Globális modellek és nemzeti megoldások

Stumpf István
2002. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank magyarországi tevékenysége szinte szimbólumává lett annak a folyamatnak, amelynek során a magyar gazdaság fokozatosan beilleszkedett az egyre nagyobb mértékben globalizálódó világgazdaságba. A két ikerszervezet megítélése – éppen ezért – gyakran az erős érzelmi töltésektől sem mentes. Az antiglobalista gondolkodók és értelmiségiek szinte a főgonoszt, minden rossznak az okozóját vagy legalábbis ezek szimbólumát látja bennük. A közgazdasági fősodort jelentő neoliberális felfogás viszont úgy tekint húsz évvel ezelőtti csatlakozásunkra, mint amivel megváltottuk jegyünket a szabad és fejlett világba. Holott a belépésnek – mindkét megítélésbeli véglettel ellentétben – sokkal pragmatikusabb oka volt az akkori állam- és pártvezetés részéről.
A nyolcvanas évek elejére kimerültek a szocialista tervgazdaság erőtartalékai, nem volt már képes finanszírozni az általa teremtett, viszonylagos jólétet sem. Az a veszély fenyegetett, hogy a pénztelenség alapjaiban ássa alá azt a kádárista, kikényszerített közmegegyezést, ami a hatvanas évek elejétől a „legvidámabb barakk” egyik legfontosabb pillére volt. Forrásbevonásra volt szükség (csakúgy, mint Lengyelországban), amit az akkori állampárti vezetés nem remélhetett a „testvéri” országoktól. Márpedig a nyugati bankokhoz azon a kétszárnyú kapun kellett bemenni, amit az IMF és a Világbank neve fémjelzett.
Mai ismereteink szerint ehhez Moszkvával sem kellett szembeszállni. Egyrészt, mert a birodalmi központ nem akarta vállalni azt a kockázatot, amelyet két fontos közép-európai szocialista ország gazdasági összeomlása jelentett volna. Másrészt a szovjet kommunisták okkal reménykedhettek abban, hogy sikerrel csapolhatják meg a hazánkba érkező dollármilliókat. Mint a „guruló dollárok” esete is mutatja, ebbéli reményükben nem is csalatkoztak.
A gazdaság megroppanását azonban a nagyarányú hitelfelvétel sem tudta megakadályozni, csupán egy évtizeddel eltolni. A beáramló kölcsönök egy egészségtelen szerkezetű gazdaság állapotának konzerválásához járultak hozzá. Hazánk rendszerváltó kormánya 1990-ben úgy vette át az ország irányítását, hogy a gazdaság pangott, az államháztartás eladósodottsága hatalmasra duzzadt, a tartalékok megörökölt szintje pedig alig három napig biztosíthatta volna vész esetén az ország működését. Az Antall-kormány ebben a helyzetben erőteljesen rá volt utalva az IMF-csoportra, ami tág teret engedett e nemzetközi szervezeteknek a gazdasági átalakulás kívánatos módjának kijelölésében.
Ma már a főáramlatbeli közgazdászok közül is sok kritikusa van az IMF korabeli, meglehetősen sematikus gazdaságpolitikai receptjeinek. Gondoljunk csak Stiglitzre, a Világbank egykori vezető közgazdászára. De a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején az IMF és a Világbank által képviselt gazdaság- és társadalompolitikai nézeteknek erőteljes konjunktúrája volt. Szinte kiiratkozott a „klubból”, aki ezzel ellentétes nézeteket vallott. Az IMF-politika pillérei a szigorú pénzügypolitika, a privatizáció, a liberalizáció és dereguláció, illetve a globális gazdaságba való gyors beilleszkedés voltak. Az átalakulási válságot elszenvedő nemzetgazdaságok részére a sokkterápia enyhébb vagy radikálisabb vállfajait szorgalmazták. Lehetett volna másképp is? Ez már örök rejtély marad. Nincs ugyanis reális összehasonlítási alap: az átalakuló gazdaságoknak az a része, amelyik más utat választott, el sem tudott szakadni igazán a posztszovjet modelltől. Ami kétségtelen: ezekkel az országokkal ellentétben az IMF és a Világbank receptjét követő országok végül is sikeresen alkalmazkodtak a kor kihívásaihoz.
