A közpénz mint ártalom és átok

Granasztói György
2004. 11. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közpénz nem azért kártékony, mert egyszerűen sok vagy kevés. Egyes hozzá tapadó politikai programok, szándékok, állítások sokasága támaszt kételyt, sőt elutasítást. Emiatt a demokrácia esélyei romlanak, sőt veszélybe kerülnek a mai Magyarországon. Ez a meggyőződésem mint olyannak, aki a demokráciát a közösségeihez kötődő szabad ember életkeretének tekinti. Hozzáteszem, itthon az efféle álláspont jobboldaliságnak, konzervatív véleménynek számít.
Feszültség van tehát azért, mert a felszínen a szociális igazságosság sajátos zsargonja itatja át a helyes gondolkodás kánonjait. A mélyben pedig néma a társadalmi nyomorúság, mert nem az áldozatokat hallani, hanem a nevükben szólókat. Az efféle ellentmondások tartósan bomlasztanak, de akár válsággá is robbanhatnak, és durván megcáfolhatják például a választási előrejelzéseket.
A közpénz körül sűrűsödő gondok érzékeltetik azt, ami a demokrácia válsága lehet, sőt talán már ma is az. A helyes gondolkodás egyik rögeszméje éppen a közpénzzel kapcsolatban a leghatározottabb. További fejtegetéseim első állítása az, hogy ez a rögeszme a következő: a gazdasági mozzanat megelőzi a társadalmi és a politikai problémákat. Vagyis a közpénzzel formálni lehet a társadalmat. Mintha a közpénz a gazdaságot jelentené. Ez az elvakultság úgy ütközik mindabba, amit nem lehet megvenni, mint hajó a sziklazátonyba.
Tisztázzuk, mit lehet közpénznek tekinteni, mit tükröz felhasználásával kapcsolatban a hazai és a külföldi gyakorlat. Közpénz, röviden, amit az államháztartás a költségvetési törvénynek megfelelően bevételként, illetve kiadásként könyvel el. A továbbiakban főleg a kiadásokkal foglalkozunk.

