Minden közösséget megillet a védelem

Prugberger Tamás
2002. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közismert szociológus és jobboldalon álló szabadelvű polgári közíró, Tellér Gyula igen kényes témát feszegetett, amikor a Magyar Nemzet 2002. szeptember 18-i számában közzétette A holokauszt tagadásának büntethetősége című cikkét. Ennek időszerűségét az adta, hogy Bárándy Péter a Magyar Hírlap 2002. augusztus 24-i számában közölt interjújában – Tellér olvasatában – felvetette: a véleménynyilvánítás szabadságát a büntető törvényköny (Btk.) módosításával, az emberi méltóság „célzott védelme” érdekében korlátozzák. Ezáltal büntetőjogilag is értékelhetővé válna az antiszemitizmus és a cigányellenesség kinyilvánítása, valamint az olyan „megtörtént események tagadása”, amely „jelentős embercsoportok érzelmeit érinti”. Ez utóbbi az összefüggések ismeretében egyértelműen a holokauszt tagadására vonatkozik, amely a hitleri rezsim időszakában nemcsak a zsidóságot, hanem a cigányságot is érintette, bár a zsidóság ennek jóval nagyobb arányban esett áldozatául. Ennek oka abban keresendő, hogy a nemzetiszocializmus elsődleges fontosságúnak tekintette a pénztőke és a kereskedelem jelentős részét a kezében tartó zsidósággal való leszámolást, hogy e társadalmi csoport vagyonára és üzleti kapcsolataira rátehesse a kezét, valamint hogy a pénzügyek és a kereskedelem, egyszóval a gazdasági élet kulcspozícióiba saját „pártkatonáit” ültesse be. Minthogy a cigányság sem gazdasági, sem kulturális, sem politikai befolyással nem rendelkezett, csupán az életmódjából fakadó társadalmi beilleszkedési zavarai miatt kívánták likvidálni. Ezért erre csak a zsidóság kiirtását követően került volna sor. Ennek okán a cigányság túlnyomó része a holokausztnak nem vált áldozatává, mert a II. világháború elvesztésével a nemzeti szocialista rendszer és maga Hitler is megsemmisült. Emiatt a holokausztproblémánál a közfelfogás a zsidóság a nemzetiszocializmus időszakában történt üldözésére és megsemmisítésére gondol. A német, az osztrák és a francia jogrendszer azon tényállásai, amelyek a holokauszt tagadását büntetendő cselekménynek minősítik, szintén elsősorban a zsidó holokausztra fókuszálnak, miként ezt cikkében Tellér Gyula is teszi.

Három állam, ahol büntetnek

Tellér alkotmányjogi aggályokat vet fel mind az igazságügy-miniszter álláspontjával, mind pedig a közösség elleni izgatásnak a Btk. 269. paragrafusában foglalt normaszövegének tervezett megváltoztatásával kapcsolatban. Bár a miniszter nyilatkozata e vonatkozásban a zsidóságot és a cigányságot említette, a Btk. 269. paragrafusa helyébe tervezett új normaszöveg ennél jóval szélesebb, mivel az a magyar nemzetre, más nemzetre, nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport vagy egyes lakossági csoportok védelmére vonatkozik. A holokauszt megtörténésének a tagadását a német, az osztrák és a francia büntetőjog azért csak a zsidóság likvidálásával összefüggő eseményekre szűkíti, mivel a nemzetiszocializmus időszakában ez a három ország élen járt a zsidóság tervszerű kiirtásában. Ausztria mint a náci Németországba centralizáltan betagolt „Gau”, míg Franciaország mint a Vichy-kormány által behódolt ország. Ugyanezen az alapon persze a holokauszt tagadását Magyarországon, Romániában és Szlovákiában is lehetne büntetni, mivel a náci Németországgal csatlós kormányaik szintén jelentős szerepet vállaltak a zsidósággal kapcsolatos német szándékok végrehajtásában.

