Parlamenti demokráciadeficit?

Zárug Péter Farkas
2006. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régen tartott utoljára mindössze három hétig az Országgyűlés tavaszi ülésszaka. Olyannyira régen, hogy egészen az állampárti, kádári időkig kell visszatekintenünk ahhoz, hogy hasonlót találjunk. A demokrácia elmúlt tizenöt esztendejében ugyanis nem volt erre példa. Nyilván a protestálók rögtön azt kérdezik: választási évben sem? A válasz ugyanaz. Az elmúlt másfél évtized választási éveiben, 1994-ben, 1998-ban és 2002-ben a kormányzó pártok egyike sem terjesztett elő házbizottsági ülésen, majd az Országgyűlésben háromhetes tavaszi munkarendet. A kampányévekben azonban indokolt a rövidebb tavaszi ülésszak. Egyfelől azért, mert terjedelmét behatárolja a választások időpontjától visszaszámított hivatalos kampányidőszak kezdete. Másfelől indokolt azért is, mert az Országgyűlés hivatalát elfoglalja a választásokra való intézményi felkészülés.
Boross Péter kormánya idején, 1994-ben Szabad György házelnök hathetes, március 1-jétől április 7-ig tartó munkarendet terjesztett elő. A Horn-kormányzat idején 1998-ban az előző választási évhez hasonlóan kompromisszumos döntés született. A házbizottság február 2-tól március 16-ig tartó hathetes ülésrendet fogadott el. Négy éve, 2002-ben Áder János házelnöki javaslata már csak három és fél hetes, február 4-től 26-ig terjedő munkarendjavaslatot vitt a házbizottság elé. Ám a szocialisták, de leginkább a szabad demokraták, ezt a három és fél hetet olyan rövid ülésszaknak tartották, hogy „demokráciadeficitet”, „a parlamenti szólásszabadság korlátozását” látták benne. A Tisztelt Ház végül is az Áder által javasolt ülésszak mellett döntött.
Szili Katalin házelnök talán emlékezett a 2002-es tavaszi ülésszak körüli vitákra, amikor január 19-én a köztársasági elnökkel történt megbeszélése után a Sándor-palotában még arról beszélt, hogy a tavaszi ülésszak 2006-ban várhatóan a korábban kritizált három és fél hét lesz, azaz január 30-tól február 20-ig fog tartani. Végül ebből a javaslatból sikerült a szocialistáknak háromhetesre lefaragni a tavaszi munkarendet. Ezalatt pedig huszonöt törvényjavaslatot tervez elfogadni a szocialista–szabad demokrata kormányzat. Adódik a kérdés: mi ennek az oka; milyen érdeke fűződik a szocialistáknak ahhoz, hogy a kádári időket idéző rövidségű legyen a választások előtti utolsó ülésszak?
A válasz az őszi ülésszak politikai kommunikációs csatározás eredményében lelhető meg. Ez ugyanis Fidesz-győzelemmel zárult. Gyurcsány Ferenc a miniszterelnöki székbe kerülése után jól mérte fel saját helyzetét: a választásokig a parlamentben rövid idő áll a rendelkezésére, ezért a választókkal akkor tudja elhitetni, hogy alkalmas kormányfőnek, ha ő határozza meg a politikai élet és kommunikáció tartalmi elemeit. Vagyis ő tematizál. Ehhez a stratégiához pedig – a házszabály adta lehetőséggel élve – a napirend előtti felszólalást használta. Ezáltal vált Gyurcsány Ferenc minden idők leggyakrabban felszólaló miniszterelnökévé a magyar Országgyűlésben. E technika által vált mindennapossá a parlamenti, kormányzati és pártpolitikai hírekben való szereplése, elhitetve a médiafogyasztókkal, hogy az ő személye megkerülhetetlen a 2006-os választásokon. Ez a kommunikációs stratégia sikeres volt az Országgyűlésben, de csak 2005 szeptemberéig. Az ellenzék addig, ha kritikailag is, de Gyurcsány tematizálásának vonzáskörében kommunikált. A változást Orbán Viktor parlamenti megszólalása hozta. Nem pusztán azzal, hogy három év után ismét felszólalt az Országgyűlésben, hanem leginkább azáltal, amilyen házszabályi keretben tette ezt. A Fidesz-kommunikáció stratégái új forgatókönyvet írtak, és Orbánt „leválasztották” Gyurcsány Ferencről.