Közcélú kiadások: sajátos magyar felfogás

Az első világháború idején az európai országok a nemzeti össztermék 10–16 százalékát fordították közcélú kiadásokra. Az 1980-as években a nyugati országokban ez az arány már elérte a 35–50 százalékot. A haladás költségvetésének nevezték. Általában ekkor kezdődött a lemaradt régiók, a leszakadó társadalmi rétegek felzárkóztatása a közpénz segítségével. Ugyanekkor kezdett kirajzolódni a jelentős különbség is az egyes országok jóléti politikái között. Az országok egy csoportja nem folytatta a társadalmi élet minőségének javítását a költségvetés terhére. Itt a költségvetési kiadások a nemzeti össztermék 30 százalékát tették ki a továbbiakban is. Másoknál az arány tartósan 45-50 százalék körül maradt. 2000-ben például a G7 országai közcélú kiadásainak átlaga a nemzeti össztermék 36 százaléka volt, míg Franciaországé meghaladta az 50 százalékot. A két politikai felfogás közti különbség látszik tükröződni a számok mögött. A magyarországi adatok a francia változatra emlékeztetnek: a költségvetési kiadások százalékos aránya a nemzeti össztermékhez viszonyítva nálunk az utolsó hat évben 46 és 51 százalék között ingadozott.
Nem az itt a kérdés, hogy a közcélú kiadások viszonylag vagy abszolút értelemben mekkora szintet érnek el. E számok láttán a probléma az, hogy Magyarországon sajátos felfogás vert gyökeret, amelynek eredete feltehetőleg a Kádár-korszakig nyúlik vissza. A közpénz a mindenkori politika legfontosabb eszköze. Szorosan kapcsolódik hozzá a másik hiedelem is, miszerint a közpénz politikamentes. Ezért szokás azt hinni, hogy a közpénz formálhatja és formálja is a társadalmat. Ami már csak egy lépésre van a további hiedelemtől: a pénz boldogít.
De a most látott, kirívóan magas részarány mást is jelez. Azt, hogy az ember és a saját vásárlóereje közé beiktatódik valami, ami nem gazdasági tevékenység, nem munka, nem beruházás, hanem maga az állam. Ellentmondások sora következik belőle, amire a mai hazai viszonyok kirívó példákat szolgáltatnak. A rövidség kedvéért lássunk egyet a sok közül.
Tegyük fel, egyetértés van a demokrácia egyik alapvető erkölcsi elvét illetően. A demokrácia annál érettebb, minél több ember számára teszi lehetővé, hogy alakító főszereplője legyen saját életpályájának. Ki meri azt mondani, hogy ez nem cél? Csakhogy a közpénz most már inkább fékezi ennek az elvnek az érvényesülését. Nem a létével, hanem az eredeti elv torzításával. Mert az igaz, hogy az életpályák megvalósításához védeni kell a gyengébbek esélyeit, csökkenteni kell a kockázatokat és a bizonytalanságokat. És természetesen jelzéseket is kell adni arról, melyek a közösségek számára hasznos tevékenységek, melyek erősítik őket.
Nálunk azonban átléptek egy határt. Az egyik torzítás abból következik, hogy a közpénzből adott támogatások nagy tömege társadalmi károkat is okoz. Külön hangsúlyt helyezek az is szóra. A közpénz tömegével hoz létre megélhetési életpályákat. Ebben a főszereplő nem alakítja a saját sorsát, hanem sodródik. A baj az, hogy közben pusztulnak a közösségi szolidaritások, egyéni érvényesülések sajátos logikája jön létre, és tisztátlanná válnak a gazdasági viszonyok.
Mit jelent az, hogy a közpénz társadalmi kárt okoz? Miközben ma nálunk a munkanélküliség aránya hat százalék alatt van, a foglalkoztatottak aránya csak 57 százalékos. (Ausztriában az arány 69,3, Hollandiában 74,4, az EU átlagában 64,3). A munkaképes korúak több mint negyven százalékának tehát Magyarországon a munkavállalás nem igazi lehetőség. Több mint két és fél millió emberről van szó, akiknek életkora 15 és 64 év között van. Ráadásul a lakosság életkilátásai és általános egészségi állapota komoly aggodalomra adnak okot. Sokan vannak, akik egészségi okokból nem állnak munkába.

