz által szervezett választási nagygyűlés hírére gyorsan reagált a másik nagy párt kampánystábja, akik már napokkal a rendezvény előtt kialakították és vezető politikusaik nyilatkozataiban egységesen megjelenítették értelmezésüket, mely szerint a kormánypárt elsősorban az ország megosztásával és az „utcára vitt politikával” próbálja választási céljait elérni.
Az RTL Klub híradójának szerkesztői beleestek abba a csapdába, hogy elfogadják az ellenzéki pártok értelmezését, és olyan „tüntetésként” mutassák be az eseményeket, amely a szélsőjobboldal és az „utcára kivitt politika” veszélyét kapcsolja a jelenlegi kormánykoalícióhoz – függetlenül a rendezvény kinyilvánított céljaitól.
Hogyan történt mindez? Elsősorban a hírszerkesztés, a témaszelekció, az ellenpontozás, kontextusból kiragadott idézetek eszközeivel, nem pedig a klasszikus propagandára jellemző nyílt kommentárokkal, hírértelmezéssel vagy a műsorvezetők minősítő kijelentéseivel – mely utóbbiak szerencsére ma már csak elvétve lelhetők fel a hazai tájékoztatásban.
A hírösszeállítás mindenekelőtt óvatosan kerülte, hogy a „tüntetésként” aposztrofált rendezvény szlogenje („hiszünk a szeretet és az összefogás erejében”) és annak üzenete megjelenjen a tudósításban, hiszen ez ütközött volna azzal az implicit módon elfogadott értelmezéssel, hogy Fidesz–MDF-szövetség elsősorban „megosztó” erőként van jelen a társadalmat egyre erőteljesebben átitató politikai mezőben. A mintegy 2 és fél perces vezető hír szó szerint idézett Duray Miklóstól egy mondatot, amelyben a politikus „forradalomként” utal a zajló eseményekre – a hírből azonban nem derül ki, hogy a szónok a kifejezést nem szó szerint, csak metaforaként használta. A kommentátor mindössze arra utal: nem érthető, miért kellett a határon túli politikusnak beleszólnia a magyar belpolitikai eseményekbe.
A miniszterelnök beszédéből két rövid bejátszás hangzik el: a Bokros-csomagra és a pénztőkére történő utalás, mely utóbbi elől is elmarad annak kontextusa („a külföldi tőkére szükség van, de nem előzheti meg a magyar kis- és közepes vállalatok érdekeit”), így az könnyen értelmezhető egyszerű antiglobalista populizmusként, mely azután egyenesen köthető a műsoregységet követő MIÉP-hírhez. A kommentátor utal Orbán Viktor azon kijelentésére is, hogy az ellenzék tévesen kapcsolja össze a jelenlegi kormánykoalíciót az antiszemitizmussal és a cigánygyűlölettel. Melyet ezután a műsor explicit módon cáfol azzal, hogy mintegy másfél percben csak a MIÉP részvételével foglalkozik, illetve bőrfejű szimpatizánsokat mutat be.
Nehezen érthető, miért van hírértéke a néhány száz MIÉP-szimpatizáns megjelenésének egy több százezer fős demokratikus politikai rendezvényen, különösen azt követően, hogy a Fidesz–MDF-pártszövetség többször is, nyilvánosan elhatárolódott egy feltételezett koalíciótól, melynek lehetősége az első fordulót követően még a fantáziában is szertefoszlott. Hacsak nem arról van szó, hogy a MIÉP jelentőségén felüli hangsúlyozása elősegíti azon politikai értelmezés érvényre juttatását, amely továbbra is elválaszthatatlanként köti a jobbközép pártjaihoz a populista politikai szélsőségeket.
A rendezvényről szóló tudósításokat a Göncz–Medgyessy–Kuncze–Kupa-találkozó híre zárja, amelyben a politikai szereplők a „megosztottság” felszámolására és a nyugalom helyreállítására szólítanak fel. Érthető, hogy az esemény egy politikai marketingeszköz, amelyet a legnagyobb ellenzéki párt a választási gyűlést ellenpontozandó szervezett meg, a hírszerkesztés azonban jelentősége fölé emeli azt, így a Fidesz–MDF-összefogást a megosztás, az MSZP–SZDSZ-szövetséget pedig a megbékélés erejeként mutatva be. Mindez azonban csak azáltal lehetséges, hogy a Fidesz-rendezvény eredeti célkitűzései egyáltalán nem jelennek meg az esemény médiareprezentációjában.
A politikai elfogultság ilyen rafinált megjelenései láttán hajlamosak lehetünk elbizonytalanodni a néző szuverenitásával kapcsolatban, az igazság szerint azonban egyre érzékenyebbé válunk a média rejtett üzeneteire. Egy 2002 januárjában, magyar középiskolások körében, a hírműsorok befogadásáról készült szociálpszichológiai vizsgálat többek között arra derített fényt, hogy a fiatalok igen korán megtanulják kezelni azokat a rejtett „kódokat”, amelyek segítségével a különböző politikai hírműsorok szerkesztői egymástól sokszor homlokegyenest eltérő jelentést próbálnak tulajdonítani ugyanannak az eseménynek. A kutatásban részt vett diákok többsége arról is beszámolt, hogy ha valós képet szeretne kapni a körülötte zajló eseményekről, egyszerre több hírműsort is megnéz, több különböző csatornán.
Mindez azonban nem mentesíti a felelősség alól a demokratikus tájékoztatáspolitika elveiről megfeledkező médiumokat.

A szerző szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.