Emlékezetes a kormánypártok és Gyurcsány Ferenc megdöbbenése, amikor a miniszterelnöki felszólalás után először fordult elő, hogy Áder János frakcióvezető nem jelentkezett felszólalónak, vagyis nem reagált Gyurcsány mondataira. Miután az MDF, az SZDSZ és az MSZP frakcióinak vezetői elmondták a magukét, a miniszterelnök értetlenül nézett szét, arcán a kérdéssel: „Hát titeket nem érdekel, hogy én mit mondok?” A Fidesz hallgatása pedig egyet jelentett a nemleges válasszal. Innentől kezdve a tematizálás kicsúszott Gyurcsány Ferenc kezéből. A miniszterelnök minden hétfőn elmondta beszédét, a Fidesz pedig nehogy nem vitatkozott vele, hanem még csak válaszra sem méltatta. Ehelyett a házszabály szerinti napirend előtt – gyakran utolsóként – Orbán Viktor értékelt, új javaslatokkal állva elő. Az ország pedig ezekről beszélt. Ki emlékszik arra, hogy a nemzeti garanciatörvény javaslatának hetén milyen beszédet mondott a miniszterelnök? És arra, hogy Orbán áramárcsökkentő javaslata előtt fél órával miről beszélt Gyurcsány Ferenc? Senki. Az őszi parlamenti kommunikációs csatározások – a korábbi Gyurcsány-előnnyel szemben – fölényes Fidesz-győzelemmel zárultak. A tavaszi ülésszak szocialisták és szabad demokraták által megszavazott rekordrövidsége burkolt beismerése az őszi ülésszakban a legnagyobb ellenzéki párttól elszenvedett kommunikációs vereségnek. A kormánypárt nem akart parlamenti lehetőséget biztosítani az ellenzéknek arra, hogy a Tisztelt Ház falai között bonyolódjék le utolsó elszámoltatása. Azt meg végképp el akarta kerülni, hogy Orbán Viktornak a parlamenti hírek között legyen lehetősége a Fidesz programjának ismertetésére. Ha február végéig tartana a tavaszi ülésszak, a hónap utolsó ülésnapjain már erről a programról beszélt volna a Fidesz elnöke. Ez pedig ismét őt állította volna a politikai kommunikáció középpontjába.
A rekordrövidségű ülésszak tehát egy újabb vereség elkerülését célozza. Gyurcsány Ferenc pedig azt nyilatkozta a napokban, hogy egy kormányfőnek nem beszélni, hanem cselekedni kell. A gondolat igaz, csak vajon hiteles-e attól a miniszterelnöktől, aki az adott parlamenti időszak alatt a XX. és XXI. század legtöbbet beszélő magyar kormányfője?
Végezetül meg kell állapítanunk, hogy a rekordrövidségű tavaszi ülésnek további két negatív üzenete is van. Az egyik az, hogy a parlamenti munka a választási év tavaszi ülésszakában lényegtelen a demokratikus játékszabályok szempontjából. Ebben az időszakban a kormánytöbbség szavazógépként, módosító indítványok nélkül működik a törvényhozás folyamatában. Bizony, sajátos felfogása ez a „munkaparlament” koncepciónak, amelyet oly gyakran emlegetnek szocialista, szabad demokrata szakértők. A másik üzenet pedig az, hogy a politika visszavonhatatlanul gyarmatosította a parlamenti munkarendet akkor, amikor ennek kialakításában nem a jogi munka, hanem a pártok kommunikációs csatározása dönt. Ezt a kritikát az előző ciklusban a háromhetenkénti munkarend kapcsán hangoztatták a jelenlegi kormánypártok, most pedig a rendszerváltozás óta legrövidebb ülésszakkal járulnak ehhez hozzá. Az első üzenet a választópolgárok számára, a második a jog- és politikatudománnyal foglalkozók számára ellenszenves. A szocialisták inkább vállalják ezt az ellenszenvet, mintsem még egy kommunikációs vereséget szenvedjenek el a parlamentben a Fidesztől. A választások előtt ez számukra a biztos kudarcot jelentené április 9-én…

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.