Segélyezettség mint életpálya

Jóllehet látjuk, Magyarországon a nemzeti össztermékhez viszonyítva a közkiadásoknak igen nagy súlya van a társadalom életében, az aktív munkaerő-piaci programokra a költségvetés a nemzeti össztermék 0,48 százalékát költi csupán, miközben az európai átlag 0,66 százalék. Az összevetés még kedvezőtlenebb, ha tekintetbe vesszük, hogy jó néhány országban a közkiadások alacsonyabb arányt tesznek ki a nemzeti össztermékben, mint itthon. Hol vagyunk tehát attól a céltól, amit az Európai Unió tűz minden tagország elé: 2010-ben a foglalkoztatási aránynak el kell érnie a hetven százalékot, azaz Magyarországon 1,35 millióval kellene csökkenteni az inaktív munkavállalók számát? Nehezebb feladatnak látszik ez, mint az euró bevezetése ugyanabban az évben.
A helyzet azért tragikus, mert Magyarországon különösen sokan vannak, akiknek a közpénzhez való hozzáférés, ha tetszik nekik, ha nem, a megélhetés egyedüli logikáját testesíti meg. A rendszer torz. Ez az, ami veszélyezteti a demokráciát. Megbomlik az egyensúly a munkából szerzett jövedelem és az egyéni életszínvonal között, mert a közpénz lerombolja az alacsony és a közepes munkabérek közti fokozatokat. Az alacsony keresetűek és a járadékból, segélyből élők életszínvonala közti különbség kiegyenlítődik. Romlik, szertefoszlik azoknak az önbecsülése, akik munkájukból élnek, hiszen értelmetlen a saját erejükre támaszkodni, amikor az államból is ki lehet szedni, ami kell. A verseny így nem két munkahely között alakul ki, hanem a munkahely és a támogatás között. A segélyezettségből életpálya lesz, a közpénz osztogatása pedig – szavazat reményében – a politikai vita helyére lép.
A közpénz, a politikailag korrekt vélemény jegyében, eltompítja, kiiktatja a vitát a közösségekben és a nemzet keretei között zajló közéletből. Emiatt értékek válságát tapasztaljuk. Nem tudni, mi a szakmai siker, mi a társadalmi emelkedés, eltűnik, felfoghatatlan, hogy mit jelent a szolidaritás. A közpénz ma az ellenkezője a gazdasági szabályzónak. Új gazdasági rendszert képez, amely alapvetően különbözik a versenyen alapuló rendszertől. Azzal, hogy a szélsőséges peremhelyzetekben különjuttatásokat biztosít, szinte taszítja e szélsőségek felé a leggyengébbeket, és hozzájuk is láncolja őket. A közpénz bősége fátylat jelent a honpolgárok és a valóság között, amelyet ezért eltorzítva érzékelünk. Régebben, amikor kevés volt a közpénz, tisztán lehetett látni, mit okoz az infláció, érthető volt az is, hogy miből lehet meggazdagodni, mitől lehet elszegényedni.
Miért jelent problémát a közpénz természete? Azért, mert nálunk az a látszat, mintha az állam tulajdona lenne. Miközben a heves politikai viták hatására az állam tekintélye egyre csökken, eszközei – elsősorban a közpénz jóvoltából – továbbra is őrzik ezt a szent, állam iránti tiszteletet és függőségi érzést. Jön-e vagy sem az állami beavatkozás, segítség? Csodavárás. A pénz átalakul az állam kezei között. Azt hiszik róla, hogy a pénz közpénzként jó. Például amikor a keresőktől beszedik az adót, a pénz jó lesz, mert abból mindenki pénze lesz: hasznos pénz, a közösségi cselekvés és a nemzeti elkötelezettség záloga. Vagyis általános hiedelem szerint a korrumpáló, megrontó magánpénzből közpénz formájában felszabadító és igazságot szolgáltató, jó pénz lesz.
Fel sem vetődik a kérdés ilyen körülmények között, hogy a közpénzt milyen hatékonysággal használják fel. Nem zavar, hogy a közpénz befolyásolja, alakítja a piaci viszonyokat, amikor benyomul a munkaerőpiacra, és teljesítési feltétel nélküli jövedelmeket biztosít. A közpénzzel kapcsolatos meggyőződések között az egyik legtartósabb és legerősebb az, hogy ennek segítségével lehet építeni, erősíteni és a haladás irányába fordítani a magyar társadalmat. A közpénznek kell elvégeznie mindazt, amit a társadalom magától képtelen megvalósítani.
A valóságban azt látjuk, miközben az állam rengeteg közpénzt költ el, a magyar társadalomban egyre jobban nő a szakadék a szegények és a gazdagok között, az inaktívak hatalmas tömege pedig arányát tekintve régóta változatlan. Nem sikerül beilleszkedniük, mert hiányzik az a távlat, amit a tisztességesen végezhető munka kínál.
A demokrácia olyan erkölcsi eszmény, amelynek értelmében minden kormányzásnak elő kell segítenie az egyenlőséget. Az esélyek egyenlőségén túl ez folyamatos törődést jelent a rászorultakkal, fő politikai cél a társadalmi szakadás csökkentése. A szociális piacgazdaság kereszténydemokrata koncepciója mögött ugyanaz az erkölcsi igény húzódik meg, mint a szociáldemokrácia klasszikus elképzelései mögött. A ma oly hangos politikailag korrektek számára ezzel kapcsolatban azért azt is hangoztatni kell, amit szívesen elfelejtenek. Az esélyek egyenlősége nemcsak az elesetteket, hanem a tehetségeseket is megilleti képességeik lehető legjobb kibontakoztatása céljából.
Csakhogy a nálunk liberálisként meghatározott politikai törekvések az esélyegyenlőséget a támogatási rendszerre szorítják a gyakorlatban. A demokrácia másik alapelvét még a retorikájukban is figyelmen kívül hagyják, ami elfogadhatatlan. A támogatás ugyanis nem cél, hanem segítség. Az egyént abban segíti, hogy cselekvően vegyen részt saját életpályája megtervezésében és megvalósításában. Ez pedig egyedül a közösségekből álló társadalom által elismert, tisztességes munka. Munkát, kenyeret! – a régi jelszó ma is időszerű. Nem is árt felidézni azoknak, akik már csak a kenyeret szokták követelni.