A szerb nacionalizmus népirtásai

Tellér a holokausztfogalom három kritériumát, azaz a tagadás tárgyát tartalmazó három eseményt, úgymint: 1. a zsidóság nagy részének a náci Németország által ellenőrzött területeken történt megsemmisítésének a tényét; 2. A Harmadik Birodalom vezetőinek ennek megvalósítására irányuló előzetes eltökélt szándékát; 3. a Ciklon gázzal működő haláltáborok felállítását és működését korrektül és egzakt módon fogalmazza meg. A részéről felsorolt, de általa csak részben vallott „minősítő mozzanatok” igazságtartalma azonban nem mindenben állja meg a helyét. Az első minősítő mozzanat, minthogy európai és a tengerentúli szövetségesek, valamint a Vatikán is tudott róla a hírszerzés és a lágerekből kimenekülni tudók közlései alapján, mégsem tettek ellene semmit, ezért az egész európai és amerikai kontinensnek osztoznia kell a morális felelősségben. Ez megalapozná, hogy a holokauszt tagadása az európai és az amerikai kontinens valamennyi országában büntetendő magatartás legyen, ha az nagy nyilvánosság előtt történik. A további minősítő mozzanatok tekintetében Tellér Elie Wiesel nyomán még hármat említ meg. Elsőként, hogy vannak olyan álláspontok, miszerint a zsidóság is hozzájárult volna a holokauszt létrejöttéhez, ami egyértelműen „az antiszemitizmus jele, ezért tilos”, a másik, hogy a holokausztot a nem zsidók veleszületett antiszemitizmusa váltotta ki, végül pedig, hogy „a történelem minden tartalmát a holokauszthoz kell mérni, mivel „a történelem transzcendens pontja”.
E három minősítő körülmény helytállósága a történeti események tükrében válaszolható meg. Németország az I. világháború előtt egy erős falusi parasztgazdasági (junker) rendszerrel, kézműiparral, gyáriparral, katonasággal és hivatalnoki réteggel rendelkezett, ideértve az oktatást és a tudományt is. Amiben gyenge volt, az a kereskedelem. A német a gazdasági szférát, főleg annak kereskedelmi oldalát lenézte. Ezért ez gyenge pontja volt a német társadalomnak. Emiatt örömmel fogadta be a galíciai és az ukrán–orosz pogromok elől menekülő zsidóságot. Mikor azonban az I. világháborút követően a franciák leszerelték a német gyáripart, és emiatt hatalmas ipari munkásréteg maradt munka nélkül, továbbá amikor az 1929–32-es gazdasági világválság hatására az amerikai kölcsöntőkével mesterségesen felpumpált német gazdasági prosperitás szétporladt és a munkanélküliség óriásivá nőtt, a németség most már megélhetést keresett volna az addig általa lenézett kereskedelemben is. Ez vezetett Hitler hatalomra jutása után a kristályéjszakához, amelynek célja a zsidóság Németországból való kiűzése, amikor pedig ez a II. világháború kitörése miatt lehetetlenné vált, ez vezetett a zsidóság megsemmisítésének elhatározásához. Hasonló jelenség volt hullámszerűen tapasztalható az 1990-es évek elején, amikor a német újraegyesítés után a gazdasági fejlődés megtorpant, a munkanélküliség megnőtt, ami oda hatott, hogy a németek a jóléti államiság korábbi évtizedeitől eltérően szívesen „beépültek” olyan jövedelmet jelentő munkahelyekre és vállalkozásokba, amelyeket addig a betelepülő külföldi vendégmunkásoknak és vállalkozóknak, elsősorban törököknek engedtek át. Ezzel volt magyarázható az 1990-es évek első felében fellángolt német neonácizmus, törökellenesség, amely több esetben velük szembeni pogromokig, lakóházaik és üzleteik felgyújtásáig fajult.
E körülmények megkérdőjelezik azt, hogy a holokausztot a nem zsidók veleszületett „zsigeri” antiszemitizmusa váltotta volna ki. A kelet-európai pogromoknak sem ez volt az elindítója, hanem az az ellentét, amely a középkortól kezdve egészen a XX. század első feléig fennállott, a városi ipari-kereskedelmi gazdaság és polgári foglalkozások, valamint a falusi paraszti munka és őstermelés közötti különbségből, továbbá abból adódott, hogy a termékkereskedő minél olcsóbban akarta átvenni a parasztság termékeit, az viszont annál drágábban kínálta azt. Az ellentétek elsősorban a települések és a városi, valamint a falusi foglalkozások izoláltságából fakadtak, aminek hatására a városi polgár és munkás lenézte a falusi földművest, az azonos nyelvet beszélő többségi közösségek pedig a mellettük vagy közöttük élő kisebbséget. A zsidóság e vonatkozásban többszörösen hátrányos helyzetben volt. Mint városi kereskedő vagy szellemi szabadfoglalkozású polgár különbözött a nem zsidó városi hivatalnok polgártól és a munkástól, mint falusi terménykereskedő pedig a földművessel állt gazdasági érdekellentétben, zsidóként pedig eltért annak az államnak többnyire keresztény polgárságától, amelyben élt és él. Az ebből adódó elmagányosodási érzetéről Franz Kafka is szólt.
Bár a megkülönböztetésből és a máshová tartozásból adódó hátrányok a zsidóság esetében kulminálódnak, más kisebbségi népcsoportok is szenvedtek és szenvednek el ma is hasonló hátrányokat, sőt üldöztetéseket. Gondoljunk csak a középkorban az Ibériai-félszigetet felvirágoztató mórok elűzésére és azóta is szállóigévé vált mondásra: „a mór megtette kötelességét, a mór mehet”, vagy a közelmúlt etnikai tisztogatásaira, beleértve az I. világháború után a törökök részéről elkövetett örményüldözést, Sztálin áttelepítéssel és az elit lefejezésével egybekötött nemzetiségi politikáját a katyni mészárlással együtt. Ebbe a körbe tartozik a II. világháborút követően a kollektív bűnösség jelszavával Erdélyben, Bácskában és a Felvidéken a magyarság és a svábság-szászság sérelmére elkövetett román, délszláv népirtás és csehszlovák elűzetés (a Maniu-gárdisták és a titói szabadcsapatok vérengzése, a benesi dekrétumok alapján a magyar és a német lakosság, valamint a magyarországi svábság kitelepítése). Minderről egészen a legutóbbi időkig nem lehetett beszélni, és most is csak igen óvatosan. Orbán Viktor is ezért kapott kemény kritikát.
Végezetül nem lehet elmenni a XX. század vége Európájának legborzalmasabb népirtása mellett, amit a szerb nacionalizmus robbantott ki, belerángatva szerbeket, horvátokat és albánokat, egymás tömeges kiirtását kiváltva ezzel. Holokausztsorozatok tehát vannak, a bármikori kirobbanás esélye folytonosan jelen van. Mutatja ezt a Franciaországban a közeli napokban raszszisták által elevenen elégetett 14 éves kislány borzalmas esete. Kétségtelen, hogy ma még mindig a zsidó holokauszt a viszonyítási pont. A kultúr-Európában ez volt a legnagyobb méretű, amit a győztes szövetséges hatalmak tudatosan és jogosan nem hallgattak el, a többit viszont, amelyekről az előzőekben szó esett, politikai okokból célzatosan és méltatlanul elhallgatták. Lehet, hogy a szerb nacionalisták idővel a Balkánon a milosevicsi diktatúra alatt elkövetett holokausztot is kisebbíteni, sőt eliminálni fogják, miként ezt egy gyaníthatóan volt náci, idős „nyugatnémet” állampolgár nekem a vonaton kifejtette; hogy Dachau, Auschwitz és a többi nem haláltáborok, hanem „munkatáborok” voltak, s minthogy kevés volt az élelem, a betegeket és a munkaképteleneket kénytelenek voltak likvidálni.