Az áldozatok azonban óriásiak voltak. Tömegessé vált a munkanélküliség, szétfoszlott a biztonságos világ illúziója, a vagyoni egyenlőtlenségek a többszörösére növekedtek. Mindamellett Magyarországnak tovább kell mennie azon az úton, amit a versenyképesség folyamatos javulása mellett végbemenő, fenntartható gazdasági növekedés jellemez. Ennél azonban többre van szükségünk: a szociális és ökológiai szempontokat is magába foglaló fenntartható fejlődésre. Egy olyan magyar gazdaságpolitikának, amely képes a nemzet érdekeit hatékonyan megjeleníteni a kormányzati gyakorlatban, nemcsak a globalizált környezetből érkező versenyképességi kihívásoknak és egyensúlyi feltételeknek kell megfelelnie, hanem a társadalom felől érkező jelzéseknek is.
A globális modellek nem lehetnek érzéketlenek a nemzeti megoldásokra. Azok, akik a gazdaság világméretű dinamikus növekedéséért érzik magukat felelősnek, szükségszerűen érzéketlenek bizonyos mértékig a helyi társadalmak felől érkező jelzésekre. Márpedig minden olyan politika, amelyik szembemegy az emberek valóságos igényeivel, hosszú távon bukásra van ítélve. Meggyőződésem, hogy a társadalom felől érkező igényeket és jelzéseket egy felelős nemzeti kormányzat tudja a leghatékonyabban közvetíteni. Meg kell találni azt a modus vivendit, ami alapján a globális gazdaság vezető erői a kölcsönös előnyök mentén tudnak együttműködni a nemzeti kormányokkal. Olyan modellt kell találni, ami nem zéróösszegű, hanem nyer-nyer típusú játszmákat tesz lehetővé. A polgári kormány egy ilyen modell megalkotásán és megvalósításán munkálkodott. Ez a „magyar modell” arra volt hivatott, hogy a globális gazdaság erőterében, annak felhajtóerejét felhasználva, de fokozott mértékben támaszkodva a belső hajtóerőkre, sikeres válaszokat adjon a globalizáció kihívásaira. Talán olyan hullámlovasra lehet hasonlítani az így megálmodott nemzetgazdaságot, amely látványosan és sikeresen lovagol azokon a hullámokon, amelyik adott esetben akár össze is töri a parti épületeket, vagy halálos veszélyt rejt azok számára, akik nem ismerik a tenger törvényeit. Szándékaink szerint Magyarországnak egy ilyen „hullámlovasnak” kellett volna lennie a világgazdaság hullámain (ebbéli reményünket természetesen nem adtuk fel).
Meggyőződésem, hogy ügyes politikával a globalizáció egy kis nemzet számára nemcsak fenyegetést, hanem lehetőséget is jelenthet. Írország, Finnország, Korea vagy Szingapúr példája azt mutatja: globalizált környezetben a nemzeti érdekeket helyesen felismerve, majd azokat markánsan képviselve, történelmi mércével mérve rövid idő alatt is lehet nagyarányú, ugrásszerű fejlődést elérni. A tudásba való befektetés a legbiztosabb módja annak, hogy a globális folyamatoknak ne csupán elszenvedői, hanem sikeres alakítói legyünk. Márpedig a tudásalapú társadalom és gazdaság kiépítésében a nemzeti kormányoknak elodázhatatlan felelőssége van. Írország példája azért is érdekes, mert a „kelta tigris” sikersztorijával egy időben az írek nemzeti kultúrája is reneszánszát éli: még soha nem volt ilyen népszerű a világ más népei között. Nem kell tehát temetnünk a nemzeti kultúrát a globalizáció korában. Inkább keressük meg azokat a formákat, azokat a csatornákat, amelyeken keresztül meg tudjuk mutatni magunkat a világnak: ezek vagyunk mi, magyarok. Kis ország, de nagy nemzet.

A szerző egyetemi docens, volt kancelláriaminiszter, a Századvég Politikai Iskola Alapítvány elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.