A közéleti gondolkodásnak át kell alakulnia

Ebben a mai helyzetben először az erkölcsi elvek egyensúlyát kell helyreállítani. Az egyensúly a munka által megvalósuló közösségi beilleszkedéseket segíti elő. Például olyan politika által jöhet létre, amely a családi élet megszilárdítását segíti, a hazai közép- és kisvállalkozásokat, a paraszti családok vállalkozásait támogatja. A gazdaság egyensúlya ezekhez az elvekhez igazodik.
Átok a közpénz akkor lesz, amikor hirtelen, kiszámíthatatlan módon elfogy, vagy drámai módon csökken. Nagyon jellemző, hogy a nyugdíj vásárlóértékének a romlásával, az adó- és járulékemelésekkel, közcélú tevékenységek megnyirbálásával kapcsolatos érvek mindig gazdaságiak. Már-már szakértői lettünk az erős vagy gyenge forint körüli vitáknak, a forró pénzek mibenlétének. Kezdjük érteni, hogy az infláció a költségvetés egyensúlyának fog jót tenni, másnak nem. A közpénz átok lesz, ha romlik a forint, mert csökken a nyugdíj és a juttatás vásárlóereje, ha eltörlik a lakástámogatásokat, ha visszavonják a személyijövedelemadó-kedvezményeket, ha az egyházak és a civil szervezetek hirtelen az önfinanszírozásra ítéltetnek stb., stb. A közpénz átkává válik az olcsó állam megvalósítása is, ha kiszámíthatatlan módon, váratlanul kezdenek hozzá, és egyedül a gazdasági ésszerűség, a megtakarítás könyörtelen célja vezeti.
A 2006-os választási kampány megkezdődött. Hogy milyen programok között lesz a küzdelem, arról legfeljebb sejtések lehetnek. Ám valamit világosan kell látni. Nem program az, amely a demokrácia erkölcsi elvei elé fogja a gazdaság szekerét. Az erkölcs a húzóerő.
Biztosítani kell, hogy az életpálya-elképzelések megvalósulhassanak, de a segítség ne legyen feltétel nélküli. A segítség lehetőség legyen. Az előjogok a közösségi környezetekhez fűződő jó kapcsolattal legyenek összhangban. Sokan nem éreznék magukat szegénynek, de a közpénz torzító hatására elfogadják a kívülről reájuk erőltetett szegényszerepet, és bele is törődnek a kilátástalanságba. Sokan, nagyon sokan szeretnének bízni és részt venni igazi, személyüket közvetlenül érintő tervek megvalósításában. Akik hiszik, eljön az idő, amikor nem a tőlük beszedett adó által lesznek szolidárisak embertársaikkal, hanem a megélt közösségi tapasztalatok miatt. S akik ezek hatása alatt úgy érzik, csodákra is képesek lennének. Akik bíznak abban, hátha eljön az idő, amikor a közpénz nem a társadalmi egyenlőtlenségek fenntartója, hanem az érdemek, az igazság kifejezője lehet.
Van-e esély minderre? Ha nincs, maradnak tovább a szürkezónák s az a fenyegetés, amelyet a szétforgácsolt társadalom veszélyes mélységei, örvényei jelentenek. A közéleti gondolkodásnak át kell alakulnia. A megoldást nem a pénz hozza elsőnek. A viták hozzák a megoldást. A viták, amelyek végre tiszteletre méltó felek között, a közösségeket és a közösségek közösségét, a nemzetet is összetartó elvekről zajlanak.

A szerző történész, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.