Alkalmazzunk azonos mércét

Mindezt figyelembe véve, szemben Bárándy szűkítő jellegű gondolatmenetével, elfogadhatónak tartom a valamennyi nemzetre, nemzeti, etnikai, faji és vallási csoportra, valamint lakosságra kiterjesztett normaszöveget, ami a Btk. 269. paragrafusának jelenlegi szövege helyébe kerülne. Két kiegészítést azonban, részben Tellér Gyula hivatkozott cikke, részben pedig az általam kifejtettek alapján meg kell tenni. Az első, a 269. paragrafus (2) bekezdésének a betűvel jelölt alpontokat megelőző akkénti kiegészítése, hogy a faji diszkriminációra alapozott, nagy nyilvánosság előtt történő eszmehirdetés és véleménynyilvánítás büntethetőségének ne csak a nagy nyilvánosság előtt történő elkövetése, hanem uszító célzatúsága és gyűlöletkeltésre alkalmassága is kritériuma legyen. Ebben az összefüggésben kellene a (2) bekezdést még egy d) ponttal is kiegészíteni, amely a megtörtént és hivatalosan bizonyított valamennyi, illetve bármelyik népirtás tagadását jelenti. Egy ilyen korrekcióval megteremthető a véleményszabadság alkotmányos joga és a faji stb. megkülönböztetés elleni védelem összhangja.

A szerző egyetemi tanár, az állam- és jogtudomány akadémiai doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.